Miroslav Uďan: Strategický investor nás nakopl

Miroslav Uďan: Samotný e-shop vám zákazníky nepřivede. O to se musíte postarat sami. Nebo to
nechat na nás.

Miroslav Uďan: Samotný e-shop vám zákazníky nepřivede. O to se musíte postarat sami. Nebo to nechat na nás. Zdroj: Jiri Cerny

Výrobou e-shopů se v česku živí pěkná řádka lidí. Přesto vznikl nedávno projekt, který dokázal oslovit i internetového matadora, jako je jeden ze zakladatelů portálu Centrum.cz Ondřej Tomek. Věří totiž, že máme s projektem Shoptet.cz obrovský potenciál, říká obchodní ředitel Cybergenics Miroslav Uďan.

Jak se jmenuje vaše služba, kdy jste ji založili, kde, kdo a proč?

Myšlenka, ze které se posléze vyvinul náš projekt Shoptet.cz, vznikala pozvolna. Oba majitelé, tedy Tomáš Krejčí a já, jsme tehdy byli uživateli, chtěli jsme provozovat e-shopy a stále jsme nemohli najít řešení, které by odpovídalo našim potřebám. Tomáš měl koupené poměrně drahé e-shopové řešení, které mu nevyhovovalo, a docela rychle dospěl k myšlence, že zkrátka bude lepší, když si naprogramuje vlastní e-shop sám. A když jsem v roce 2008 hledal dodavatele e-shopu já, Tomášovo řešení se mi líbilo nejvíc. Padli jsme si do oka, slovo dalo slovo a dohodli jsme se, že budeme tvořit takové věci, které bychom sami chtěli používat. Podařilo se nám to, líbilo se to na trhu a my jsme věřili, že to je správná cesta. V roce 2009 jsme se do toho vrhli naplno a založili jsme s. r. o.

Hlavním problémem e-shopů je získání zákazníků. V době výkonostního marketingu a leadů je pro mnohé manažery dostatek nástrojů pro zacílení cílových skupin v online prostředí. Vy jste se spojili s mnoha subjekty na trhu (od sociálních sítí až po vyhledávače). Co vše to znamená pro uživatele vaší služby?

Vytvořit e-shop dnes opravdu není nic složitého, je ale samozřejmě otázka, jak bude takový e-shop vypadat a jak se vám s ním bude pracovat. Skutečný problém ale je dostat do e-shopu, jichž na webu existují stovky, zákazníky. Naše filozofie je jednoduchá. Nabízejte zboží tam, kde už zákazníci jsou. Souhrnně taková místa označujeme jako market places, jsou to jednak sociální sítě, především Facebook, aukční portál Aukro a vyhledávače a srovnávače zboží, jako je Heureka.cz nebo Zbozi.cz. To znamená několik milionů potenciálních zákazníků pro e-shop (pozn. redakce: Aukro 2,3 mil. uživatelů, Facebook 3 mil. uživatelů, Heureka 1,57 RU měsíčně, Zbozi.cz 1,75 RU měsíčně). Naše e-shopy na market places automaticky napojujeme, navíc zákazníkům pomáháme orientovat se v internetovém marketingu, součástí e-shopu je například takový malý kurz marketingového desatera, včetně SEO a dalších. A pomáháme zákazníkům i dál, chtějí-li se do internetového marketingu opravdu opřít, tak jim doporučíme, kam se obrátit třeba pro realizaci PPC kampaní. Je pro nás důležité, aby naši zákazníci získali to, co potřebují. A to není nákup nebo pronájem e-shopu, ale prodej jejich služeb nebo zboží.

Synonymem vaší služby je na první pohled jednoduchost. Během pár minut může mít zákazník e-shop. Pro koho je tato služba určena?

Nerozlišujeme velikost zákazníka, spíš jeho potřeby. Naše řešení je určené jak pro maminky na mateřské dovolené, které si jen po večerech chtějí přivydělat, tak pro velké firmy, které realizují mnohamilionové obraty. Ale zaměřujeme se hlavně na začínající a střední podnikatele a nabízíme jim, ať si e-shop nejdříve na 14 dní vyzkouší a nekupují zajíce v pytli. Rozdíly při výrobě existují, dražší e-shopy obsahují více funkcí, které odpovídají velikosti firmy či sortimentu. To třeba začínající podnikatelé nevyužijí, ale do budoucna samozřejmě mohou svůj e-shop rozšířit i o tyto funkcionality, systém je modulární. A už v tom základním všem nabízíme napojení na Facebook, Aukro a porovnávače zboží.

Staré pravidlo říká, věnuj se jen tomu, co umíš. Na ostatní si najdi odborníky. S vaší službou nemusí potenciální klienti řešit technické problémy s e-shopem, nemusí řešit způsoby plateb apod. Vše mají zajištěno systémem. V čem je tato služba jiná než ostatní nabídky na výrobu e-shopu?

Snažíme se o to, aby byl systém velmi jednoduchý na ovládání a uživatelsky příjemný a logický. My zkrátka děláme takové systémy, které chceme sami používat. U většiny naší konkurence vytvářejí e-shopy „ajťáci pro ajťáky“. Ty systémy jsou logické a přehledné, ale pouze opět pro ajťáka. Obyčejný uživatel, který hledá nástroj pro prodej svého zboží, se v tom neorientuje a tápe. Víme to, také jsme takové systémy používali. My to chceme dělat jinak – zákazníkům nabízíme takový iPhone mezi e-shopy. Technické funkce a složitosti jsou ukryté někde uvnitř a uživatel má před sebou designově atraktivní nástroj, který se snadno a intuitivně ovládá a dělá přesně to, co potřebujete. Šetříme tak zákazníkům i čas, aby se mohli dle starého pravidla opravdu věnovat tomu, co umí.

Uvažujete o expanzi do zahraničí. Máte za sebou investora Ondřeje Tomka. Kde vidíte v zahraničí potenciál?

Ondra Tomek vstoupil do firmy proto, že věří, stejně jako my, že máme obrovský potenciál k dalšímu rozvoji a konkurenceschopný produkt. Říká, že má rád nadšené české firmy s globálními ambicemi, a to my přesně jsme. Nemáme zrovna malé plány. Naše expanze míří na začátku do dvou zemí – Brazílie a Velké Británie. V obou zemích jsme provedli hloubkovou analýzu trhu a vidíme jasný prostor, který chceme zaplnit. My máme unikátní systém, který lze dobře adaptovat do jiných jazyků, to byl náš cíl už od počátku. Věříme, že budeme úspěšní.