Scanner: Jablko pokrytectví

Jablko pokrytectví

Jablko pokrytectví Zdroj: archiv

Chudák jablíčko. Napřed se zcela nevinně dostane do řečí kvůli nějakému záhadnému stromu, zlomyslnému hadovi a zvědavé ženské. Pak si to rozleje u dětí kvůli průšvihu se Sněhurkou, vzbudí rozpaky firmou, co patřila kapele Beatles, – a aby toho nebylo málo, ještě jsou tu ty nešťastné počítače a spol.

Za poslední zdvižené obočí může Tim Cook, šéf Applu, který se opřel do firem, které nejprve údaje od náhodných kolemjdoucích „těží“ a posléze je „monetizují“; přeloženo do češtiny kradou a prodávají.

„Mluvím k vám ze Silicon Valley, kde si některé prominentní a úspěšné firmy vybudovaly živnost tím, že drží své zákazníky v nevědomosti o tom, co se děje s jejich osobními údaji,“ řekl Cook v prvním červnovém týdnu (prostřednictvím videa) na konferenci Zastánců soukromí v elektronických informacích ve Washingtonu. A že ať se všichni podívají na Apple, jak jde příkladem. V době, která je obav ze zneužívání osobních údajů plná (ačkoli ne dost plná, domnívá se Scanner), je to výborná reklama.

Nebo spíš – mohla by být, kdyby nevyšlo najevo, že Applu zas tolik o soukromí zákazníků nejde. Ten vtip je v maličkosti: Apple například loni začal odmítat aplikace, které sbírají data IDFA (Identifiers for Advertisers, elektronický ekvivalent průkazu totožnosti každého mobilního přístroje), aniž by v nich samotných reklama běžela (rozuměj: aniž by z toho Apple měl příjem). Jinými slovy, jsme všemi deseti proti tomu, aby někdo zneužíval soukromí našich zákazníků – ledaže bychom z toho sami něco měli. Scanner asi odloží calvados a sáhne po whisky.