Snapchat chce vydělávat prodejem a dražbou foto-filtrů inzerentům

Snapchat,

Snapchat, Zdroj: Repro theverge.com

Marek Schwarzmann
Aplikace Snapchat vnesla revoluci do stylu komunikace – namísto standardního textu naučila uživatele posílat si fotografie a krátká videa. Nyní firma hodlá zčeřit vody marketingu: zažádala si totiž o patent na mechaniku a obchodní model, který stojí na umělé inteligenci a rozpoznávání objektů v obrázcích, které uživatelé posílají. Zobrazení reklamy i související nabídku fotografických filtrů pak chce firma mezi zadavateli reklamy dokonce i dražit.

Manažery Snapchatu napadlo, jak by mohli změnit nabídku v aplikaci obsažených foto-filtrů na zdroj příjmů. Co kdyby uživatel vyfotil například Empire State Building, inteligentní robot by mu na prvním místě mezi filtry nabídl doplnění fotografie o šplhajícího King Konga? A co kdyby filtr King Konga odkazoval třeba na on-line videopůjčovnu, kde lze stejnojmenný film zakoupit, nebo na hypotetickou restauraci se stejným názvem v okolí budovy?

„Pro marketéry to znamená mnohem větší relevanci jejich sdělení, navíc mohou reagovat na chování uživatele v reálném čase,“ uvedl pro E15 Petr Andrýsek, majitel a zakladatel agentury Socialsharks. Facebook i Instagram podle něj již podobnou technologii využívají, ale není nijak oficiálně dostupná inzerentům. „U instagramu jsme se s ní mohli setkat například s rozeznáváním bradavek a označování jako nevhodného obsahu,“ vysvětlil Andrýsek.

Úvahy v loni Snapchatem podaném patentu, který americký patentový úřad zveřejnil minulý týden, jdou však dále. Vzniknout by prý mohl i jakýsi „dražební systém“, v jehož rámci by zadavatelé měli možnost si na určitou dobu předplatit prioritní zobrazení svých produktů nebo tematicky laděných filtrů souvisejících s běžnými předměty, které by umělá inteligence na fotografiích uživatelů identifikovala. Například: pokud je na fotografii hrníček, uživatelům by jako první mohl po dobu placené kampaně být nabízen filtr přidávající symbol, obrázek či slogan typický pro danou značku kávy/čaje.

Zadavatelé reklamy by prý také mohli nabízet jimi speciálně vytvořené filtry, které by se zobrazovaly třeba jen v určitých lokalitách podle GPS tagu v pořízené fotografii. „Geofiltry i prostor v sekci Discovery na Snapchatu jsou omezené. Snapchat se potřebuje stát reklamním nástrojem přístupným velkému množství inzerentů po celém světě. Obsah na Snapchatu je převážně audiovizuální, takže se jedná o logický krok z pohledu monetizace platformy. V množství přehrání videí Snapchat překonává Facebook a tohle je cesta, jak toho využít,“ dodává Andrýsek.

Jak funguje Snapchat?
Když si uživatel pořídí fotografii, kterou chce odeslat, aplikace Snapchat mu filtry a doplňky, které tuto fotku „vylepší“ či upraví. Mnohé známe z klasických fotoaplikací, třeba v podobě předělání fotky na černobílou či „sépiově“ nažloutlou barvu, případně doplnění vikingské přílby na hlavu, psích uší nebo nejrůznějších bláznivých předmětů do pole fotografie.

Snapchat vybral od investorů 1,8 miliardy dolarů. Odhalil příjmy a počet uživatelů

Snapchat od teď může používat vaše fotky, představil nové podmínky