Hospodská tradice pohání marketing Dnů českého piva

Dny českého piva počtvrté

Dny českého piva počtvrté Zdroj: archiv ČSPS

Svátkem svatého Václava vyvrcholily marketingové aktivity českých pivovarů. Pivovarští mají totiž oblíbeného svatého za svého patrona a oslavy českého piva letos protáhli na dobu od 23. září do 1. října. 

Akce Dny českého piva, do jejíž doby trvání se koncentrují marketingové a komunikační akce Českého svazu pivovarů a sladoven, se z původní jednodenní Svatováclavské slavnosti českého piva rozšířila na devět dní a přitáhla většinu českých pivovarů i hospod.

Její PR zajišťuje nová partnerská agentura svazu Native PR. Kampaň sází i na spojení se stále oblíbenější gastronomií, a doporučuje tak letos pít pivo spolu s oblíbenou, byť málokde podávanou specialitou – kančím se šípkovou omáčkou.

„Česká hospoda je součástí naší kultury – naší národní identity,“ zní heslo čtvrtého ročníku Dnů českého piva, do kterého se zapojily desítky pivovarů a minipivovarů, přes šest tisíc hospod a restaurací, které nabízejí ochutnávky pivních speciálů, pivní menu, setkání se sládky nebo prohlídky pivovarů.

Vraťme se do hospody

Z červencového průzkumu svazu vyplynulo, že pojem „české pivo“ si většina oslovených spojuje s kvalitou a vlastnostmi českého piva, českou kulturní tradicí a rovněž v této souvislosti uvádí, že je pivo nejoblíbenějším českým nápojem. Průzkum rovněž ukázal, že přes 80 procent respondentů je hrdých na pověst českého piva v zahraničí.

Poklesly ovšem prodeje piva v restauracích a hospodách. Z deseti prodaných piv jsou pouze čtyři piva vypita v restauraci nebo hospodě. „Věříme, že Dny českého piva pomohou tomu, aby si lidé na čepovaný půllitr zašli častěji,“ říká předseda svazu František Šámal. Dny českého piva tak mají vrátit konzumenty do hospod.

Michal Rouč, vrchní sládek a ředitel pivovaru Velké BřeznoMichal Rouč, vrchní sládek a ředitel pivovaru Velké Březno|archiv Velké Březno

Komunikace zůstává v rukou pivovarů, které vsadily na to, že ve svých hospodách čepují speciální piva uvařená k této příležitosti. Spotřebitelům o tom dávají vědět letáky, printem, na onlinu a sociálních sítích.

Nejlepší české pivo je z Moravy

Stěžejní marketingovou akcí Českého svazu pivovarů a sladoven bylo 20. září vyhlášení výsledků degustační soutěže České pivo. To letos pochází z Moravy – nejlepší dvanáctkou se stal Radegast Ryze hořká z Nošovic, jedenáctkou Zubr Grand z Přerova, desítkou královské pivo Moravan Litovel, nealkoholickým Birell světlý z Nošovic a černým Litovel Dark spolu s (jediným českým pivem) Bernardem Černý ležák s jemnými kvasnicemi.

Speciální komunikace

Heineken na trh uvádí speciální polotmavé pivo Březňák Märzen, kterého bude k dispozici jen 800 hektolitrů. Pivovarníci připravili speciální druh piva, které se kdysi vařilo v březnu proto, že pozdější vyšší teploty s velkým množstvím divokých kvasnic v ovzduší by pivo znehodnotily. Po dlouhém ležení se tehdy prodávalo na podzim během pivních slavností.

Staropramen pro Dny českého piva uvařil Extra chmelenou nepasterizovanou 12, která je čepována v 700 hospodách.

Zdeněk Lux, vrchní sládek StaropramenuZdeněk Lux, vrchní sládek Staropramenu|archiv Staropramen

Náchodský Primátor, jehož slogan zní „specialista na speciály“, pro svých 150 hospod uvařil sezónní pivo Špringl chmelené čerstvě načesaným chmelem. Jde o středně prokvašený ležák zlaté barvy ušlechtilé hořkosti.

Plzeňský Gambrinus uvařil mimořádnou várku ležáku Gambrinus První chmel. Dodávku čerstvého chmele z chmelnic Chmelařského institutu v plzeňském pivovaru převzal sládek Zdeněk Polák.

A ten, kdo zavítá do pivovaru ve Velkých Popovicích, čeká tam na něj hlasování mezi kančím se šípkovou nebo se zelím. Každá objednávka se stane hlasem pro jednu z variant. Konečně se tak národ dozví, která z nich je oblíbenější…