Ornass-Kubacki: Na velké obrazovce vypadá všechno lépe

Viceprezident a regionální šéf satelitního operátora SES Astra Martin Ornass-Kubacki

Viceprezident a regionální šéf satelitního operátora SES Astra Martin Ornass-Kubacki Zdroj: Repro Strategie (Anna Vackova)

Ve věku internetu se televize může zdát být odepsaná, vývoj technologií i trhu však ukazujE spíše opak, říká Martin Ornass-Kubacki, viceprezident a regionální šéf satelitního operátora SES Astra, který vystoupil na konferenci Digimedia.

Co si představit pod pojmem satelitní operátor?

SES Astra je globální firma z Lucemburska, v současné době provozujeme přes padesátku telekomunikačních satelitů, které pokrývají přes 99 procent světové populace. Vysíláme do 317 milionů domácností celosvětově a do 156 milionů evropských domácností. Jde o velmi náročný byznys, když si uvědomíme třeba to, jak obrovskou investici znamená postavit a na geostacionární dráhu vypustit jediný satelit. Není ovšem jiná technologie, která by dovolovala tak jednoduše zasáhnout tolik diváků.

Jak vlastně takový satelit vypadá?

V podstatě je to takové obrovské zrcadlo ve výšce 36 tisíc kilometrů nad zemí. Satelit totiž sám nic nevysílá, pouze odráží signál ze země nad určitý region.

Proč tolik lidí přijímá televizi právě přes družice?

Satelitní vysílání je velmi robustní, spolehlivá a časem dobře odzkoušená technologie. Její velkou výhodou je nezávislost na konkrétním regionu i terénu. Na rozdíl od jiných technologií jej nelze jen tak snadno vypnout nebo rušit. A především nepotřebuje žádnou složitou infrastrukturu. Je úplně jedno, jestli bydlíte ve městě nebo třeba v horách. Pokud vidíte na oblohu, stačí vám jen elektřina a jednoduchá anténa. A když spouštíte menšinový, třeba tematicky specializovaný televizní kanál, jde to nejsnáze a s největším dosahem právě přes satelit.

Kolik se platí za vysílání přes satelit?

Nemohu vám samozřejmě říci, kolik naši zákazníci platí, to je součástí obchodního tajemství, ale náš přístup je flexibilní. Poplatek za vysílání se často vyvíjí v čase podle úspěšnosti projektu. Na začátku podpoříme našeho partnera třeba nižší cenou, která mu umožní celý byznys rozjet a stabilizovat, a pak teprve se poplatky postupně dostávají na komerční úroveň. Takže i pro malé televize je satelitní vysílání dostupné.

Jak je to s UHD vysíláním na satelitu?

Pamatuji si, jak jsem zhruba v roce 2004 v Praze mluvil o televizním vysílání v HD a všichni byli velmi skeptičtí. Měli jsme jeden ukázkový kanál a všeobecně se tvrdilo, že HD zůstane vyhrazeno jen pro některé speciální typy obsahu. Dnes už přenášíme 2300 programů v HD a něco přes pět tisíc jich je v SD. Ale už je tady další krok, tedy 4K/UHD. A jestli je tu nějaká technologie, která je pro UHD ideální, pak je to satelit.

Viceprezident a regionální šéf satelitního operátora SES Astra Martin Ornass-KubackiViceprezident a regionální šéf satelitního operátora SES Astra Martin Ornass-Kubacki | Repro Strategie (Anna Vackova)

Loni jsme představili ukázkové smyčky se záběry z Prahy a z Tater v UHD, které pořídily česká a slovenská veřejnoprávní televize. Byly vysílány nekódovaně po celé Evropě. Nyní už se o tomto formátu bavíme s hlavními vysílateli. No, a v Japonsku se už začalo mluvit o 8K. Takže UHD je jistě budoucností televize.

Co je pravdy na tom, že se SES Astra chystá do konce roku vypnout veškerý SD obsah na svých satelitech?

V tomto směru záleží jen na našich klientech, my sami o tom nerozhodujeme. Nebude to tedy tak, že by celý SD obsah zmizel s posledním dnem letošního roku. Půjde o postupný proces. Musíme si uvědomit, že náš největší český partner Skylink má více než 1,2 milionu uživatelů, to je obrovská masa. Nicméně zrovna ten věnoval ve své síti přechodu na HD skutečně velkou pozornost a jsem přesvědčen, že drtivá většina z toho více než milionu televizních diváků už je na HD zcela připravena a vypnutí SD prakticky nezaznamená.

Ostatně již nyní nabízí přes 50 kanálů v HD. Jak již bylo oznámeno, vypnou v létě svoje SD kanály televize Prima a Nova a také kanály České televize budou brzy všechny vysílány v kvalitě HD. Slovenská Markíza a Joj se přidají koncem roku 2016.

Jak bude podle vás probíhat nástup UHD?

Rychleji než u HD. Ostatně stačí se podívat do obchodů, ceny UHD televizí za poslední rok významně poklesly a jsou stále dostupnější. Dnes přenášíme osm UHD kanálů včetně pravidelně vysílajících komerčních stanic, jako je lifestylová a módní Fashion One4K, luxusní teleshoppingový kanál Pearl TV nebo zábavní Insight UHD, které lze sledovat i v České republice. Myslím, že do konce roku počet UHD kanálů dále rozšíříme a růst bude pokračovat.

Kdy si tedy budeme povídat o tom, že vypínáte HD obsah a vše bude v UHD?

To závisí na celé řadě faktorů. Řekněme za takové čtyři roky, než se UHD skutečně masivně rozšíří a začne převládat. Co bude dál, se teprve uvidí. Hodně bude záležet na tom, jestli se objeví nějaký zásadní impulz, aby si lidé nakoupili nové televize. Když přicházíte s novým formátem, musíte vytvořit celý ekosystém z producentů obsahu, výrobců techniky, zajišťovatelů satelitního vysílání – a všichni musejí jít stejným směrem.

Martin Ornass-Kubacki: "Satelitní vysílání je dostupné i pro malé televize."Martin Ornass-Kubacki: "Satelitní vysílání je dostupné i pro malé televize." | Repro Strategie (Anna Vackova)

Přístup k televiznímu vysílání se ale mění. Zejména mladí lidé sledují filmy na internetu nebo si předplatí IPTV, která nabízí funkce jako nahrávání či zpětné přehrávání. Jak se s tím může vyrovnat satelitní příjem?

Nezáleží tolik na technologii jako na nabídce pro zákazníka. Naši partneři v zahraničí, třeba britský Sky nebo poskytovatelé v Německu a dalších zemích, tyto funkce nabízejí integrované v jejich set-top boxech. Někteří již dokonce nabízejí televizi „à la carte“, kdy si zákazník může sestavit program skutečně podle sebe. Už nemusí kupovat balíčky, ale zaplatí jen konkrétní kanály, nebo si dokonce vybírá i konkrétní pořady.

I když jsou dnes samozřejmě populární mobily a tablety, myslím, že tradiční lineární televizní vysílání má stále budoucnost a televizní přijímač zůstane středobodem domácí zábavy. Přece jen většina filmů a sport vypadají na velké obrazovce mnohem lépe než na displeji mobilu.

Neměl by tedy stát raději podpořit kvalitnější obraz pro všechny, bez ohledu na to, jakou technologii využívají?

Jenže DVB-T2 nutně neznamená bezplatný příjem. V Německu se od konce května spouští DVB-T2 vysílání pod značkou Freenet TV. Zatímco DVB-T se vysílalo bezplatně, od konce května je nutné platit. Možná se dočkáme stejné situace i v České republice vzhledem k tomu, že některé komerční kanály jako TV Nova již v některých článcích naznačily, že s přechodem od DVB-T na DVB-T2 budou od diváků vyžadovat poplatek. Otázkou je, do jaké míry je takový vývoj ve veřejném zájmu.

V České republice se plánuje přechod na nový standard DVB-T2. Jak je tomu v jiných evropských zemích?

Ve velmi podobné situaci jako Česko bylo před nějakou dobou i Španělsko. V roce 2005 se místní vláda rozhodla podpořit přechod na digitální vysílání v některých odlehlých a méně urbanizovaných regionech. Z veřejných peněz se dotoval provoz a údržba potřebné infrastruktury. Jenže tato podpora šla výhradně provozovatelům pozemního vysílání. Španělsko projekt dopředu neoznámilo Evropské komisi, která v roce 2010 zahájila hloubkové vyšetřování.

V červnu 2013 Komise oznámila, že toto opatření upřednostňovalo operátory terestrického vysílání a tím porušilo princip technologické neutrality. Komise Španělsku uložila odebrat nepatřičnou podporu jejím příjemcům, což později potvrdil Evropský soud.