Scanner: Globalizovaná lokalizace

DRŽÍME: Walmart nezlevňuje – ale doplatí rozdíl...

DRŽÍME: Walmart nezlevňuje – ale doplatí rozdíl... Zdroj: Repro Strategie

Coca-Cola se rozhodla originálně vyřešit letitý problém s oslovováním mas během velkých mezinárodních sportovních podniků. Osloví všechny jedinou písničkou, která bude mít přes třicet národních verzí.

Pro fotbalové mistrovství světa přišla Coca-Cola s nápadem, že ústřední píseň soutěže (jíž trochu nabubřele říká „hymna“) nazpívá David Correy, Američan brazilského původu, ve dvaatřiceti verzích. Výsledek má znít jako směs podle vzorce Brazílie + X (konkrétní trh dané účastnické země). Jak se to osvědčilo po světě, ještě nebylo v době uzávěrky známo. Jisté je, že Brazilci si stěžovali na to, že jinou ústřední píseň Ola Ola zpívá Kolumbijka Shakira, Američanka Jennifer Lopez, Kubánec Pitbull a Brazilka Claudia Leitte. A na domácí portugalštinu z úst posledně jmenované zbylo jen několik vteřin, zbytek zní anglicky a španělsky. Šťastná to země s takovou starostí, míní Scanner.

Problém pro FIFA

A ještě jednou fotbalisté. Firmy Sony a Adidas, dva z největších sponzorů brazilského šampionátu, se rozhodly zatlačit na vedení mezinárodní fotbalové federace ohledně korupce; casus belli je zvolení Kataru pořadatelem šampionátu v roce 2022. „Zprávy o korupci neprospívají fotbalu, federaci ani nám,“ zaznělo začátkem června z obou firem. Scanner je obě podezírá z nekalého oportunismu. Je sice pravda, že hlavní adresát kritiky, šéf FIFA Sepp Blatter, je muž nad jiné nevěrohodný, o korupci v souvislosti s výběrem Kataru už se však píše a leccos tuší čtyři roky. Načasování protestů proto zdvihá obočí téměř stejně vysoko jako Blatter sám.

McDonald’s na cestě

Fastfoodový řetězec McDonald’s se stěhuje do Silicon Valley. Otevírá tam kancelář, kterou vede relativně čerstvý šéf digitálních operací firmy Atif Rafiq. Účelem je „více zapojit společnost do toku myšlenek“, ať už to z úst ajťáka znamená cokoli. „Chceme se stát firmou více orientovanou na zákazníka,“ citoval Rafiqa časopis Advertising Age. Jak to dopadne konkrétně, ještě nebylo v době uzávěrky zřejmé. Nejspíš se bude servírovat eBig Mac.

Walmart: dvě mouchy jednou ranou

Největší retailový řetězec světa, americký Walmart, udělal ze své slabiny přednost. Již několik let ohrožují jeho jinak výsadní postavení konkurenti výraznými slevami. Vedení Walmartu však o slevách nechce ani slyšet, pročež nakonec přišlo s nápadem nabízet zákazníkům, že jim doplatí rozdíl v ceně, pokud u konkurence dostanou srovnatelné zboží levněji. To samo o sobě je osvědčený trik, ale Walmart k němu přidal háček: proces, díky němuž takto zákazníkům peníze vrátí, musí probíhat elektronicky prostřednictvím věrnostních karet firmy. V praxi to znamená, že Walmart téměř zadarmo získá množství informací o zvycích svých zákazníků. To za těch pár haléřů bezpochyby stojí!

Apple chce zpět na výsluní

Management výrobce elektronických hraček se nedomnívá, že za zhoršené výsledky posledních měsíců může špatný marketing. S nápravou nešli za kovaříčkem: pozvali si zástupce TBWA\Media Arts Lab, aby Applu coby dlouhodobému klientovi navrhli strategii změn. Zároveň však ještě předtím zadali stejný úkol nově vzniklému in-house reklamnímu týmu, jejž si krátce předtím najali. „Tohle se nám líbí víc,“ citoval je časopis Adweek. Rivalita mezi oběma týmy by podle vedení Applu měla přinést novější, méně otřelé myšlenky. Hodně štěstí, přeje Scanner všem zúčastněným.