STEM/MARK: PR články je třeba lépe odlišit

Slepá ulička? Vlídnější zpravodajství prodeje netrhá

Slepá ulička? Vlídnější zpravodajství prodeje netrhá Zdroj: Repro Strategie (Martin Pinkas)

Většina internetové populace (83 procent) existenci tzv. PR článků reflektuje. Obecně se lépe orientují ti, kteří pravidelně čtou deníky a časopisy. Pouze 17 procent dotázaných zatím PR články nezaznamenalo, častěji lidé bez maturity (29 procent).

Reakce na PR článek v tisku je většinou taková, že nám nedělá potíže rozlišit tento typ reklamy od běžných redakčních článků (76 procent), přestože polovina čtenářů již zažila situaci, kdy chvíli trvá, než reklamní článek správně identifikuje. Pouze sedm procent respondentů má s rozlišením větší problémy, a velmi často jim tak splývá reklamní sdělení s běžným článkem (častěji lidé nad 45 let a bez maturity).

Postoje k PR článkům jsou převážně neutrální – více než polovina čtenářů (54 procent) bere PR články jako běžnou součást médií a nevadí jim, i když je většinou nečtou. Najdou se i tací, kteří deklarují pozitivní přístup a PR články čtou, aby se dozvěděli zajímavé informace (9 procent). Více než třetině naopak reklamní články vadí, ale většinou v rovině vnímání „nutného zla“ – faktu, bez kterého se dnes tiskoviny neobejdou (32 procent). Jen malé části (6 procent) vadí PR články natolik, že některé noviny nebo časopisy z tohoto důvodu ani nečtou.

Mají se PR články výrazněji oddělovat?Mají se PR články výrazněji oddělovat? | Repro Strategie

A co nás na PR článcích rozčiluje nejvíce? Obtěžují a „zabírají“ místo jiným, zajímavějším článkům, jsou neobjektivní, vzbuzují pochybnosti, zda informace v nich nejsou účelově zmanipulované a produkty uměle nadhodnocené (někdy i zaplacenými odborníky). Reklamní sdělení se tváří jako běžný redakční článek a někdy lze zjistit pravý původ až na úplném konci textu.

Majoritní část čtenářů registrujících PR články (87 procent) se domnívá, že by noviny a časopisy měly tento typ reklamy více zvýrazňovat a lépe odlišit od redakčního materiálu, a to jak slovně, tak i barevně či graficky. Podle respondentů by měl být tento typ článků v novinách a časopisech umístěn až na konci stránky nebo na samostatné straně, případně až na konci celého výtisku.

Jak dokážeme rozpoznat PR článkyJak dokážeme rozpoznat PR články | Repro Strategie

Výzkum byl proveden 27. listopadu – 1. prosince 2014 na Českém národním panelu (ČNP) prostřednictvím internetového dotazování na vzorku 512 respondentů. Za pomoci kvótního a náhodného výběru respondentů podle pohlaví, vzdělání, věku a regionu reprezentuje výsledný soubor internetovou populaci ve věku 15–59 let. Zdroj: STEM/MARK, prosinec 2014