Scanner: Tvrzení pitomá jako štoudev

Bloomberg chce Financial Times...?

Bloomberg chce Financial Times...? Zdroj: Profimedia

Apple musí ohlídat Siri. Red Bull je placebo. Murdoch musí zdůvodňovat, proč někoho vyrazit. Byznysmen Bloomberg pase po Financial Times. Sečteno podtrženo: nic už není normální...

Bloomberg chce Financial Times...?

Starosta New Yorku a majitel mediálního komplexu Bloom-berg LP Michael Bloomberg má zájem o koupi britského ekonomického deníku Financial Times. Napsaly to New York Times s tím, že Pearson, vlastník FT, o prodej zájem naopak nemá. Stalo se něco o Vánocích, co mi uteklo? ptá se maně Scanner. Inteligentní byznysmeni mají zájem o vlastnictví novin? FT má (podle informací investiční banky Liberum Capital) roční čistý zisk 32 milionů dolarů při obratu zhruba 600 milionů; to je sice relativně nízká marže, ale alespoň nějaká. Pro srovnání, New York Post i londýnské Timesy prodělávají, stejně jako The Guardian (loni přišel odhadem o 71 milionů). Naopak New York Times se drží zuby nehty v černých číslech, stejně jako Wall Street Journal a třeba Omaha World-Herald, za nějž Warren Buffett loni zaplatil 200 milionů dolarů.

Apple, nový Microsoft

Když si ještě před několika lety chtěl digitálních technologií znalý sloupkař vybrousit ostrovtip, nemusel moc přemýšlet, kdo má být brouskem: „Microsoft si vlastně vymýšlel vtipy na svůj účet sám,“ napsal časopis Advertising Age. Jako symbol nevstřícnosti a průměrnosti fungoval Microsoft opravdu bezpečně. Loni se však do této nevděčné role trochu nečekaně obsadil jeden z jeho konkurentů, Apple. Donedávna vzor moderní – a módní – inovace si uřízl ostudu na několika frontách najednou, z nichž nejnápadnější je patrně Siri, lidským hlasem ovládaná virtuální asistentka (ano, podle politicky korektního vzorce myšlení je Siri žena). Inu, „ovládaná“ je silné slovo; Siri ničemu nerozumí a chová se, jako by byla, s prominutím, pitomá jako štoudev. To nezůstává bez odezvy. Když Apple a GM společně oznámily, že Siri bude namontována do automobilů, všude po Twitteru a Facebooku se objevily posměšné reakce. „GM and Apple are putting Siri into cars,“ zněla originální zpráva. „As Siri understands it, M&M and Snapple are putting cherries onto Mars,“ odpověděl jakýsi twitterový vtipálek. (Dalo by se to přeložit třeba jako „Apple a GM montují Siri do vozidel“ a „Klepl a GE montují sýry do osidel“.) Scanner by nechtěl být v kůži Tima Cooka, šéfa Applu. Když se vaše firma stane masovým terčem humoru, platí pořád, že špatná reklama je lepší než žádná?

Tim Cook (Profimedia)Tim Cook (Profimedia) | profimedia.cz

Soumrak energetických nápojů

Výrobci energetických nápojů utržili loni mezi sedmi a devíti miliardami dolarů. To je zjevně dost: nejrychleji rostoucím segmentem trhu nealkoholických nápojů se začala zabývat jak média, tak regulátoři. A negativní informace se začaly množit: oblíbený Monster má údajně na svědomí jen v USA pět úmrtí za posledního půl roku; 5-Hour Energy (značka za mořem oblíbená) zase má jiné složení, než uvádí, atd. New York Times otiskly velký článek se sdělením „v energetických nápojích je účinný jenom kofein a cukr; taurin a další látky jsou k ničemu“. Možná vysvětlení: a) Red Bullu a spol. se povedl geniální marketingový tah, kdy prodávají za osm miliard dolarů ročně něco, co neexistuje; b) konkurence má na poškození energy drinků opravdu velký zájem. Scanner bohužel odpověď nezná, ale jde si pro další Red Bull.

Murdoch v akci

Mizející náklad, úměrně tomu klesající inzertní tržby a relativně nezávislé redakční postoje – taková kombinace dokáže zlomit vaz nejednomu šéfredaktorovi. Její nejčerstvější prominentní obětí se stal James Harding, šéfredaktor londýnských Timesů, jehož nechal vyhodit majitel Rupert Murdoch. Vtipné je, že Murdoch nemá (podle dohody, již uzavřel s britskou vládou v roce 1981, když list kupoval) pravomoc šéfredaktora Timesů sám jmenovat či propustit. Musí kvůli tomu svolat jakousi dozorčí radu, jež jeho rozhodnutí posvětí. Dosud se za jeho vlády vystřídalo šéfredaktorů sedm a k odvolání vždy stačilo, aby to Murdoch chtěl; letos jej rada poprvé přinutila argumentovat (právě zmiňovanými červenými čísly).

McDonald’s: od nevidím do nevidím

Na prosincová čísla se v době uzávěrky tohoto vydání ještě čekalo, ale největší světový fastfoodový řetězec si už mnul pomyslné McRuce. Po říjnovém poklesu tržeb o 2,2 procenta přišlo vedení s taktikou otevřít v rozporu s tradicí na Den díkůvzdání: a ejhle, tržby vyskočily na 2,5 meziročního růstu. Proto vedení „silně doporučilo“ všem franšízantům otevírat i na Vánoce. Jen v USA, kde má korporace 14 tisíc restaurací, to mělo vynést 36 milionů dolarů navíc.

McDonaldsMcDonalds | E15

Inter arma silent musae

Mezi zbraněmi mlčí múzy, samozřejmě; ale funguje to i obráceně, totiž že za průšvihu mlčí zbraně. Platí to alespoň na Facebooku. Když Ameriku v prosinci šokoval školní masakr v městečku Newtown ve státu Connecticut, ozvaly se – jako vždy při podobné příležitosti – hlasy volající po omezení dostupnosti střelných zbraní. National Rifle Association, lobbistická skupina hájící zájmy majitelů (a především výrobců) zbraní, měla v rukávu nečekané PR eso: zrušila svůj facebookový účet. Kdyby tak chtěla mít víc následovníků, napadá Scanner…