Ivana Šatrová pro Strategii: Kampaň na charitu musí ukázat naději

Ivana Šatrová je ředitelkou Linky bezpečí od roku 2014.

Ivana Šatrová je ředitelkou Linky bezpečí od roku 2014. Zdroj: Repro Strategie

Ivana Šatrová je ředitelkou Linky bezpečí od roku 2014, v nadačním prostředí však působí dlouhodobě. „Charita je ní nikdy nekončící kampaň: dárce je potřeba nejen přitáhnout, ale hlavně udržet,“ říká v srpnovém čísle měsíčníku Strategie.

V srpnové Strategii se dále dozvíte o tom, že streamy vytlačují cédéčka, přečtete si o brandové práci se značkou Botanická zahrada Praha, o úspěšné cestě reklamního světoběžníka Petra Václavka či o českém retromarketingu.

Titulní stránka Strategie 8/15Titulní stránka Strategie 8/15 | Repro Strategie

Je těžké a ošidné hledat někoho, kdo s vámi spojí tvář trvale. Nikdy nevíte, jak se to může obrátit proti neziskovce, myslí si Ivana Šatrová o spolupráci Linky bezpečí s hvězdami.

V posledních letech přibylo neziskových organizací či nadací jako hub po dešti. Nejsou dárci a sponzoři se svou štědrostí opatrnější?

Lidé už jsou poučenější, vědí, na co se mají ptát a co mají sledovat, což je dobře. Je samozřejmě logické, že firmy jsou opatrné, protože už nechtějí jenom dát peníze a mít někde umístěné logo. Společenská odpovědnost firem dnes jde mnohem více do hloubky. Trh podle mě přesycen není, naopak ještě je prostor. Oproti západním zemím máme co dohánět, zejména co se týká veřejnosti. Pořád ještě patříme k těm zemím, které se nejvíc vyburcují, jen když je nějaká katastrofa. Češi nejsou zvyklí přispívat na pravidelné bázi. Ale věřím, že i to se změní.

Linka bezpečí je na trhu etablovaná již 20 let. Pomáhá i v tomto odvětví síla značky?

Síla značky, zavedenost neziskovky a důvěryhodnost rozhodně velmi pomáhá, ale má to i svá úskalí. Podle výsledků nedávného průzkumu si mnoho lidí myslí, že nejsme neziskovka, ale státní instituce, tedy že jsme automaticky financovaní státem. Domnívají se tak právě proto, že jsme etablovaní, s velkou tradicí a silnou značkou. To je ale omyl. Stát nám přispívá jako ostatním neziskovkám pouze částečně. Na větší část našeho rozpočtu musíme každoročně peníze najít. Lidé také někdy zaměňují „bezplatnost“ s nulovými náklady. Ano, pro děti je Linka bezpečí zdarma, ale aby tomu tak bylo, musíme každoročně sehnat více než 20 milionů korun.

Ivana Šatrová z Linky bezpečí se chce v kampani odstřihnout od naříkání.Ivana Šatrová z Linky bezpečí se chce v kampani odstřihnout od naříkání. | Repro Strategie

Jak chcete lidem otevřít peněženky?

Nejsem příznivcem naříkání a citového vydírání. Myslím, že to už ani dnes moc nefunguje, anebo jen krátkodobě. Zoufalé volání o pomoc je dobré třeba v době krize. Při hledání trvalé, dlouhodobé podpory je lepší jít cestou pozitivní komunikace. Trendem je ukazovat naději. Kolem nás je tolik negativních věcí, že lidé potřebují i v charitativní podpoře slyšet, že jejich příspěvek bude mít smysl a pomůže. Je tam naděje na šťastnější konce. Se všemi dárci je nutné nejen komunikovat a informovat je o tom, jak za jejich peníze pomáháme, ale také musíme přicházet s novými nápady, jak dárce zaujmout. Firemním partnerům nabízíme například aktivity pro zaměstnance, dobrovolnictví či návštěvu u nás. Je nutné, aby se dárce s naší službou nějak ztotožnil, našel si v tom něco svého, ale také třeba humor, vtip.

Celý rozhovor a další zajímavé informace naleznete ve Strategii č. 8, která vychází 21. srpna.