Jedno kliknutí myší, a je po kariéře

Blog Lucie Bednárové

Blog Lucie Bednárové Zdroj: archiv

Má to být revoluce. Zakladatel a výkonný ředitel nejoblíbenější sociální sítě Facebook Mark Zuckerberg minulý týden oznámil, že jeho vývojářský tým začal připravovat spuštění nového tlačítka „To se mi nelíbí“ („Dislike“) a brzy jej bude testovat. Uživatelé nejrozšířenější sociální sítě mají dnes možnost využívat pouze jeho opak.

Zuckerberg, který se zavedení tlačítka s palcem dolů dlouhou dobu bránil, nakonec opakujícím se prosbám fanoušků podlehl. „Nechtěli jsme proměnit Facebook v místo, kde lidé dávají pouze palce dolu, nebo nahoru,“ zněl roky jeho argument. Nyní chce dát uživatelům sítě možnost, jak vyjádřit více emocí, tedy i těch negativních. Že to nebude nic jednoduchého, potvrdil i samotný Zuckerberg. Zatím totiž není jisté, jak bude tlačítko ve finále vypadat a jak přesně bude znít jeho název.

Co tedy nová funkce na Facebooku přinese? Internet je už dnes plný negativních emoci, a pokud lidé dostanou další příležitost, jak je vyjádřit, nebudou váhat. Žádné chození kolem horké kaše, žádné dlouhé vysvětlování důvodů, pouze klik myší a je to. Dlouho budovaná image nebo slibně se rozvíjející kariéra mohou vzít rázem za své.

Kolik negativních lajků by asi zasypalo mladou modelku, která si od postelového „selfíčka“ s polonahým spícím hokejistou Jaromírem Jágrem slibovala zviditelnění? A co by asi na smršť palců dolů řekl prezident Miloš Zeman, kterých by se mu dostalo za výroky na adresu tělesně postižených dětí?

Jak nekompromisní dokážou být sociální média, se mohl ostatně nedávno přesvědčit i americký zubař, který zastřelil nejslavnějšího zimbabwského lva Cecila. Kvůli kritice, která se na něj za smrt zvířete snesla, a záplavě negativních recenzí přišel o svou lékařskou praxi a je otázka, jestli se k ní ještě vůbec někdy vrátí.

Opatrné a lépe předvídavé budou muset být kvůli novému tlačítku i firmy, které si zvykly využívat sociální sítě včetně Facebooku nejen ke komunikaci se zákazníky, ale také k budování značky a propagaci svých výrobků či služeb. Měsíce připravovaná kampaň, která se ve výsledku nevyvede zcela dle představ, nejenže nezapadne, ale může se rázem změnit v noční můru.

Lucie Bednárová pracuje jako novinářka od roku 2009. Dlouhodobě se věnuje problematice EU, o které píše v tuzemsku i zahraničí. Od roku 2011 vede redakci webového portálu EurActiv.cz. S měsíčníkem Strategie spolupracuje od roku 2015.

Chcete něco dodat? Souhlasíte, nebo jste proti? Reagujte prostřednictvím facebookových komentářů, které můžete psát přímo zde pod článkem.