Scanner: Trump jako postmoderní marketér

Trumpův průběžný úspěch v souboji o republikánskou nominaci na prezidentskou kandidaturu označuje reklamní branže za "postmoderní marketing".

Trumpův průběžný úspěch v souboji o republikánskou nominaci na prezidentskou kandidaturu označuje reklamní branže za "postmoderní marketing". Zdroj: archiv

Časopis Advertising Age se hluboce zamyslel nad tím, jak je možné, že Donald Trump má na dosah republikánskou nominaci na prezidentskou kandidaturu.

Odborníkům z předního marketingového média nejde do hlavy, že Donald Trump je úspěšný, ačkoli: 1) napadá konkurenty adolescentním způsobem; 2) nemá „konzistentní jádrové sdělení“, čímž rozumějme, že si často protiřečí; 3) nemá jasně definované přednosti toho, co nabízí; 4) má velmi volný vztah k faktům. Jinými slovy, že lže a ještě je mu jedno, že je to poznat.

Zástupcům branže, která je postavena na neustálém vynalézání nových způsobů co nejúčinnějšího skrývání lží, je Trumpův relativní úspěch nepochopitelný. Ve chvíli analytického vzepětí autora napadlo, že Trump získává body „postmoderním marketingem“, což znamená, že povídá věci, které jsou pro jeho potenciální voliče důležité a se kterými tito lidé souhlasí. Se směsí neklidu a škodolibé satisfakce se Scanner domnívá, že s každým dalším takovým použitím výrazu „postmoderní marketing“ Trumpova popularita jen poroste.

Když holubice štěbetají

Výrobce kosmetiky Dove (holubice) a vedení sociální sítě Twitter (štěbetání) se dohodly na způsobu, jímž by „omezily negativní tlachání“. Tím se rozumí, když někdo na řečené síti o někom napíše něco nepěkného (protože to lidi trápí, chápejte), zejména o ženách (protože to je trápí dvojnásob). Celý ten humbuk je součást kampaně Dove s názvem #SpeakBeautiful, která má ženy za jejich tělo chválit, děj se co děj. Jak totiž praví marketingová šéfka Dove Jennifer Bremnerová, „zesměšňování těla se stalo, ačkoli je to smutné, běžnou součástí online komunikace“.

Budete-li se tedy bavit s ohyzdnou, tlustou, protivnou mrchou, napište jí, že je krásná, roztomilá kočička. Co máte napsat, když se bavíte se skutečně krásnou, roztomilou kočičkou, Dove nespecifikuje. Asi se máte jít oběsit, protože Bremnerová to za vás neudělá. Scanner zde vidí další hlasy pro Trumpa.

Kariéra bicepsu

Mark Wahlberg, dnes hollywoodská celebrita bez portfeje, začínal jako rapper pod uměleckým jménem Marky Mark; nevedlo se mu, protože jeho hlavní výbavou byla osvalená postava. Jal se tedy předvádět spodní prádlo od Calvina Kleina; to bylo lepší.

Svaly, svaly, svalySvaly, svaly, svaly | archiv

Povzbuzen úspěchem, vydal se Wahlberg na stříbrné plátno, kde se dokázal živit jako herec. Když mu kšefty zhruba před pěti lety přestaly jít (jestli postava přestala být dostatečně osvalená, nebo se ve filmové branži probudil náznak svědomí, není podstatné), stal se hvězdou televizní reality show. To je prostředí intelektuálně bezpečné, což dokazuje fakt, že v něm prosperují i Ozzy Osbourne a klan Kardashianů.

A tam zazářila Wahlbergova hvězda naplno: využil svoji show jménem Wahlburgers jako reklamu pro stejnojmenný restaurační řetězec. Čísla rodina Wahlbergů neuvádí, ale propojení TV show a restaurací (kde se pořad natáčí) se údajně úžasně osvědčuje. Lidé tam prý chodí, aby byli taky v televizi. Toho Trumpa si Američané zaslouží, míní Scanner.

Coldapple

Kapela Coldplay, o níž se někdy tvrdí, že patří k tomu lepšímu, co dnešní pop music nabízí, se dohodla s výrobcem elektronických hraček Apple na spolupráci. Bohatí ajťáci zaplatili muzikantům (taky bohatým, ale spořivým) video k jakémusi novému klipu a na oplátku smějí klip používat jako reklamu na svůj iReproduktor jménem Beats Pill. „Je to, jako by se product placement znovu narodil,“ popisoval to s nadšením kdosi z Warner Music, pod jejíž hlavičkou Coldplay nahrávají.

Kde končí Coldplay a kde začíná Apple, už není poznat – a popravdě to také nikoho moc nezajímá. Pro úplnost: to drahé na výrobě videoklipu byla animace, jejímž působením se členové kapely proměnili v šimpanze. Možná je i na Trumpa pozdě, obává se Scanner.