Na TýTý padá prach

Na cenu Týtý padá prach.

Na cenu Týtý padá prach. Zdroj: Repro Strategie

Začátek dubna měl opět patřit vyhlašování televizní ankety TýTý. Všechny čtyři největší televize, tedy Nova, ČT, Prima a Barrandov, se však nedokázaly shodnout, jak tuto dnes již značně vyčpělou zábavu pojmout.

Po více než 25 letech si Ceny TýTý berou oddychový čas. Není to ale rána z čistého nebe. Pohledů na to, jak v soutěži, jejíž galavečer měl svoji premiéru už 13. března 1992, bylo více, než je zdrávo, a ke změně se schylovalo dlouho. O tom, že ceremoniál letos nebude nakonec vůbec, se ale nesnilo ani těm největším škarohlídům.

„Jednotnou podobu televizních cen i jejich případných změn jsme diskutovali s generálními řediteli Novy a ČT. Musím říct, že vůle k dohodě, aby se v cenách pokračovalo, tu je, jen to asi ještě chvilku potrvá. Každý má svou jasnou představu, a ne vždy se ty představy shodují. Je potřeba najít kompromis,“ popsal Strategii současnou situaci Marek Singer, generální ředitel Primy.

Už loni bylo zřetelné, že se schyluje k většímu třesku. Nova s Barrandovem dopředu ohlásily, že se soutěže nezúčastní. Vydavatelství Bauer Media, které je vyhlašovatelem celého podniku, přiznává, že důvodem je spor televizí, zda pojmout soutěž jako diváckou, nebo odbornou. Vydavatelství by tak muselo hlasování omezit jen na část televizní produkce, čímž by podle jeho slov byla „zásadně ovlivněna objektivnost výběru nejpopulárnějších pořadů a osobností“. Výsledkem je pošramocení pověsti soutěže a pořadatelé si kladou otázky, zda bude mít vůbec soutěž v příštích letech své pokračování.

Gottův pomníček

Poslední ročníky byly jen parodií na to, jaký byl původní záměr autorů konceptu. Umělcům zůstala snad jen šance zviditelnit se a zapózovat fotografům. Ani to ale neplatilo pro všechny. Poté, co se Nova, jež prosazuje odborné pojetí TýTý, loni odmítla na projektu jakkoli podílet, měli její „koně“ zakázanou i samotnou účast na ceremoniálu. Přesto se několika nováckým hvězdám podařilo do sálu propašovat. K odpadlíkům patřily třeba ikony letitého seriálu Ordinace z růžové zahrady Zlata Adamovská a Dana Morávková nebo Hana Maciuchová, která zase zastupovala známou Ulici.

Vítězná přehlídka se podle mnohých zúžila jen na ukázku rób takových „star“, jako jsou Ivana Gottová, moderátorka Sandra Parmová, herečka Jana Bernášková a bývalá Miss Gabriela Kratochvílová. Jak během večera řekl v žertu moderátor Leoš Mareš, na samotné umělce moc místa v Divadle na Vinohradech ani nezbylo.

Leoš MarešLeoš Mareš | Anna Vackova, E15Leoš Mareš si v žertu posteskl nad nedostatkem umělců při předávání Cen Týtý.

Pozlátko setrvačnosti bylo cítit při zatím posledním ročníku vyhlašování z prohlášení mnohých oceněných. Zpěvačka roku Lucie Vondráčková, která uspěla už popáté, pro Týdeník Televize uvedla, že cenu prý dostala za práci na dvou deskách, které připravovala. Neopominula při té příležitosti současně ale dodat, že pět cen je závazek, který ji žene v kariéře dál. Nic to však není proti Karlu Gottovi, jenž během 24 ročníků na zlato nedosáhl pouze dvakrát, kdy jej předhonil Michal David.

Jako rozvláčný šíp

Podle kuloárových zvěstí vyhlásila Nova na celý projekt embargo proto, že z jejích tváří uspěl v soutěži jen málokdo. Smetanu tak zpravidla slízávali především ti, kdo byli známí spíše z obrazovek veřejnoprávní televize nebo Primy. A stále se opakovala stejná jména: například moderátoři Karel Šíp a Karel Voříšek nebo herec Ivan Trojan a reportér Josef Klíma. Nova dala najevo svoji nechuť v konceptu pokračovat rovněž tím, že vyzvala Bauery, aby její pořady a tváře, jež diváci nominovali, ve druhém kole z hlasování vyškrtli.

Zatímco první ročníky soutěže moderoval s jistými přestávkami Marek Eben, poslední vyhlašování byla již ve znamení oblíbeného Šípa. Jeho Všechnopárty je sice dlouhodobě jedním z nejúspěšnějších pořadů České televize, účinkování v TýTý už však podle tvrzení mnohých odborníků moc dobře nedopadlo. Hlasová indispozice, rozvláčnost, špatně padnoucí oblek a až příliš zřetelná snaha, aby pořad nevybočil z tradice minulých ročníků, mnoho lidí spíše naštval, než aby je inspiroval k tomu, že si soutěž na obrazovkách pustí i příští rok.

Oceněným budiž útěchou, že mnozí na poslední vyhlášení raději ani nedorazili a zakřivené zrcadlo Kurta Gebauera za ně přebíral někdo jiný.

Obsah je jen jeden

Z konzervatismu televizní soutěže si loni vystřelil internetový gigant Seznam, který chtěl do TýTý přihlásit svůj online seriál Kancelář Blaník. Podle propozic Cen TýTý se mohl do soutěže přihlásit každý český pořad a osobnost. Seznam si spočítal, že pro úspěch bude stačit několik tisícovek hlasů, což mu dávalo reálnou šanci na úspěch. Jednalo by se tak o první průnik internetové televize do oficiální soutěže největších domácích stanic.

Internetová Kancelář Blaník se pokusila „nabořit“ do zavedeného kamenného systému cen TýTý. A poměrně úspěšně.Internetová Kancelář Blaník se pokusila „nabořit“ do zavedeného kamenného systému cen TýTý. A poměrně úspěšně. | Repro Strategie Internetová Kancelář Blaník se pokusila „nabořit“ do zavedeného kamenného systému cen TýTý. A poměrně úspěšně.

Organizátor však seriál v rozporu s pravidly z hodnocení vyřadil, což vyvolalo velkou vlnu publicity a prohloubilo diskusi o souboji klasických televizí s internetem. „Dlouhodobě vysvětlujeme, že klasický televizní přijímač, počítač, tablet a mobil jsou jen nástroje pro doručení obsahu – a ten je pouze jeden,“ řekla k tomu za portál Eva Albrechtová.

V zahraničí je přitom celkem běžné, že se takových klání účastní rovněž internetové televize, jak ukazuje třeba seriál House of Cards Netflixu, vítěz několika Zlatých glóbů i cen Emmy. Náš vyhledávač se bránil také argumentem, že na sebe nechtěl pouze upozornit, ale že usiloval opravdu o vítězství. Opíral se mimo jiné o to, že počet měsíčních views Kanceláře Blaník v tu dobu už dávno přesahoval 30 milionů.

Pochybnosti o věrohodnosti Cen TýTý navíc vyvolávaly mnohé nominace. Proč byl třeba Marek Eben zařazen do kategorie publicista, jímž ve skutečnosti není? Dalším příkladem byla zpěvačka Dasha, která sice patřila k zářivým hvězdám sledované StarDance, v samotné soutěži se ale zařadila do skupiny poražených.

Staromilské panoptikum

Je logické, že s projektem soutěže přišla právě Bauer Media, která je vydavatelem Týdeníku Televize a TV Max. Ohlídat, aby projekt působil zdáním věrohodnosti, když má zahrnovat většinu televizního trhu, je možná pro tuto skupinu za současné konstelace až nadlidský úkol. To se týká i samotné organizace hlasování, která nebyla zrovna nejjednodušší a vyvolávala debaty o manipulaci.

V prvním kole se hlasovalo prostřednictvím kuponů, textových zpráv nebo webu. Ve druhém se již vybíralo vždy z pěti nominovaných textovkami či přes web. Celkově se bojovalo v deseti kategoriích. K tomu se navíc vyhlašoval Absolutní vítěz, Objev roku a ten umělec, který vstoupí do Dvorany slávy. Pouze o něm doposud měla možnost rozhodnout přímo odborná porota.

ilustrační fotoilustrační foto | Pixabay

Jiní na druhé straně oponovali, že za současný tristní stav nemůže ani pořadatel, ani jednotlivé stanice. Příčina tkví jinde. Televize je údajně médium, které je spíše na ústupu a už dávno nevytváří jednotný společenský názor na většinu z toho, co se u nás aktuálně děje. Nikdo se proto nemůže divit, když se v době nástupu Netflixu a jiných obdobných služeb mění Ceny TýTý v panoptikum, jež dokonce ignoruje nejen domácí internetovou jedničku, ale i dominantní Novu.

Fungovat proto přestal i zájem diváků, na nějž se pořadatelé Cen TýTý tak často rádi odvolávali. Meziroční pokles sledovanosti o téměř 300 tisíc diváků hovoří za vše, byť i tak si předávání nenechalo ujít okolo 890 tisíc diváků, tedy takřka čtvrtina populace. Jde nicméně o nejhorší výsledek za posledních deset let, pořad se dokonce dostal pod průměrnou sledovanost jiných vysílání, které ČT1 v sobotu večer zpravidla nabízí. Podobný pokles byl do té doby zaznamenán jen mezi roky 2007 a 2008, kdy galavečer vysílala Nova.

V létě bude jasno

Vina, proč k takovému sešupu ve sledovanosti došlo, neleží pouze na bedrech vydavatelského domu. Zmínky o TýTý se tentokrát neobjevily ani ve vysílání České televize, o jejíž podporu se Bauer Media po dlouhá léta opírala. Veřejnoprávní médium se k dalšímu osudu nechtělo vyjadřovat ani rok po zatím posledním ročníku a redakci Strategie odkázalo na pořadatele. Elena Slováková, publisherka Bauer Media, uvedla, že konkrétnější plány pro další roky by mohly být známy až začátkem letošního léta. Do té doby je údajně předčasné se k dalšímu osudu Cen TýTý jakkoliv vyjadřovat.

Jediný, kdo předestřel svoji představu, je tedy Marek Singer z Primy: „V budoucí podobě televizních cen mělo dojít k úpravě principu hlasování podle kategorií. Například nejlepší pořad roku by si mohli diváci zvolit sami, pokud by tam však byla odbornější kategorie, typu nejlepší scénář, tam by už měla rozhodovat odborná porota.“ Modelů je ale podle něj ve světě mnoho a Singer se nebrání dalším jednáním. Snad bude mít s kým diskutovat.