Jan Andruško, generální ředitel TV Nova: Divák má prapodivné choutky

Jan Andruško: O bytí či nebytí reklamy na České televizi se rozhodlo už v letech 2006 a 2007

Jan Andruško: O bytí či nebytí reklamy na České televizi se rozhodlo už v letech 2006 a 2007 Zdroj: Tomas Zelezny

Pokud měl někdo počátkem tohoto roku problém spojit si funkci generálního ředitele nejsledovanější televize v Česku s konkrétním jménem a obličejem, dostalo se mu poměrně záhy významné mnemotechnické pomůcky. Stačí si vzpomenout na „boj o reklamu na ČT“ a jméno i tvář Jana Andruška okamžitě naskočí. S jeho jménem se tak bude už napořád spojovat finální dohoda mezi státem a soukromými televizními stanicemi na téma digitalizace.

Před osmi měsíci jste nastupoval do funkce s poměrně ambiciózními plány v oblasti restrukturalizace a zvýšení odolnosti TV Nova proti vnějším tlakům. Jak svou misi hodnotíte teď?

Udělali jsme velký kus práce. Bohužel pro nás nám situace na trhu obecně naši pozici neusnadňuje, takže je to trochu víc práce, než jsem očekával. Navíc každý, kdo v tom trochu pracuje, ví, že změnit něco v televizi není otázkou dvou měsíců. Obchodní politika se vyjednává zpravidla na roční bázi, takže to, co se děje tento rok, má z větší části svůj počátek na konci minulého roku. A co se týče programové části, tak je sice podzim první příležitostí, kdy do toho mohu podstatnějším způsobem zasáhnout, ale opět je to ve velmi omezené míře. Výsledky mojí práce a celého mého týmu, který je do značné míry nový, by se více měly ukázat příští rok.

A jak se vám konkrétně daří restrukturalizace firmy?

Probíhá a jsme s ní poměrně spokojení. Procházíme postupně celou strukturu, mění se klíčové pilíře společnosti, tedy programová sekce, obchodní i marketingová. Tam dochází k zásadním změnám ve struktuře i v obsazení. Týká se to ale i ostatních sekcí, ať už je to technika, zpravodajství, personální oddělení… Celý proces má více fází, zredukovali jsme nějakým způsobem stavy našich zaměstnanců i lidí, kteří s námi pracují, a chceme jít ještě dál. V situaci, kdy se neví, co se bude dít v rámci světových finančních trhů i v Evropě, chceme být připraveni fungovat efektivně a profitabilně.

Podzimní programové schéma jste už zveřejnili. Co je podle vás jeho hlavní odlišností od předchozích let a kde hledáte jistotu, že v příštím půlroce přitáhnete diváky k obrazovkám?

Hodně jsme přemýšleli, jak postavit podzim, a přemýšleli jsme i o příštím roce. Viděli jsme, že se poměrně dost experimentovalo i u konkurence, a my jsme také zkusili nějaké nové věci. Pro mne je hlavní zprávou, kterou si nesu od prvního čtvrtletí, kdy jsme s novým týmem nastoupili, že divák od nás očekává stabilitu programu. Vidíme, že i po určité turbulenci se divák k televizi Nova ve větší míře vrací. Vidíme, že divák má prapodivné a těžce čitelné choutky – třeba retrozáležitosti. Z toho jsme vyšli a zjistili jsme, že bychom rádi postavili silné schéma založené na tom, co od nás divák očekává, na co je zvyklý.

A to je podle vás co?

To je hlavně česká, neboli lokální tvorba, jak tomu říkáme. To znamená Ordinace, u které jsme vylepšili dějové linky a zatraktivnili ji pro diváka. Pracovali jsme hodně na Ulici, kde jsme trochu proměnili tým, přinášíme nové herce, snažíme se seriál dramaturgicky zatraktivnit. Dalším pilířem jsou samozřejmě Televizní noviny, které ve vzrůstající konkurenci na sobě musí neustále pracovat a inovovat – to je veliké sousto, které máme před sebou. A do toho všeho přicházíme se silnými tituly, jako je Expozitura, což je jeden z nejnákladnějších projektů, který vůbec v tomto regionu vznikl. Máme připravené i silné české filmy, jako jsou Ženy v pokušení, Jménem krále, Kajínek a další.

Dostává kromě Novy ještě některá další stanice vaší skupiny nějakou speciální forsáž?

My se celkově zaměřujeme na multikanálovou strategii a tomu přizpůsobujeme i vnitřní strukturu společnosti, ale také programming. Jde o využití knihovny a crossprogramování jednotlivých kanálů, aby se nekanibalizovaly, ale naopak podporovaly. Divák, který je zvyklý na televizi Nova a nenajde si něco na hlavním kanále, by měl mít možnost přecházet dál. Silnou značkou je Nova Cinema, kterou někteří klienti a agentury označují za jakousi perlu v našem portfoliu. Vyjednáváme nová práva pro Nova Sport a velkou výzvou pro nás je MTV, která nás může přivést k mladšímu publiku.

A co nový kanál?

Licenci jsme obdrželi a já osobně jsem ho chtěl po celou dobu, co zde pracuji. Máme ho připravený, ale je otázkou ekonomickou, zda ho nasadit právě teď. Je to otázka investice a toho, jestli dokážeme prodat tento kanál na trhu a jestli jsme schopni si vůči vlastníkovi takovou investici zdůvodnit a ustát.

Stále intenzivně promujete internetové stránky TN.cz. Jak významný je to pro vás prvek?

Sekce new media/online/internet je pro nás velmi důležitá. I když to vyžaduje hodně energie a investic, tak neochabujeme. Víme, že je potřeba rozšiřovat zdroje příjmů, protože i když je televizní reklama pro nás hlavní zdroj, chceme do budoucna žít i z jiných zdrojů. TN.cz chceme upgradeovat a zaměřit ho na breaking news. Budeme si zjišťovat, do jaké míry si návštěvník portálu uvědomuje, že je doména spojená s televizí. Jde o to, jestli to pro nás není omezující a jestli se nezaměřit trochu širším směrem.

Vy jste se letos výrazně vyprofiloval jako jeden z hlavních iniciátorů řešení otázky reklamy v České televizi. Co bylo v pozadí této vaší aktivity?

Já jsem na tom začal pracovat hned po nástupu do TV Nova a moje první vystoupení ve sněmovně na semináři volebního výboru bylo již někdy 13. ledna. Cítil jsem to tak, že tato věc byla do dohodnuta v minulosti a já, protože jsem shodou okolností v rámci skupiny CME a zejména tady na Nově pracoval na procesu digitalizace, jsem věděl, výměnou za co se televize Nova do procesu digitalizace dobrovolně připojila. Je známo, že stát s ohledem na frekvenční skladbu v České republice neměl možnost postupovat tak, že by vytvořil extra multiplex, měl by na to sadu frekvencí, do kterých by nás přestěhoval, a my bychom mu pak odevzdali analogové frekvence. Bohužel po cestě, zatímco se budovaly multiplexy, jsme museli frekvence odevzdávat – jinými slovy stát potřeboval naše frekvence, aby se mohl ten proces vůbec rozeběhnout. Zároveň to bylo ve chvíli, kdy naše licence, ke které patří sada analogových kmitočtů, podstatným způsobem přesahovala období, kdy to stát chtěl nejen zahájit, ale také ukončit.

Jak vlastně vypadala dohoda mezi TV Nova a státem?

Stát přemýšlel, jak nás do procesu digitalizace zapojit a motivovat. Existovaly jeden nebo dva technické plány přechodu, které pak spadly pod stůl, protože se k nim nikdo z komerčních televizí dobrovolně nepřipojil. Stát věděl, že na nás těžko může tlačit, to by skončilo arbitráží. Dlouhou dobu tak vznikala poměrně složitá dohoda – záruka pokrytí, informační kampaň, dohoda o frekvenčním vybavení těchto sítí atd. Zároveň stát vymýšlel politiku cukru a biče, kde cukrem měly být tyto záruky a kompenzační licence, kterou jsme dostali pro Nova Cinema, ale také to, že s koncem digitalizace skončí reklama na ČT. Bič pak byl v tom, že pokud analogové vysílání nevypneme, tak nám v jednotlivé oblasti buď třicetkrát, nebo – pokud nevypnene na samém konci – až stokrát zvýší poplatky za analogové frekvence. Toto se dohodlo, ale najednou někdo na konci celého procesu začal vymýšlet, že reklamu na ČT prodlouží. K tomu je nutné říci, že ukončení reklamy mělo nastat už k 1. 1. 2008. Pak ale přišla jakási skupina lidí, která řekla „hele, my nemáme z čeho financovat digitalizaci, tak to pojďme prodloužit“. Existují i prohlášení politiků a stenozáznamy ze sněmovny, ve smyslu „prosím vás, to je jen kvůli tomu, že musíme financovat digitalizaci, je to jen na chvíli, bude to končit“. Přitom vlastní proces digitalizace pro nás nebyl levný: paralelně vysíláme analogově i digitálně, financujeme řadu technických a právních poradců, takže na naší straně jsou za těch několik let výdaje v řádu stovek milionů korun. A teď někdo přijde a řekne „posuneme reklamu“. Když se mě ptají, proč si myslím, že by neměla na České televizi být reklama, říkám, že to není otázka pro mne. To bylo totiž vyřešeno při diskusi v roce 2006/2007. Navíc my reklamu z České televize nebereme. Někdo ji tam chtěl naopak vrátit, a to úplně, ale nakonec jsme se dohodli, že ji tam vracíme částečně. Cítil jsem – a v závěru jsem měl i oporu vlastníka –, že do toho musíme jít poměrně razantně. Ten blok byl opravdu silný, a kdyby se to nepodařilo, museli bychom se nějakým způsobem ohradit.

Jak se podle vás promítne omezení reklamy na ČT na trhu?

Probíhají výpočty, kolik prostředků se čistě matematicky z České televize uvolňuje. Vezmete, kolik kanály ČT1 a ČT24 produkovaly v oblasti reklamy, připočtete teleshopping, který bude zrušený úplně, a pak budou nějaké dopady na sponzoring navázaný na reklamu a další dopady z internetu. Z toho vychází číslo, které se podle některých komentátorů nikde neprojeví, protože podle nich to klienti seškrtají, případně to podle jiných do televize vůbec nepřijde, protože klienti už mají televizní zásahy zajištěné. Osobně doufám, že tyto peníze na trh přijdou a že se o ně v normální soutěži pokusíme a teoreticky bychom si z nich mohli ukousnout to, co je náš tržní podíl. U nás žádné výpočty, o kolik by se mohly zvýšit naše příjmy, neprobíhaly a všechno, co z toho bude, budeme brát jako pozitivní výsledek.

Televize jako prostředek komunikace a také spoluvytváření určité nálady ve společnosti získává navrch oproti tištěným médiím. Když k tomu připočteme proměnlivé chování investorů a politiků, nabízí se otázka, jak se ve studiích TV Nova tato do jisté míry společenská zodpovědnost odráží.

Nejsem programový ředitel, ale to, co my děláme, je ve valné většině zábava pro diváka. Chceme mu přinést zábavu, klid a pohodu. A pak pochopitelně informace. Tady je ve hře otázka, jaký je rozdíl mezi námi a veřejnoprávní televizí. Z našeho pohledu bychom opravdu chtěli v ekonomicky těžkých dobách, kdy se řada domácností potýká s rostoucí finanční zátěží, přinést trochu klidu a zábavy. A pokud jde o informovanost, chceme informovat objektivně a přitažlivým způsobem. Na objektivitu kladu velký akcent.

Takže v tom se zase tolik od veřejnoprávní televize nelišíte…

Samozřejmě z hlediska novinářské deontologie je to stejné, z hlediska objektivity je to neoddiskutovatelné. My máme povinnost informovat objektivně. Forma, jakou to děláme, se pochopitelně od veřejnoprávního zpravodajství liší.

Sledujete dění kolem volby nového ředitele České televize?

Určitě ho sledujeme, je to významná událost v oblasti médií. Pokud se mě ptáte, koho bych si v čele ČT přál, odpovídám, že v prvé řadě bychom tam chtěli silného manažera, který dokáže splnit veřejnoprávní poslání a naplnit veřejnou službu na trhu jako určitý komplement komerčních stanic.

Já na rozdíl od vás pracuji mnohem víc s tiskem. Jak jste na tom vy? Čtete tištěná média?

Moji kolegové už mě znají a vědí, že jsem takový možná konzervativnější typ člověka, takže od printu úplně neutíkám. Ráno mám v autě připravený základní tisk, který si přečtu po cestě. Pak mám velmi brzy ráno na stole připravený media monitor, čili svodku všeho důležitého. Tu přečtu, má to obvykle 70 nebo 80 stránek, ale rekord je 212. Možná jsem jeden z mála, kdo to opravdu projde. Nekoukám jen na titulky, čtu to, co mě zaujme. A tak někdy mezi půl devátou a devátou pravidelně posílám kolegům esemesky s nejrůznějšími dotazy.

Jste původní profesí právník, ale řídit televizi je něco úplně jiného. Jak jste se s touto rolí sžil?

Pochopitelně pokud jste vrcholným manažerem takovéto instituce, musíte na sobě neustále pracovat. Mám svého kouče, který mi pomáhá se zorientovat a jít dál. Je to práce se spoustou lidí, což si vyžaduje zažití určitých postupů. Z mého hlediska je to mimořádně zajímavá práce, ale nevím, jestli bych šel řídit korporaci takového rozměru někam mimo média. Média jsou specifická a já jsem jako advokát byl Nově dlouhou dobu velmi blízko, takže jsem věděl o spoustě věcí, jak probíhají, znal jsem mnoho lidí. Pochopitelně je to velká výzva – čas nám tu ubíhá velmi rychle a hladina adrenalinu je
vysoká. Pro mnoho lidí je to vlastně droga.

Jak si dobíjíte energii? Sportujete?

Vždycky jsem sportoval. Teď mám ve svém domě malou posilovničku, kam se snažím ráno nebo večer dostat. Vlastně i tady v budově bychom rádi vybudovali větší tělocvičnu – zdá se, že je o to zájem. Já bydlím blízko Šárky, takže se snažím jít si i zaběhat. A letos jsem si dal závazek, že se po dvou sezonách vrátím alespoň k rekreačnímu hokeji, protože je tu několik kolegů, kteří také hrají. Mám z dřívější poměrně dobrou výbavu a teď jsem si objednal nové brusle. Nevýhoda je, že už tři týdny leží v obchodě, tak doufám, že tam nejsou moc nervózní, protože byly dost drahé. Ale já slibuji, že si je určitě vyzvednu – jakmile se tam dostanu.

Jan AndruškoJan Andruško | Tomas Zelezny

Jan Andruško (1971)

Vystudovaný právník (PF UK) je od ledna 2011 generálním ředitelem TV Nova. Stojí za celkovým chodem společnosti, spoluzodpovídá za obchodní vedení firmy. Od roku 2005 se v rámci KBA (advokátní kancelář Kotrlík Bourgeault Andruško) podílel na všech významných projektech ve skupině TV Nova.