Nova našla, co divákům chybí

Nova našla, co divákům chybí

Nova našla, co divákům chybí Zdroj: Repro Strategie

TV Nova slaví úspěch. S novou reality show Tvoje tvář má známý hlas, ve které slavné celebrity za pomoci choreografů a maskérek napodobují ještě slavnější hvězdy světové pop music, láme rekordy sledovanosti.

Za úspěch Novy může neokoukaný formát soutěže, ve které ani tak nejde o vítězství jednotlivce jako o možnost vybrat, na jaký charitativní projekt výhra půjde, a také jednoduše to, že nic lákavějšího v televizi v sobotu večer není.

Bavič Petr Rychlý jako slavný trumpetista a jazzman Louis Armstrong, herečka Ivana Chýlková převlečená za vousatou zpěvačku Conchitu Wurst nebo lamač dívčích srdcí Adam Mišík napodobující americkou hvězdu vyžívající se v provokacích Miley Cyrus. Na jevišti při jeho vystoupení nesměla chybět ani zavěšená bourací koule proslavená ze zpěvaččina videoklipu, na které se Cyrus (a Mišík) houpe oděná pouze do spodního prádla a posléze i bez něj (na to si Mišík netroufl).


Vše o televizním pořadu Tvoje tvář má známý hlas najdete zde >>>


Dvouhodinová hudební reality show Tvoje tvář má známý hlas, se kterou televizní diváci mohou od konce března pravidelně trávit sobotní večery, předčila očekávání a po dobu pěti týdnů v řadě láme rekordy ve sledovanosti. Zatímco první díl, který TV Nova odvysílala 26. března, zhlédl ještě necelý milion diváků, pátou epizodu, která se na televizních obrazovkách objevila 23. dubna, si už nenechalo ujít skoro 1,8 milionu lidí.

Podle informací TV Nova pořad tehdy k televizním obrazovkám přilákal 54,84 procenta diváků u obrazovek v cílové skupině 15–54. V širší cílové skupině 4+ pak úspěšná show zaujala skoro dva miliony diváků.

Přestože další a zatím poslední show před uzávěrkou tohoto čísla Strategie (a také před menší pauzou ve vysílání pořadu kvůli mistrovství světa v hokeji) vidělo o téměř půl milionu diváků méně, pořad i tak zůstává suverénní jedničkou sobotního prime timeu. Nebylo tudíž velkým překvapením, když TV Nova nedávno oznámila, že již pracuje na jeho dalším pokračování.

Kdo s koho a komu

Tvoje tvář má známý hlas je celosvětově úspěšná show známá pod názvem Your Face Sounds Familiar. Poprvé byla představena ve Španělsku, kde v roce 2011 vstoupila do obývacích pokojů televizních diváků pod názvem Tu cara me suena.

Kohopak nám dnes televize napodobí?Kohopak nám dnes televize napodobí? | archiv

Od té doby ji uvedly více než tři desítky zemí včetně Spojených států, Ruska, Číny či většiny latinskoamerických států. V některých zemích, například v Itálii či Španělsku, se zábavný pořad setkal s takovým ohlasem, že je vysílán již v několikáté řadě za sebou. V případě Portugalska je zase možné namísto dospělých účinkujících sledovat, jak si v imitování oblíbených hvězd vedou děti a teenageři.

Formát celého zábavného pořadu, který ve skutečnosti představuje soutěž, není nijak složitý. Každý ze soutěžících, k nimž patří známé osobnosti z řad domácích herců, zpěváků, bavičů či moderátorů, si v každém kole vylosuje jednu známou tuzemskou či světovou celebritu, kterou má za úkol v příštím týdnu co nejvěrněji napodobit. Využít k tomu může profesionální tým maskérů, tanečníků nebo učitelů zpěvu a herectví.

Za své výkony jsou účinkující hodnoceni porotou a také kolegy soutěžícími, kteří rozdělují speciální body, díky čemuž je večer ještě napínavější, protože mohou zcela nečekaně zamíchat celým pořadím. Vítěz kola, který posbírá nejvíce bodů, vyhrává a může vybrat, jaký charitativní projekt získá šek na 25 tisíc korun. Na konci řady bývá také zpravidla vyhlášen celkový vítěz.

„Výběr účinkujících probíhá prostřednictvím standardního castingu, jedním z kritérií jsou například hlasové dispozice,“ vysvětlila Strategii programová ředitelka skupiny Nova Alex Ruzek. V první řadě české „Tváře“ tak soutěží kromě zmíněných umělců i Iva Pazderková, Hana Holišová, Petr Vondráček, Anna Fialová nebo David Kraus. Jejich výkony hodnotí čtyřčlenná porota ve složení Jakub Kohák, Janek Ledecký a Jitka Čvančarová, čtvrtá osobnost v porotě se v každé epizodě mění.

Třikrát nuda a zase nuda

Důvodů, proč zábavní pořad dokázal přilepit české diváky k televizním obrazovkám několik sobotních večerů za sebou, může být více. V první řadě se jedná o atraktivitu, kterou s sebou přináší neokoukané. Televize se totiž v poslední době spoléhaly na jistotu v podobě dalších sérií osvědčených licencovaných formátů v čele s Česko hledá SuperStar, Hlas ČeskoSlovenska (obojí Nova), Česko Slovensko má talent (Prima), StarDance (Česká televize) nebo Chcete být milionářem (Nova) a novinkám či inovacím se raději obloukem vyhýbaly.

Dění na obrazovce není třeba vidět černě.Dění na obrazovce není třeba vidět černě. | Pixabay

„Česká televizní zábava je už delší dobu vyprázdněná. Komerční televize stále nakupují licence stejných a podobných formátů. Soutěže typu SuperStar jsou už ale dávno překonány a zafungovat mohou jedině v případě, když nabídnou výraznou obměnu,“ myslí si Alex Csörgö z portálu Totalfilm.cz.

Takovou obměnou se v případě Novy stala sázka na oblíbené celebrity, které český divák, milovník bulvárních časopisů a odkojenec normalizačních estrád, jež tuzemskými hvězdami přetékaly, již delší dobu na obrazovkách postrádal.

Show pro každého

Druhý zásah se Nově podařil, když se rozhodla nabídnout pořad postavený na imitování. Napodobování obecně známých postav světového i domácího showbyznysu má u nás svou dlouholetou tradici. Stačí si jen vzpomenout na některá vystoupení v pořadu Možná přijde i kouzelník nebo na oblíbeného a několika televizními cenami ověnčeného baviče Vladimíra Hrona, který na imitování hvězd pop music vybudoval svou kariéru.

Zdaleka nejvíce bodů u diváků však pořad získal tím, že si v něm na své přijde každý. Věkově široké publikum nadšeně zhlédne vystoupení novodobých hvězdiček v čele s Katy Perry či Brunem Marsem, ale stejně tak potěšeně zatleská exhibici legendární šansoniérky Édith Piaf či „kmotra soulu“ Jamese Browna. „Interpreti jsou do výběru tzv. rulety hvězd, v níž si vytočí, koho budou další týden napodobovat, zařazováni producenty pořadu. Vybíráni jsou tak, aby tvořili širokou paletu různorodých hvězd,“ potvrzuje záměr programová ředitelka skupiny Nova Ruzek.

Tvář fanoušků

Kromě zacílení na věkově širší publikum zafungovalo nepochybně také zařazení soutěže do programu sobotního večera, od kterého český divák již tradičně očekává zábavu. „Česká televize většinou nabízí populárně naučný pořad Maroše Kramára a Vladimíra Kořena Zázraky přírody a již mnohokrát vysílané střihové pořady televizní zábavy či filmy s Jamesem Bondem. Prima dává filmy, které ale většinou nepatří ke snímkům pro více generací. To dává Nově výhodu,“ myslí si vedoucí katedry mediálních studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy Petr Bednařík.

Proti povědomému hlasu z Novy nemá šanci ani James Bond.Proti povědomému hlasu z Novy nemá šanci ani James Bond. | archivProti povědomému hlasu z Novy nemá šanci ani James Bond.

Zároveň je přesvědčen, že popularitě pořadu výrazně pomáhá internet a šikovná práce se sociálními sítěmi. „Tvář“ má aktivní profil na Facebooku, který se může po odvysílání šesti dílů z celkových jedenácti těšit z více než 120 tisíc fanoušků, a využívá i v České republice stále oblíbenější Instagram. Účet pořadu tu aktuálně sleduje více než 30 tisíc followerů.

Jednotlivá vystoupení soutěžících je navíc možné dohledat a pustit třeba na kanále YouTube. „Podle počtu zhlédnutí je vidět, že v každém díle se objeví nějaké vystoupení, které má na internetu velký ohlas. To může pořadu získat nové diváky, kteří se hned v sobotu podívají na další vysílání,“ řekl Strategii Bednařík.

Přestože si pořad v internetových diskusích kromě chvály vysloužil i pořádnou dávku kritiky, a to zejména za přílišnou povrchnost a jednoduchost zábavy, jedno se Nově upřít nedá: podařila se jí trefa do černého.