Scanner: Předsmrtný marketing

PRAVIDLO: Pokud mladý Tai-Fun neužívá ve svém občanském životě břidlicovou destičku, nemá ji co propagovat v pekingském metru

PRAVIDLO: Pokud mladý Tai-Fun neužívá ve svém občanském životě břidlicovou destičku, nemá ji co propagovat v pekingském metru Zdroj: Repro Strategie

Malajsijské aerolinky už nemají co ztratit. Cena jejich akcií i popularita se hluboce propadly, a tak mohou ničím nesvázány začít znovu budovat svoji značku. Jejich marketingový tým se do toho vrhl po hlavě.

Malaysia Airlines objevily marketingový trik. Jedno letadlo jim letos beze stopy zmizelo, druhé sestřelili Rusové na dovolené, takže MA přišly o půlku byznysu a musely propustit šest tisíc lidí. Management si tedy řekl, že nasadí tvrdý marketingový tah: vypsal soutěž o letenky zdarma. Dostanou je vítězové soutěže o nejlepší seznam životních přání. Materiál, jenž k zasílání seznamů vybízí, je ovšem v angličtině a používá termínu „bucket list“ – a ten je definován jako „seznam věcí, které chci udělat, než zemřu“. To může být úžasná korporátní sebeironie, ale Scanner se obává, že tomu tak není, a doufá, že MA má lepší piloty než marketéry.

Netbook a Faceflix

Internetový šiřitel audiovizuální zábavy jménem Netflix se honosí tím, že svým klientům dává do ruky možnost chránit své soukromí. Ti z jeho klientů, kteří jsou zároveň připojeni k voyeuristicko-exhibicionistickému projektu jménem Facebook, se nyní budou moci sami rozhodnout, které sledované filmy a pořady doporučí svým „přátelům“. Jinými slovy, dosud jste sdíleli vše, ať jste chtěli, nebo ne. Skutečnost, že tohle své rozhodnutí neprezentuje Netflix jako samozřejmou základní slušnost, nýbrž jako úspěch své snahy vyjít zákazníkům vstříc, říká o obou firmách i jejich klientech leccos. Víc, než by sami chtěli, možná – ale už je pozdě.

Tenisová muzika

Společnost IBM, reklamní agentura Ogilvy & Mather a digitální produkční firma Tool vyvinuly neobvyklý kousek. Zhudebňují zápasy tenisového turnaje US Open. Sbírají během zápasů data z každého fiftýnu a převádějí to na audiozážitek, který je dostupný na webové stránce turnaje. Projekt má za úkol zpopularizovat sběr a analýzu dat. O tom Scanner netuší nic, ale rád si půjde poslechnout Federera s Nadalem. Bude to v F dur, nejspíš.

Čína bojuje za pravdu

Pohled na stále absurdnější reklamu zjevně leze krkem kdekomu, nejen Scanneru. Ozvalo se i komunistické vedení Číny, jejíž Národní lidový kongres, tedy to, co mají v Pekingu namísto parlamentu, schválil zákon, že celebrity nesmějí propagovat produkty, jež samy neužívají. Herec propagující buldozery nebo golfista ve službách dámského spodního prádla či dámských vložek už bude minulostí. Zákon se jmenuje „o pravdě v reklamě“. Scanner se těší, že to bude platit i pro prezidenta Si Ťin-pchinga a jeho soudruhy, jimž nad hlavami při jednáních stále visí Mao Ce-tung.

Nikdy nezklamou

Jack Daniel’s shání pijácké historky, z nichž sestaví „user-generated“ reklamu. Scanner nepochybuje, že příhod se slavným bourbonem bude až až. Ale těžko kdo překoná nedávno zaslechnutý výrok barmanky v Karlových Varech: „Tři chlapi, co tě nikdy nezklamou? Jim, Jack a Johnnie.“ Pánové Beame, Danieli a Walkere, na zdraví!