Scanner: Anglický zázrak

Hranolky

Hranolky Zdroj: archiv

Když na začátku května vyšlo najevo, že fotbalový klub Leicester City vyhraje anglickou Premier League, ačkoli nevydává na platy hráčů miliardy, nýbrž jen stamiliony korun, vzpomněli si lidé přes reklamu, že jim kyne zlatý důl.

Leicesterský fotbalový klub si na reklamním trhu přijde na 150 milionů liber: v tom je merchandising, zvýšení hodnoty značky, sponzoring a tak dále. Odhadla to firma Repucom, jež se takovými věcmi zabývá (ačkoli její název zní jako repelent nebo něco z finančnictví).

Jestliže dosud Leicester od sponzorů získal 5,2 milionu liber ročně, napřesrok očekává zhruba desetinásobek. Má to jediný háček: klub přes léto bezpochyby polovinu dnešních šampionů rozprodá, aby mohli sedět na lavičce v Chelsea nebo některém z manchesterských klubů. Boookmakeři to vědí: kurs Leicesteru na sestup je 25:1, kdežto na zopakování mistrovské jízdy 40:1. Scanner si maně vybavuje rčení, podle něhož reklama vždycky představuje z poloviny vyhozené peníze – jenom není jisté, z které. V případě Leicesteru je to jednoduché.

O brexitu

Ještě jednou Británie. 31 procent britských marketérů se domnívá, že odchod z Evropské unie by jejich podnikání prospěl, 42 procent si myslí opak a 27 procent nereaguje na světlo. Osobnosti reklamy a marketingu se předhánějí v předkládání omletých argumentů pro a proti. Vtip je v tom, že co se doopravdy stane, jestli Britové v referendu 23. června bouchnou euro-dveřmi, neví pořádně nikdo.

Lidé z branže jsou tedy ve svém živlu – mohou říkat, co je napadne, aniž by někdo čekal, že jejich vyjádření budou mít jakoukoli prediktivní schopnost. Má to jediný háček: pokud by skutečně na Brexit došlo, najednou by bylo vidět, kdo měl pravdu a kdo se jen schovával za tvrzení, „že to my nic, to zvorala ta nemehla z oddělení prodeje“. Scanner se na tu chvíli těší.

BritánieBritánie | archiv

Desítku ameriku, hospodo!

V megapivovaru Anheuser Busch InBev má někdo fakt dobré nápady. V létě bude Budweiser, jenž do skupiny spadá, oficiálním sponzorem amerického olympijského týmu. V pivovaru nešpekulovali a šli rovnou na věc: jejich pivo se po dobu olympijských her bude jmenovat zkrátka „America“. Scanneru to krapet připomíná doby, kdy se zápas Sparty se Slavií jmenoval Spartak Sokolovo – Dynamo Tankista, a trochu ho napadá, že možná vedení AB InBev vyplácí své reklamní agentury v naturáliích. I když třeba to tak není: agentura, která tenhle nápad sestrojila, nese hrdý – a patřičný – název Anomálie.

Harakiri v McDonaldu

Pivem se možná platí i v McDonald’s. Řetězec rychlého občerstvení se ve snaze oživit svoji nabídku dopustil inovace toho, co funguje dobře, tedy hranolků. Tým vědců všech možných disciplín pracuje třicet hodin denně po osm dnů v týdnu na představení revolučně inovovaných hranolků s česnekovou příchutí „Gilroy Garlic Fries“.

Scanneru se vybavuje podobná historka snad z devadesátých let, kdy s nápadem zkazit hranolky přišel i Burger King. Jeho vědecký tým mudroval, rešeršoval, dotazoval se a vyhodnocoval tak dlouho, až přišel na to, že zákazníky nejvíc baví, když hranolky pěkně křupou. I sestrojil tento tým hranolky, které „křupnou sedmkrát“, jak pravil reklamní slogan. Naneštěstí je lidé nechtěli, protože chutnaly idiotsky. Burger King se z toho nikdy nevzpamatoval. McDobrou chuť!

Daniel DeylDaniel Deyl | Repro StrategieDaniel Deyl

Čtěte v nové Strategii
Článek vychází v květnovém čísle měsíčníku Strategie, kde si dále můžete přečíst rozhovor s ředitelem portálu Heureka.cz Tomášem Bravermanem a také s jedním z otců Simpsonových Mikem Reissem, dále přinášíme zevrubně popsanou kampaň ministerstva zemědělství Ryba na talíři, článek o stavu české turistiky před dovolenými, profil značky Instagram nebo příběh zakladatele Socialbakers Jana Řežába.
Strategie vychází 20. 5. 2016.