Hovězí na 88 procent, polepšený UPS a konec Saaba

Čínská společnost Pangda Automobile Trade
chce od švédského výrobce automobilů Saab dalších 630 vozů
v hodnotě patnácti milionů eur.

Čínská společnost Pangda Automobile Trade chce od švédského výrobce automobilů Saab dalších 630 vozů v hodnotě patnácti milionů eur. Zdroj: reuters

Jak si vylepšit vlastní image? V pouštním Kataru na to jdou přes nákup fotbalového mužstva. O něco hůř se ale vedlo oděvní firmě American Apparel nebo zásilkové službě UPS...

Jedna nula pro Katar

Co uděláte, když chcete být moderní, důležitou zemí, zatím k tomu máte daleko, ale zato máte kupu peněz? Koupíte si prima národní fotbalový mančaft. Podívejte se na Katar – ještě než si arabská ropná země de facto koupila pořadatelství mistrovství světa v roce 2022, založila mládežnickou fotbalovou akademii s názvem Aspire. V roce 2007 rozeslala akademie tisíce skautů po celé Africe narozených v roce 1994 a později; v době konání šampionátu budou v teoreticky ideálním fotbalovém věku. Funguje to dobře. V letošním finále prestižního mládežnického turnaje Milk Cup rozneslo první mužstvo Aspire na (velbloudích?) kopytech Manchester United 5:1. Vtip není ani tak v tom, že někteří hráči byli zjevně starší povolených šestnácti let. Důležité je, že byli sesbíráni z celého afrického kontinentu – a předpokládá se, že jen málo z nich se v dospělém věku vrátí hrát domů. Tomu říká Scanner mezinárodní marketing na nejvyšší úrovni: dlouhodobá investice, trpělivý brand building… Nakonec, všechno záleží na kvalitě kádrů, jak dobře věděl už soudruh Stalin.

Křivý úsměv pro tlusťochy

Výrobce oblečení American Apparel si pěkně naběhl. Nejprve vyhlásil soutěž pro „modelky XXXL“, lidsky řečeno tlustá děvčata. Jistá Nancy Uptonová, jedna z dívek, jež požadavky na superkypré tvary splňovala, si ze soutěže vystřelila a pózovala polozahalená v dresinku, čokoládě a ovesných vločkách. Lidem se zřejmě líbilo, že někdo dokázal nebrat American Apparel – a sebe sama – vážně, a dali Nancy nejvíc hlasů. Kreativní šéfová AA jménem Iris Alonzo poté odmítla Uptonovou vyhlásit vítězkou a namísto toho jí poslala kritický e-mail v duchu „jak si opovažuješ dělat si z nás legraci?“. Když však Uptonová e-mail zveřejnila a lidé se drtivou většinou postavili na její stranu, milá Iris otočila – pozvala Nancy na přehlídku a „oddala se vzájemnému dialogu“. „Ne, to není PR pokus, jak si zachránit tvář,“ napsala pak. „Já tomu říkám růst.“ Dobrý den, Iris.

Škola humoru s UPS

Americká zásilková firma UPS nechvalně proslula tím, že její doručovatelé, než by se zdržovali s doručením balíčku, raději hodili adresátovi do schránky cedulku se sdělením „adresát 3x nezastižen, vyzvedněte si zásilku tam a tam“. Lidi to nebavilo, zjistila kupodiva firma v průzkumu. I natočila tedy ironické video, na němž doručovatel čeká za bukem, až adresátka vyjde ze dveří, a pak jí rychle vsune do schránky inkriminované sdělení. „Takhle už to nebude,“ vysvětlila své video UPS. No prosím – firma na doručování se zavazuje, že bude doručovat. A pak že trh nefunguje.

Konec slavné značky

Zatímco tyto řádky jdou do tisku, nad švédskou automobilkou Saab se slétají supi. Kdysi technologicky asi nejvyspělejší výrobce automobilů na světě – kterého nejprve koupil, poté zdecimoval a nakonec odmrštil americký kolos General Motors – je zcela bez peněz. Poslední cesta k záchraně vede k čínským investorům (lokální konkurent Volvo již je v rukou čínského Geely), ti ale čekají na povolení svých úřadů, což může trvat měsíce – a Saab potřeboval peníze sehnat do soudního stání 26. září. Vysoká obliba značky, již neustále potvrzují průzkumy trhu, je k ničemu, když za ni lidé nechtějí platit.

Hovězí licitace

Právní firma z americké Alabamy Beasley, Allen, Crow, Methvin, Portis & Miles zažalovala fastfoodový řetězec Taco Bell za to, že jeho údajně mleté hovězí je údajně hovězím jen z 36 procent. „Máme stoprocentní hovězí,“ opáčila TB. „Šestatřicet,“ trvali právníci na svém. „Osmaosmdesát,“ slevila TB. A pak – nic. Beasley a spol. po jednáních s TB žalobu stáhli. Scanner se nechce vůbec nikdy dozvědět, co servíruje takový Taco Bell, ale klidně by vsadil boty, že ve firmě Beasley a spol. bylo na pěkné, ba až tučné prémie.

Drahý kámoš Tumblr

Mikroblogová platforma Tumblr namíchla módní firmy, jež jí před nedávnem pomohly k popularitě. Její bloggeři psali o značkách tak fundovaně, že výrobci se začali sami na Tumblr obracet coby na levný komunikační kanál. Sešel se však den se dnem a všechno je jinak: Tumblr si nechá za své služby platit tak královsky, až se to lidem přes módu začalo zajídat. Deset tisíc dolarů a více za setkání s některým ze 16 špičkových bloggerů; od 350 tisíc výš za inzerci na stránce, již Tumblr věnuje newyorskému týdnu módy atd. Proč přesně by měl zrovna módní byznys mít reklamu zdarma, rád by se Scanner zeptal?

Autor je publicista a spolupracovník redakce