Proč nebýt na Facebooku

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Shutterstock.com

Tři a půl milionu lidí na Facebooku, to už stojí tuzemským společnostem za zamyšlení. Vždyť je to více než polovina české internetové populace. Je ale Facebook pro každou firmu?

Být na Facebooku je už stejně důležité jako mít zápis ve firemním katalogu na Seznamu. Vlastně důležitější, když uvážíte, kolik velkých firem tam má jen zaprášený zápis. Firmy si často kladou otázku, zda být na Facebooku. Většinou ale neřeší, zda ano či ne, ale jestli už nastal ten správný čas. Na druhou stranu, pokud nad tím vůbec přemýšlí, je to ta lepší varianta.

Jádro komunikace

Lidé se mě často ptají, jestli mají být na Facebooku. Vypadá to, že najít správnou odpověď je jednoduché, ale zdání klame. Nejdříve je totiž nutné správně definovat, co znamená „být na Facebooku“. Jsem na Facebooku, pokud inzeruji s pomocí Marketplace Ads? Prémiové reklamy nejsou tolik využívané, ale zmíněné texty s obrázkem používá kdekdo. Odpověď je tedy ano, jsem.

Čtěte také: Úvod do Facebooku pro žáky ZŠ


Jsem na Facebooku, pokud využívám jeho platformu, například když si vložím tlačítko „Líbí se mi“ na svoje webové stránky? No, jakmile na něj první okouzlený návštěvník klikne, tak ano, jsem. Navíc dnes je možné využít platformu mnohem intenzivněji - od boxů s profilovými fotkami fanoušků přes přihlášení pomocí Facebooku až po složité aplikace, které sice visí na vašem serveru, ale duši jim dodává Facebook. Není to tak jednoduché, že?
Uvážím-li, že se mě nejčastěji ptají firmy, možná by stálo za to předefinovat otázku: Má smysl mít firemní facebookovou stránku? A v jaké situaci Facebook pro firmu vhodný není?

Na Facebooku jde hlavně o komunikaci s lidmi, kteří se nějakým způsobem zajímají o danou značku. Jádrem komunikace by tedy neměly být zájmy firmy, ale zájmy fanoušků. Pokud vám například jde jen o generování leadů, Facebook pro vás není. Ne, že by to nešlo - jde přece o princip, na kterém stojí většina spotřebitelských soutěží na Facebooku. Z Facebooku je možné získat kontakty pro další využití, ale až jako sekundární efekt komunikace, která fanoušky zajímá.

Pozor na vlasy

Facebook vám nepomůže ani tehdy, když prostě nejsou lidé, kteří by měli o vaši značku na sociální síti zájem. To může často nastat ve chvíli, kdy kvůli charakteru vašich produktů není důvod, proč konkrétní obsahy sdílet. Možná si říkáte, že takové produkty neexistují, ale opak je pravdou. Z interního výzkumu jsme například zjistili, že se účinkem míjí vyvolání diskuse o tom, jak si ženy vysouší vlasy fénem. Vysoušení fénem totiž může ve své podstatě vlasům škodit, jak víme z reklam na přípravky, které se právě péčí zabývají. Přiznejme si tedy, že tím asi vztah nevybudujeme. V podobných situacích sociální guruové radí, aby si firmy vytvořily nějaké vlastní téma.

Poslední situace, se kterou jsem se setkal, je opačná. Lidé mají o vaši značku zájem velký, ale firma o něj vážně nestojí - zájem je totiž negativní. Představte si, že poskytujete nebankovní půjčky. Jaké příspěvky se budou zobrazovat na zdi? Tyhle finanční instituce to nemají vůbec jednoduché, dotýkají se totiž úzce života svých klientů. Budeme-li se bavit o bankách, které také nikdo zrovna nemiluje, ty mají alespoň šanci proti negativním zmínkám proaktivně bojovat. Půjčkaře ale nikdo rád nemá a žádné obranné argumenty nebere. Být na Facebooku pak nedává smysl.

I když to tak pokaždé není, na Facebook by měly vstupovat firmy, které se zajímají o lidi. Firmy, které mají zajímavou filozofii, kterou s nimi mohou sdílet, se kterou se mohou lidé ztotožnit. Opustíme-li Facebook a podíváme se na to, které firmy jsou úspěšné a dobře vnímané, zjistíme, že jsou to často ty, které se snaží vyřešit nějaký náš problém nebo změnit něco v našem okolí. Je tedy na čase přehodnotit, zda právě vám Facebook může pomoci - anebo naopak.

Autor je internetový specialista, pracuje v mediální agentuře MEC jako specialista na nová média