Jak nepropadnout u pohovoru? Přečtěte si nejčastější chyby

Nezaměstnanost - ilustrační foto

Nezaměstnanost - ilustrační foto

Hledáte práci? Tak pokud nejste „přestupoví rutinéři“, měli byste se na pracovní pohovor důkladně připravit. Samotné přijímací řízení je totiž stresující záležitost, a často o získání vysněné práce rozhodne drobnost, kterou je možné snadno eliminovat. Zuzana Lincová, ředitelka pracovního portálu Profesia.cz, v následujícím rozhovoru popisuje chyby, jichž se uchazeči při pohovorech dopouštějí nejvíce.

S čím byste tedy sama v přípravě na pohovor jako uchazeč o práci začala?

První hrubou a hodně častou chybou bývá nepřipravenost kandidáta. Předtím, než na pohovor vyrazíte, nastudujte si veškeré dostupné informace o společnosti, její firemní kultuře i o pracovní pozici, o kterou se ucházíte. Pokud nejste v daném oboru úplně doma, snažte se získat alespoň rámcový přehled, včetně znalosti výrobků nebo služeb dané firmy a její pozice vůči konkurenci. Nejlepším zdrojem je internet, téměř každá společnost má už dnes své webové stránky.

Zuzana Lincová

Dobře, vyzbrojili jsme se informacemi o firmě, co nepokazit dál?

Zní to jako zbytečnost, ale pozor na základní pravidla slušnosti. Nezapomeňte pozdravit a představit se. Dostavte se na pohovor dostatečně včas, příliš velký předstih ale také není žádoucí. Pokud přijdete na poslední chvíli, sami sebe vystresujete a zpoždění bude signálem, že jste se spolehlivostí na štíru. O úspěšnosti občas rozhodují i nečekané věci. Například arogantní chování k recepční, ostatním čekajícím kandidátům, přílišná hlučnost nebo nedostatky v hygieně už diskreditovaly mnoho kandidátů. Jednoznačnou stopku vystaví také nevhodný slovní projev – používání neslušných nebo dokonce vulgárních výrazů, ale i nepřiměřeně emotivní reakce.

Tón hlasu, řeč těla, způsob podání ruky, neverbální komunikace, ale také oblečení

Hodně se také mluví o prvním dojmu?

Soustředění na první dojem nesmíme v žádném případě podcenit, většina personalistů si ho vytvoří během pár minut a často už není možné jej napravit. Důležitou roli hraje nejen co říkáte, ale také jak to říkáte a jste-li přesvědčiví. Tón hlasu, řeč těla, způsob podání ruky, neverbální komunikace, ale také oblečení – to vše přispívá k celkovému dojmu. Oblečení přizpůsobte pozici, o kterou se ucházíte. Měli byste působit vkusně, upraveně a zodpovědně.

A co sebevědomí, jak moc má být zdravé?

Dejte pozor na to, abyste nepůsobili příliš suverénně nebo naopak hodně nejistě. Zdravé sebevědomí je nutné, jakýkoliv náznak arogance je však problém. Věřte si, nevystupujte jako hromádka neštěstí, snažte se udržovat oční kontakt, projevte zájem o to, co vám protějšek říká. A nezapomeňte na úsměv, pomůže překonat počáteční rozpaky.

Mám při pohovoru vždy mluvit pravdu nebo můžu něco v zájmu věci lehce přibarvit?

I když potřebujete prokázat svou jedinečnost a způsobilost pro danou pozici, v žádném případě si při pohovoru nevymýšlejte. Chlubte se pouze schopnostmi a znalostmi, které skutečně máte. Většinou se znalosti prověřují v praxi a lež vyjde brzy najevo, navíc vás ihned může prozradit neverbální projev, který si neuvědomujete. Buďte upřímní, ukažte, že máte o danou pozici opravdu zájem a případné chybějící znalosti si rádi doplníte. Nejsnadněji personalista odhalí lež týkající se znalosti cizích jazyků. Počítejte s tím, že si vaše znalosti zcela jistě prověří, ať již cestou testu či konverzace.

Na co všechno se při pohovoru mohu zeptat, naopak co by mělo být tabu?

Zlatým pravidlem by mělo být: mluvte pouze k věci a nejlépe, když se vás zeptají. Pokud si začnete s personalistou nezávazně povídat, pravděpodobně prozradíte skutečnosti, které měly raději zůstat skryté. Pokud se týká nevhodných témat – především nezačínejte tím, že se zeptáte na výši platu benefity a odměny, případně placení přesčasů. Na vaši představu ohodnocení se personalista jistě dříve nebo později sám zeptá.

Pokud se personalista skutečně zeptá, o jaký plat si mám říct?

Na otázku platu byste měli být připraveni, doporučujeme mít povědomí o platové hladině v daném oboru a pozici. Podle našich zkušeností se Češi spíše podceňují, řeknou si o nižší plat než je zaměstnavatel ochotný nabídnout. Vyvarujte se také pomluv na adresu bývalých zaměstnavatelů nebo šéfů. Přesto, že váš hněv může být odůvodněný, budoucí zaměstnavatel nabude dojmu, že po nějakém čase budete takto mluvit i o něm.

Rada na závěr?

Zkuste získat zpětnou vazbu, i když nevíte, jak jste dopadli. Slušný personalista rád odpoví, co ho zaujalo, co považuje za důležité pro danou pozici a v čem byste se měli lépe připravit.