Slovo do pranice: Segmentace je mantra zítřka

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Pixabay

Bez dat a segmentace marketéři uspějí jen těžko a v digitálním marketingu to platí dvakrát tolik. Zvlášť v době, kdy stále víc uživatelů internetu blokuje reklamy.

Bez relevantního obsahu bude vaše cesta k zákazníkům trnitá. A nemůžete jim ho poskytnout, pokud o nich nemáte data.

Zapomeňte ale na informace, jako jsou pohlaví, věk nebo příjem zákazníka. Demografické údaje už dávnou nejsou v online světě relevantní. Je totiž jedno, jestli je vám 16 nebo 65, protože i tak můžete nakupovat stejné produkty a sledovat stejnou facebookovou stránku.

Zjistěte, co u vás vaši zákazníci nejčastěji nakupují a kdy. Jestli jsou produkty určené pro jejich potřebu nebo jako dárek. Na jaké výrobky se na webu často dívají, ale ještě je nekoupili. Nikdy se ale neopírejte jen o jeden zdroj. Vyjděte z vaší stávající databáze zákazníků a objednávek a doplňte je minimálně webovou analytikou a informacemi ze sociálních sítí.

Pokud máte k dispozici dostatek dat, je jejich segmentace dalším logickým krokem. Žádné obecné doporučení pro její provedení přitom neexistuje. Liší se od značky ke značce, od produktu k produktu. Prodáváte knihy? Rozdělte své čtenáře podle žánrů nebo autorů, které čtou. Víte, že si konkrétní skupina zákazníků objednává knihy v polovině měsíce, kdy má po výplatě? Vytvořte z nich další segment a posílejte jim aktuální nabídku pravidelně v tomto termínu. Prohlíží si větší část návštěvníků vašeho webu často určitý typ produktu, ale nekoupí ho? Pak máte další segment, který můžete oslovit s nabídkou slevy a tím ho pošťouchnout k nákupu.

Nebojte se data sbírat, rozdělovat podle nich zákazníky do skupin a využívat je pro cílené nabídky a relevantní komunikaci. Pokud to nebudete dělat vy, vaše konkurence určitě ano.

Karol Jarkovský, produktový ředitel společnosti KenticoKarol Jarkovský, produktový ředitel společnosti Kentico | KenticoKarol Jarkovský, produktový ředitel společnosti Kentico