Ministerstvo chce přimět studenty k podnikání spotem s krysákem

Ministerstvo školství chce motivovat studenty k podnikání a uplatnění výzkumu v praxi, natočilo proto spot s krysákem Fredem.

Ministerstvo školství chce motivovat studenty k podnikání a uplatnění výzkumu v praxi, natočilo proto spot s krysákem Fredem. Zdroj: reprofoto

Ministerstvo školství chce motivovat studenty k podnikání a uplatnění výzkumu v praxi, natočilo proto spot s krysákem Fredem. V šestiminutovém videu pomáhá animovaná krysa mladému biochemikovi prosadit vlastní projekt, ten má pak díky tomu drahé auto a dívka v bikinách mu do bazénu nosí občerstvení.

Video vzniklo za 40 tisíc korun v rámci projektu EU Efektivní transfer znalostí a poznatků z výzkumu a vývoje do praxe a jejich následné využití EFTRANS. Garant projektu Václav Lukeš řekl, že odborníci hodnotí video velmi pozitivně, je prý využíváno i při výuce podnikání.

Spot začíná tím, že opilého mladíka vyhodí z hospody a on u popelnice potkává svého zachránce - krysáka Freda. Ten mu poradí, jak v podnikatelském inkubátoru prosadit projekt na zpomalení růstu chlupů. Poté, co s ním uspěje, začíná vědci skvělá budoucnost.

„Promovideo je vytvořeno s mírnou nadsázkou, má být zajímavé, dynamické a nemá urazit,“ sdělil Lukeš. Chválí jej prý třeba odborníci z vědeckotechických parků, podnikatelských inkubátorů nebo Národního vzdělávacího fondu. Film je určen studentům i akademickým pracovníkům. Ti podle Lukeše také hodnotí video pozitivně, je prý dokonce využíváno i během výuky předmětů, které se dotýkají podnikání.

Podle odborníka na reklamu Jiřího Mikeše z Vysoké školy ekonomické je ale video naivní, Radiožurnálu také řekl, že ministerský spot je amatérský počin, kterému chybí nápad.

Výroba spotu zabrala 600 hodin. Většina ze 40 tisíc korun šla z fondů EU. „Přidanou hodnotu videa za tuto finanční částku považujeme minimálně za adekvátní. Pokud by například video někdy motivovalo vznik pouze jediné firmy, ta měla pouze jediného zaměstnance a ten bral pouze průměrný plat, tak taková „firma“ odvede za jeden rok jen na sociálním a zdravotním pojištění více než dvojnásobek částky, kterou video stálo,“ hájí spot Lukeš.

Video prý pomůže na webu propagovat program na uplatnění výzkumu v praxi. Projekt EFTRANS se zabývá také ochranou duševního vlastnictví a radí, jak zpeněžit výsledky bádání.

S propagačními spoty za evropské peníze už má ministerstvo školství zkušenosti, tímto způsobem se například snažilo středoškolákům přiblížit státní maturitu. Nyní úřad vypsal výběrové řízení za tři miliony korun na výrobu multimediálních prezentace, která by školákům přiblížila technické obory vzdělání.