Scanner: Dvě oči nestačí

Dvě oči nestačí

Dvě oči nestačí Zdroj: archiv

Rusové byli vždycky hlavičky a dovedli snadno přepádlovat i zlotřilé Američany, když na to přišlo, a tahle chvíle opět nastala. Ale Nedejbože, abychom řešili politiku. Jde o technologie. A naši východní příbuzní na zápaďáky zase vyzráli.

Na východě jsou chytřejší

Čínský výrobce mobilních telekomunikačních přístrojů Siao-mi přišel v lednu na trh se dvěma zbrusu novými a dosud nejluxusnějšími výrobky. Xiaomi Note a Note Pro mají být přímou konkurencí pro iPhone 6 Plus americké firmy Apple, tedy na dražším konci spektra. Prodávat se mají od konce ledna za 371, respektive 533 dolarů. Zároveň přicházejí s novým telefonem i Rusové.

YotaPhone 2 má displej na obou stranách, bez ohledu na to, že člověk se standardním párem očí nedokáže používat více než jeden displej. Technicky má být přístroj – k mání v prvním značkovém obchodu v Londýně za 555 liber – lepší než jeho předchůdce YotaPhone 1. Podle Scanneru to znamená, že se pod ním nemusí vždy před použitím zatopit petrolejem; že by tak Rusové reagovali na klesající ceny ropy?

Pepsi skromnější

PepsiCo, výrobce imitace oblíbené hnědé limonády Coca-Cola, nebude ve své jarní dávce globální reklamy využívat služeb svého dlouholetého reklamního partnera Omnicom ani obvyklých celebrit (v posledních letech to byli například fotbalista Messi či zpěvačka Beyoncé). Produkci si rozdělí menší newyorské agentury Lloyd&Co a Moondog, zatímco hlavní role převezmou „herci, s nimiž se spotřebitelé budou moci snadno identifikovat“, jak uvádí firemní prohlášení. S obtloustlými blbečky na skateboardech se zkrátka na jaře obrazovky netrhnou, libuje si Scanner.

Jak zabít zombie?

Jednoduchá odpověď říká, že rozhodně ne jednoduše. Přesvědčili se o tom i klienti amerického mobilního operátora Verizon, jehož marketéři je špiclovali způsobem technologicky mimořádně inovativním. Umožňuje to softwarový jev zvaný zombie-cookie, jenž se zahnízdí v operačním systému toho kterého mobilního zařízení stejně jako jiné běžné špiclovské soubory cookies. Jeho výjimečnost spočívá v tom, že zůstává v systému i poté, co ti opatrnější – či prostě rozumnější – z uživatelů svůj přístroj a jeho systém od cookies vyčistí.

Technologii provozuje firma Turn, jeden ze čtyř partnerů Verizonu, kteří se zabývají technickou stránkou cílení reklamy jednotlivým uživatelům. Praxi, již časopis Wired nazval „strojem na zabíjení soukromí“, firma Turn zpočátku obhajovala, než si někdo uvědomil, že je to fakt hodně. „Aktivně provádíme reevaluaci této metody,“ řekl Max Ochoa, šéf Turnu. Scanner by k tomu něco peprného dodal, ale Ochoa by to věděl dřív, než by se onen komentář dostal do tisku – takže raději no comment.

Čínští kuřáci budou mít utrum

Multimiliardový byznys v podobě reklamy na tabákové výrobky v Číně je v ohrožení. Prezident Si Ťin-pching již nechal připravit zákon, jenž takovou reklamu plošně zakáže; zároveň chce ukončit i kouření v uzavřených prostorách. Pro reklamky, tabákové firmy i kuřáky to je špatná zpráva: Si byl v minulosti šéfem partajního protikuřáckého výzkumu a dnes je vládcem s nejsilnější pozicí od dob Mao Ce-tunga. Scanneru se tak nejspíš opět ztenčí seznam zemí, v nichž bude moci v klidu dožít své dny.

ilustrační fotoilustrační foto | Martin Pinkas, Euro E15

Kde je pravda?

Ačkoli reklama na mobilních zařízeních a sociálních sítích spolyká do roku 2018 32,6 miliardy dolarů a poroste celkem o úctyhodných 12 procent ročně (jak uvádí studie, kterou citoval americký časopis Advertising Age), obě strany tohoto byznysu jsou nespokojeny. Agentury se domnívají, že po nich brandingoví marketéři chtějí stále více práce, zatímco klienti zase mají pocit, že agentury by jen inkasovaly a nic užitečného pro ně nedělají. Pravdu přitom mají obě skupiny, obává se Scanner.

Daniel DeylDaniel Deyl | Repro StrategieDaniel Deyl