Kam dohlédne digitální boží oko?

„Spousta lidí v agenturách je namyšlená, mají
pocit, že znají všechno. Nás tady v domě spojuje,
že nejdeme přes mrtvoly a netváříme se jako
nejchytřejší ve vesmíru,“ říká Tomáš Jindříšek
a kolegové z „Digital Eye“ s ním jsou za jedno...

„Spousta lidí v agenturách je namyšlená, mají pocit, že znají všechno. Nás tady v domě spojuje, že nejdeme přes mrtvoly a netváříme se jako nejchytřejší ve vesmíru,“ říká Tomáš Jindříšek a kolegové z „Digital Eye“ s ním jsou za jedno... Zdroj: Tomas Zelezny

V domě U Božího oka v Malé Štupartské se odehrává něco nezvyklého. V gotické budově ze 13. století se usídlilo několik spřátelených agentur, jež si tu synergicky budují klientelu, která už stačila rozpoznat důležitost nových médií. Každá firma dělá něco trochu jiného, některé jsou majetkově propojené, někdy si konkurují, ale častěji se doplňují.

Existují pár let nebo jen pár měsíců, ale přesto se považují za protiklad běžných „start-upů“. „Ty mají jen jeden nápad, který se snaží někomu vnutit a zpeněžit. My se skládáme ze samých seniorských konzultantů a nápadů máme opravdu hodně. Chceme být s klienty co nejdéle,“ říká Jasna Sýkorová z digitální PR agentury DataConsult. Se zakladateli sesterských agentur se běžně potkává na dvorku domu U Božího oka, který zároveň slouží jako kavárna. Každou hodinu tu odbije zvon kostela svatého Jakuba, vzdálený jen desítky metrů.

Čtěte také: AČRA M.K. má nové prezídium a přijala nové členy


Zakladatel agentury Dark Side a vizionář Tomáš Jindříšek, který je neoficiálním mluvčím skupiny, přirovnává fungování agentury napůl z legrace ke konfederaci. „Když to dává smysl, spojíme se pod značkou Digital Eye, odvozené od názvu domu. Používáme ji v některých tendrech.“ Dohromady pracuje v domě téměř stovka lidí. „Támhle sedí Honza Havlíček, původně kreativní ředitel OgilvyOne, tamhle Dominik Hrodek, co s námi dělal strategického šéfa v OgilvyInteractive. Myšlenka je jednoduchá – vzít seniory, kteří chtějí pracovat přímo pro klienty. Když máte velkou agenturu, velmi často se stává, že přijdete na výběrové řízení a oni vám řeknou – to je fajn, co nám tu povídáte, ale potom sem pošlete nějaké juniory,“ vysvětluje Jindříšek.

Velké agentury podle něj „sekají produkci jako Baťa cvičky“ – třeba i kvalitně, ale nemají čas jít do hloubky. Navíc specialistů na sociální média je poskrovnu, neboť velcí hráči začínají brát Facebook a další aplikace vážně teprve v posledních letech. „Když si srovnáte investice do reklamy, jediné konstantně rostoucí médium je internet. Značky do něj pomalu směřují své rozpočty, neboť zjistily, že už to není jen místo k zábavě. Je to obchodní příležitost,“ říká Martin Svoboda z Brandz Friendz.

Píchačky neřešíme

Právě Svobodova firma před dvěma lety jako první osídlila prostory U Božího oka. „Moc se nám tu líbilo, postupem doby se uvolnily další kanceláře a přišlo nám škoda mít tady cizí firmy,“ vysvětluje. „Dnes je takový trend, že když si lidé staví bydlení, vybírají si předem kamarády. S klukama jsme se už znali, není to jako v obrovských korporacích, kde musíte s ostatními divizemi spolupracovat, ať se vám to líbí, nebo ne,“ doplňuje Jindříšek. Jakožto vizionář nemá strach ze silných slov a utrousí, že mezi sesterskými firmami funguje i jakási „chemie“.

Stůl se vzápětí otřásá smíchem a společníci se navzájem dobírají: „Je to láska? Nejsme hippies?“ Jana Sýkorová preferuje výraz „volné sdružení konzultantských firem“ a ještě střízlivější Martin Svoboda slovo „mix“: Pro klienty je podle něj Digital Eye přidanou hodnotou, neboť dokáže namixovat tým podle jejich přání.

„Teď jsme spojili síly v práci pro značku Dolce Gusto. Domluvili jsme se předem s Nestlé, že tam přijdeme jako jedna skupina, každý z nás je lepší na něco jiného,“ dává příklad Jindříšek. „Sedneme si do kavárny, vymýšlíme věci, pak se rozejdeme a pracujeme u počítačů.“ Celá „konfederace“ U Božího oka je nadšeným propagátorem hnutí Svoboda v práci. „Opravdu neřešíme píchačky a podobné věci. Pracujeme podle potřeb klientů, což znamená, že pracujeme více. Když má být člověk kreativní, musí mít možnost pracovat do půlnoci a přijít třeba v poledne,“ vypráví Jasna Svobodová, kterou kolegové jednou zamkli na terase v nejvyšším patře, a tak musela volat na pomoc další nájemníky. Z nejvyššího patra je naštěstí vidět na dvorek, což znamená, že se tu občas pokřikuje jako na pavlači.

Ale aby nevznikl mylný dojem – zaměstnanci pracující v kavárně u vedlejších stolů mají před sebou nonstop počítač a za hodinu našeho povídání utrousí jen pár slov. Další na řadě je otázka: v čem spočívá ono „genius loci“ domu U Božího oka?
„Lidé si vůbec neuvědomují, že tu šlapou po historii. Někdy si říkám, že uděláme archeologický seminář. Sídlil tady český kancléř, maltézský konzulát… „ „A taky Stínadla,“ ozve se od vedlejšího stolu. Jindříšek pokračuje v lehkém tónu: „Dole máme původní gotický sklep ze 13. století. Když se vymyslí nějaký nápad, tak tam se úplně rozezní.“ „Chceme, aby to tu žilo i jako svého druhu komunitní centrum,“ doplňuje Jasna Sýkorová z DataConsult. Každé pondělí se U Božího oka koná „domovní schůze“, na níž se řeší i pragmatické otázky, třeba stavba venkovních schodů, aby si firmy byly ještě blíž.

Mladí mají reklamu rádi

Synergie domu se tímto způsobem přetavuje v synergii podnikání. Dark Side a DataConsult právě spolupracují na digitální kampani pro výrobce kočičího žrádla Purinu. Prvním krokem je obyčejně zkoumání postojů potenciálních zákazníků. „Máme k dispozici monitoring sociálních médií, to je vzorek desítek tisíc lidí, na jejichž zkoumání máme vlastní analytiky. Někdy s nadsázkou říkám, že je to jako zjišťovat, co si lidé říkají v hospodě. Naštěstí to neumíme a doufám, že se toho ani nedožiju,“ říká Jasna Sýkorová a pokračuje: „Na základě obdržených dat jsme zahájili výživové poradenství. Vypadá to legračně, ale proč ne. Někteří lidé chtějí své kočce dopřát žrádlo v nejlepší skladbě. A nejde o peníze – oni kromě té kočky třeba už nikoho nemají. Je to pro ně partner.“

Reklama v současné době prochází prudkým vývojem a digitální agentury se na to snaží pružně reagovat. „Při práci pro jeden řetězec s rychlým občerstvením jsme zjistili, že spousta lidí se tam fotografuje s nějakým produktem a potom si to dává na internet. To by vás asi nenapadlo, ale je to častý jev. Čím dál důležitější se v naší práci stávají data, exaktní věda o tom, co se kde šustne,“ říká Jindříšek.

Digitální agentury se snaží tyto konzumenty identifikovat a vytvářet pro ně aplikace. Budoucnost patří hlavně telefonům – přes mobilní zařízení se v příštím roce bude v naší části světa na internet přihlašovat až 60 procent lidí. Dark Side vyvíjí pro Českou pojišťovnu aplikaci, přes niž budou majitelé „chytrých“ telefonů získávat nejnovější zprávy z olympiády.
„Před pár lety by to bylo o tom, že se všude natisknou loga ČP. Abyste dnes lidi zaujal, musíte být aktivnější. V naší aplikaci toho moc o pojišťovně nebude, ale všichni budou vědět, že to sponzorovala. Vtip je v tom, že lidé to ani nevnímají jako reklamu,“ vysvětluje Jindříšek.

Digitální agentury mají podle všeho dobře našlápnuto do budoucnosti. Online je v tuto chvíli osmdesát procent populace v produktivním věku, tedy 16 až 65 let. Společníci z domu U Božího oka mají jejich chování dobře zmapované. Zatímco starší lidé si webové stránky prohlížejí tak, jak byli dříve zvyklí číst noviny, a zůstávají jim věrní, mladé obecenstvo dnes často ani nevnímá zdroj informace. Berou to, co se jim zobrazí přes sociální sítě. „Mladá generace dnes není a priori proti reklamě, to je obrovský mentální posun. Značka je naprosto přirozená součást jejich života. Nevadí jim reklama jako taková, ale reklama špatná, nefunkční, nesmyslná. Kvalitní je podle nich v pohodě,“ shrnuje postoj nejmladší generace Jindříšek.

Po souboji jdeme na víno

Právě na této změně založili svůj úspěch Brandz Friendz, kteří firmám hledají „přátele“ na Facebooku, nebo DataConsult, která umí rozpoutat diskusi o receptech na stránce Dolce Gusto. Mnohé firmy však tuto změnu ještě nepostřehly. „Mluvila jsem s manažerkou pro sociální sítě jedné velké britské cestovky. Vedení její práci ostentativně přehlíželo, dokud firma nečelila problému s onemocněním zpěváka, na jehož koncert pořádala zájezd. Firemní Facebook zaplavily tisíce dotazů a vedení si uvědomilo, že tenhle kanál je mnohem efektivnější než spousta jiných reklamních kampaní,“ vypráví Jasna Sýkorová. „Z výsledků našich panelů vyplývá, že mladí lidé ve věku 12 až 17 let už skoro vůbec nepoužívají e-mail, všechno komunikují přes Facebook. Z věty ‚pošlu ti to e-mailem‘ by se brzy mohla stát dosti archaická fráze,“ říká Sýkorová. Než k tomu dojde, hodlá osazenstvo domu U Božího oka sázet na „multikanálový přístup“ a malý pracovní tým. „Myslím, že je to dobrý antikrizový model,“ dodává.

Jindříšek považuje za výhodu, že jeho firma dnes nemusí brát každou zakázku, která přijde. „Abych vystřelil i do vlastních řad: spousta lidí v agenturách je namyšlená, mají pocit, že znají všechno. Nás tady v domě spojuje, že nejdeme přes mrtvoly a netváříme se jako nejchytřejší ve vesmíru. Rádi se s kýmkoli utkáme ve výběrovém řízení a potom s ním půjdeme na víno. Kultivujeme trh. Máme jen nějaké ty zkušenosti a společně nás pokaždé překvapí nové každodenní události – pořád vzniká něco nového, co jsme ještě neznali.“ Zvon ze Svatého Jakuba odbíjející pátou jako by chtěl přisvědčit. Už stovky let toho neviděl tolik nového.

„Rádi se s kýmkoli utkáme ve výběrovém řízení a potom s ním půjdeme na víno. Kultivujeme trh. Máme jen nějaké ty zkušenosti a společně nás pokaždé překvapí nové každodenní události – pořád vzniká něco nového, co jsme
ještě neznali.“ Lidé z domu U Božího oka zkrátka drží za jeden provaz.„Rádi se s kýmkoli utkáme ve výběrovém řízení a potom s ním půjdeme na víno. Kultivujeme trh. Máme jen nějaké ty zkušenosti a společně nás pokaždé překvapí nové každodenní události – pořád vzniká něco nového, co jsme ještě neznali.“ Lidé z domu U Božího oka zkrátka drží za jeden provaz. | Tomas Zelezny

Dům Božího oka

Nachází se v Malé Štupartské č. 7. Pochází z konce 13. století, sídlila tu šlechta, např. Ctibor Tovačovský z Cimburka. „V 16. století tu měl reprezentativní sídlo český kancléř, za posledních 20 let tu měly sídlo třeba maltézský honorární konzulát nebo firma Advertures. Tu jsem kdysi navštívil a říkal jsem – tady bych chtěl někdy být,“ říká Tomáš Jindříšek, společník firmy Dark Side. Jeho firma obývá přízemí domu a spravuje též kavárnu, jež je otevřena pro další firmy. Všichni rovněž využívají původní gotické sklepení s barem, v němž další obyvatelé domu Tyinternety.cz natáčí videorozhovory a ostatní tu pořádají strategické porady. V dalších patrech jsou Brandz Friendz a DataConsult, která ostatním zprovoznila zasedací a odpočinkovou („meditační“) místnost. Z její terasy je výhled na střechy okolních domů a Týnský chrám.

Dark Side

Digitální agentura „nového střihu“ založená na konci loňského roku. Specializuje se na nová média a datové analýzy, ale funguje i jako konzultantská firma a reklamní či PR agentura, má vlastní kreativce a stratégy. Jejím krédem je nabízet „zkušené odborníky za rozumnou cenu“ v době, která stírá rozdíly mezi reklamou a vlastním produktem. Název může evokovat sci-fi, album od Pink Floyd, ale i „skrytou stranu vašich možností“. Mezi klienty Dark Side patří Ahold, Danone, Krušovice, Volksbank či občanské sdružení Educon.

Agenturu založili čtyři společníci s alikvótními podíly, přičemž konečné slovo mívá neoficiální mluvčí Tomáš Jindříšek, který založil a 10 let řídil OgilvyInteractive. Dalšími společníky jsou Michal Kříž (spoluzakladatel První multimediální, kterou před dvěma lety prodal společnosti Et Netera), Pavel Doležal a Petr Dejm (spoluzakladatelé agentury Ataxo, kterou před třemi lety prodali nizozemskému investičnímu fondu Garvest; část výtěžku investovali do nových firem včetně Branz Friendz a Falanxia) a Jana Žižková (bývalá regionální ředitelka SAS).

Brandz Friendz

Digitální agentura specializující se na byznysové využití sociálních médií. Názvem chtějí evokovat to, že se značkám snaží nalézt „přátele“, podobně jako na Facebooku. Základem jejich práce jsou facebookové aplikace pro firmy, s firmou Facebook jsou v denním telefonickém a e-mailovém kontaktu. Nakupují pro něj od ostatních firem reklamu, což jim vysloužilo certifikát, jímž se může pyšnit jen 200 vývojářských firem na světě. Prezentují firmy i na serverech YouTube, Twitter a LinkedIn. Chtějí napravit často negativní pověst digitálních agentur u velkých firem. „Sociální média se mění každý den a pro zaběhnuté agentury je to někdy těžké sledovat,“ říká společník Martin Svoboda. Podle svých slov řídí „nejtechnologičtější agenturu“ v domě U Božího oka – dělá výzkumy a monitoringy, zaměstnává programátory, flashové vývojáře, grafiky i copywrightery. Mezi klienty Brandz Friendz patří Telefónica O2, Henkel, OMD či Isobar.

Dataconsult

Komunikační a PR agentura specializující se na nová média. Využívá vlastní software pro analýzu médií. Zaměstnává kreativce, designéry, fotografy a programátory. Jako jediná komunikační agentura v Česku dostala zakázku od Applu. Má i další klienty zvučných jmen – Lindt, Kingston, Toshiba, Olympus, Panasonic. Poskytla strategické poradenství firmám Skype či NDG.

Falanxia

Herní firma vyvíjející počítačové hry pro sociální sítě a mobilní telefony. Společně s Brandz Friendz připravila třeba vánoční hru pro O2 Hračky útočí či vlastní hru Spaced Away. V čele stojí Jakub Svoboda, bratr Martina Svobody z Brandz Friendz, jenž je zároveň šéfredaktorem oborového média Tyinternety.cz, sídlícího ve stejné budově.