Jiří F. Potužník pro Strategii: Do Milána vezeme české sebevědomí

Jiří František Potužník, komisař pro Expo 2015

Jiří František Potužník, komisař pro Expo 2015 Zdroj: Repro Strategie (Martin Pinkas)

Nepoptáváme dary, nabízíme marketingové služby, říká komisař pro Expo 2015 Jiří František Potužník v dubnovém čísle měsíčníku Strategie.

V dubnové Strategii dále nahlédnete pod prsty mediálně čiperné investiční skupině J&T, odhalíte tajemství úspěchu seriálového hrdiny Hanka Moodyho a dozvíte se mimo jiné i to, kolik peněz putuje do televizní reklamy zbytečně. Není jich málo…

Strategie 4/2014Strategie 4/2014 | Repro Strategie (Martin Pinkas)

Bývalý mluvčí vlády Mirka Topolánka a novinář Jiří František Potužník pracuje na vizi, že by na českou účast na světové výstavě Expo 2015 přispěly také soukromé firmy. Přesvědčil už tři předsedy vlády.

Generálního komisaře národní účasti na světové výstavě Expo 2015 v italském Miláně a jeho kancelář má Česko od prosince 2012, pozemek pro stavbu pavilonu od loňského dubna. Brány přehlídky se otevřou přesně za rok. V jakém stadiu příprav jste, také někde v polovině, jak by napovídal uplynulý a zbylý čas?

Ano, někde v poločase. Podařilo se nám, a to poprvé v historii, zajistit financování stavby pavilonu ze soukromé sféry a dalších zdrojů, jako jsou vědecké ústavy či regiony. Povedlo se nastartovat koncept, do něhož stát vkládá pouze 60 milionů korun. Pro srovnání, v Šanghaji před čtyřmi lety to bylo půl miliardy. To je velký rozdíl. Pomohlo, že se z Číny dovezlo 70 milionů. Tyto peníze stačí na stavbu vnější slupky, proto jsme se mohli zaměřit na oslovování partnerů a na koncepci vnitřní expozice.

Na druhou stranu se ukazuje, že projekt postavený na sdílení veřejných a privátních prostředků u nás naráží na legislativní úskalí. Současně mu stojí v cestě personální limity určitých státních institucí, které jsou zvyklé utrácet veřejné peníze, nicméně nemusejí získávat finance ze třetích zdrojů a manažersky je spravovat. Kompatibilita obchodního práva a zákona o veřejných zakázkách je u takového typu záměru velmi komplikovaná.

Jiří František Potužník, komisař pro Expo 2015Jiří František Potužník, komisař pro Expo 2015 | Repro Strategie (Martin Pinkas)

V čem?

Když seženeme partnera, který je ochoten přispět například částkou 2,5 milionu korun, dotyčný chce mít kontrolu, jak se s jeho příspěvkem naloží. A když chce investovat do konkrétního díla, musíme daný exponát vysoutěžit. Bez ohledu na to, že už se to nestačí vyrobit, že někdo nabídne nižší cenu, že výsledná kvalita nebude odpovídat původní představě. Tyto zásady nemůžeme porušit.

Systém spočívá v tom, že nám partneři pošlou část svých prostředků k nákupu zařízení a služeb, smlouvy mezi tvůrci a investory však vznikají napřímo. To je také premiéra. Navíc doufáme, že pavilon a exponáty budou fungovat i po skončení Expa, což je další novinka.

Kromě Šanghaje, kde se expozici podařilo prodat Farmě československo-čínského přátelství, tomu tak jinde nebylo a vznikaly mnohamilionové náklady na likvidaci.

Celý rozhovor s Jiřím Františkem Potužníkem a další zajímavé informace naleznete ve Strategii č. 4, která vychází 22. dubna.