Před sto lety se narodil "otec reklamy" David Ogilvy

David Ogilvy

David Ogilvy

„Dáváme přednost disciplíně znalostí před anarchií nevědomosti. Usilujeme o znalosti, jako prase usiluje o lanýže.“ – tak zní jeden z bezpočtu výroků Davida Ogilvyho, které se v reklamním byznysu staly maximami. V pražské agentuře sítě Ogilvy zdobí vnitřní ochoz, aby zaměstnanci měli neustále na očích základ korporátní kultury firmy. „Otec reklamy“ se narodil právě před sto lety.

David Ogilvy zůstává i pro současný reklamní průmysl nejvyhledávanějším mágem. Kladl důraz na kreativitu a etiku v reklamě. Jeho strategie, s níž dosáhl velkého úspěchu, spočívala na třech základních pojmech: výzkum, profesionální disciplína, kreativita, chcete-li „silná myšlenka“ a výsledky pro klienty. „Když to nedokážete prodat, není to kreativní,“ říkal.

Ogilvy věřil, že k získání nových zákazníků je důležité dobře se starat o ty stávající. Tak si značky, které chtějí prodávat, mohou vybudovat u zákazníků dobrý zvuk. Své vědomosti převedl do filmových prezentací, jimž říkal Magické lucerny. Ogilvy také vymyslel několik výcvikových programů pro mladé adepty reklamy.

Známé mýdlo Dove

„Jen mýdlo Dove je z jedné čtvrtiny hydratační krém“ je Ogilvyho slavný slogan, který v koupelně dneška může zní poněkud omšele, ale v 50. letech, kdy zazněl poprvé, byl v reklamě revoluční. American Express, BP, Kodak, Dove, Rolls Royce jsou jen ukázkou z dlouhé výčtu renomovaných firem, které svěřily propagaci svých výrobků Ogilvymu. Značku luxusních britských vozů propagoval například tento legendární slogan: „V šedesáti mílích za hodinu vychází největší hluk tohoto Rolls Royce z palubních hodin.“

reklama na Rolls Roycereklama na Rolls RoyceOgilvyho reklamní slogan pro Rolls Royce

David Ogilvy vzešel z rodiny Irky a skotského horala, který měl klasické vzdělání a byl finančním brokerem. Mladý David začal studovat historii, ale obchody jeho otce postihla krize ve 20. letech a bez stipendia David nemohl být přijat ke studiu na Oxford. Ze studií tedy sešlo a David odjel do Francie, kde pracoval jako učedník v kuchyni. Po návratu do Skotska začal jako „cesťák“ prodávat sporáky AGA. A to zřejmě určilo jeho další profesní cestu: jako prodejce měl takový úspěch, že ho zaměstnavatel požádal, aby sepsal cosi jako rukověť pro prodavače. O třicet let později časopis Forutne vyhlásil tento „manuál“ nejlepší prodejní příručkou, jaká kdy byla napsána.

Rytíř reklamní branže

Touto příručkou se pak Davidův starší bratr Francis pochlubil v reklamní agentuře Mather & Crowther, která Davidovi hned nabídla pozici account executive. V roce 1938 pak David Ogilvy agenturu přesvědčil, aby ho poslala na rok do USA. Ve Spojených státech začal pracovat v Gallupově ústavu pro veřejné mínění v New Yersey – zde si právě vypěstoval důraz na precizní metodiku výzkumu a smysl pro realitu, která měla na jeho budoucí úspěch v reklamě velký vliv.

Za druhé světové války pracoval David Ogilvy pro britskou rozvědku na velvyslanectví ve Washingtonu. Po válce si zakoupil farmu v Pensylvánii a nakonec se přestěhoval na Manhattan a v roce 1949 založil s šesti tisící dolary vlastní agenturu Ogilvy, Benson & Mather. O padesát let později ji prodal britskému konsorciu WPP Group za 864 milionů a odstěhoval se do Francie na zámek Touffou blízko Poitiers. Zde se Ogilvyho ptali, zda je něco, co vždy chtěl a nedosáhl toho: „Být pasován na rytíře a mít deset dětí,“ odpověděl.

David Ogilvy zemřel 21. července 1999. V češtině mu vyšly knihy Ogilvy o reklamě a Zpověď muže, který umí reklamu.