Po stopách loga | E15.cz

Po stopách loga

Příklad využití nového loga v kampani
Příklad využití nového loga v kampani
• 

Jana Brassányová

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Pražská zoolologická zahrada představila svoje nové logo. Za 1,8 milionu korun ho vytvořilo renomované newyorské grafické studio Chermayeff & Geismar. Do tendru, který o tom rozhodl, byl přizván jediný domácí zástupce, a to Studio Marvil. S příchodem nového loga navíc končí éra, kdy zahrada řešila veškerou komunikaci in-house, zahajuje totiž spolupráci se studiem Třetí dílna.

Vedení Zoo Praha nejdřív logo představilo novinářům, hned vzápětí ho slavnostně odhalilo před veřejností. Požehnat mu přišel kardinál Dominik Duka a objevil se i pražský primátor Bohuslav Svoboda. Uvedením nového loga sice ukončí období užívání provizorního znaku, ale zatím není ani zdaleka možné říct, že udělalo tlustou čáru i za logem s koněm Převalského, které vytvořil Michal Cihlář a které dotvářelo tvář zahrady v letech 1997 až 2009.

Čtěte také: Zoo Praha odhalila stopy


Spor o koně

„V souvislosti s uvedením nového loga boříme hradbu mlčení, kterou jsme do teď v komunikaci soudního sporu s Michalem Cihlářem nepřekračovali,“ řekl Strategii šéf oddělení PR a marketingu Zoo Praha Vít Kahle a dodal, že ve věci sporu bude vedení zahrady mnohem otevřenější než dosud. „Mlčení byla chyba, v našich podmínkách totiž hned vyvolává pocit, že máte máslo na hlavě.“ Jen pro připomenutí, první kolo sporu vyhrála pražská zoo, ale v roce 2009 rozhodl Vrchní soud ve prospěch bývalého dvorního grafika zoo a jeho logo muselo být z veškeré komunikace odstraněno během dvou měsíců. Ve hře je stále 1,8 milionu korun, které Cihlář požaduje za užívání jeho děl do roku 2000, po roce 2000 a za používání jeho konceptu například na reklamních vizuálech. Vedení zahrady podalo ústavní stížnost a s příchodem roku 2012 změnilo advokáta. V současné době spoléhá na služby doktorky Kláry Samkové, ale konec sporu je zřejmě v nedohlednu.

Nové logo Zoo Praha Autor: ctk

Cesta ke stopám

V letech 2008 a 2011 proběhly dvě neúspěšné veřejné soutěže na vytvoření nového loga. „Dopadlo to, jak to dopadlo, do soutěží se nepřihlásila přední grafická studia, nemají zapotřebí chodit do veřejných soutěží a logicky se jim nechce dělat nic zadarmo,“ komentuje dva pokusy o nalezení náhrady za Cihlářův linoryt Kahle. Zahrada se vydala cestou uzavřeného tendru hned, když bylo jasné, že tudy cesta nepovede. Ředitel Bobek se sice po skončení druhé soutěže netajil vizí, že by nejradši oslovil profesionála, u kterého by byla jistota, že vytvoří logo, se kterým se zahrada bude moci identifikovat, ale po konzultacích s odborníky, právníky i magistrátem bylo jasné, že tenhle postup není možný. Tendr na nové logo proběhl už loni v létě a až do letošního března se vedení zahrady podařilo tuto informaci uchránit před médii.

Logo z dovozu

Zahrada oslovila pět předních studií v USA, Německu a Itálii a jedno v České republice. Strategii se podařilo zjistit, že jediným českým zástupcem ve výběrovém řízení bylo Studio Marvil, které má za sebou tvorbu korporátního designu například pro ČEZ, Lesy České republiky, Linku bezpečí nebo kurýrní službu Messenger. To, že Marvil patřil k osloveným, potvrdil kreativní šéf studia Pavel Zelenka. „V našich podmínkách pro výběr zhotovitele byly například požadavky, aby náš budoucí partner měl ve svém portfoliu jednak logo všeobecně známé nadnárodní společnosti, jednak logo jiné známé zoo, akvária či organizace působící v mezinárodním měřítku na poli ochrany přírody,“ říká ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek a dodává, že zároveň byl na vytvoření loga a celého grafického manuálu stanoven limit 1,8 milionu korun, což je stejná částka, jakou po zahradě soudně požaduje Michal Cihlář. Tendr byl vyhodnocen v září a hned vzápětí začala spolupráce s vítězi z newyorského studia Chermayeff & Geismar.

Požehnat novému logu přišel kardinál Dominik Duka a objevil se i pražský primátor Bohuslav Svoboda. Autor:

Pět barevných otisků

Zoo Praha se může chlubit tím, že její nové logo pochází ze stejné dílny jako loga National Geographic, NBC, Merck, PanAm nebo MobilOil. Garantem tvorby loga pro pražskou zoo se stal osmatřicetiletý společník firmy Sagi Haviv. On a jeho další kolegové z Chermayeff & Geismar předložili šest nápadů a z nich si vedení zahrady nakonec vybralo to s pěti barevnými zvířecími stopami. Každá z nich má svůj význam a symboliku a počítá se s tím, že budou využívány i samostatně. Toho si mohli návštěvníci zahrady už všimnout, jednotlivé stopy se hned 31. března objevily jako součást navigačního systému přímo v areálu. Kdy bude redesign definitivně dokončen a jak velké budou náklady s ním spojené, není v současné době vůbec jisté.

„Výměna bude probíhat postupně, aby náklady byly co nejnižší,“ řekl Strategii Miroslav Bobek. V první fázi redesignu prý bude zahrada spolupracovat hlavně s tvůrci nového loga, v další fázi vše přebere studio Třetí dílna. „Je jasné, že rozvíjení nového vizuálního stylu bude náročné, čeká nás mimo jiné kompletní redesign webových stránek nebo časopisu Trojský koník, proto jsme vypsali tendr na poskytovatele DTP služeb, který nám s tím pomůže,“ říká Vít Kahle a potvrzuje, že končí éra, kdy si i reklamní kampaně zahrada připravovala in-house.

Autor: Jana Brassányová

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah