STEM/MARK: Vlastnické změny čtenáře nezajímají

Novinová změť

Novinová změť Zdroj: archiv

Zájem o zpravodajství a publicistiku (alespoň občas) deklarují dvě třetiny české internetové populace. Zvyšuje se s rostoucím věkem a stupněm dosaženého vzdělání. Denně sleduje zpravodajství a publicistiku na internetu 52 procent respondentů, nejčastěji lidé s VŠ vzděláním a muži. Mezi nejoblíbenější zpravodajské internetové portály patří iDnes.cz (30 %), Novinky.cz (26 %) a obecně Seznam.cz (9 %).

Na otázku, co čtenáře příjemně, a naopak nepříjemně na poli zpravodajství a publicistiky za poslední rok překvapilo, se dotázaným většinou vybavují spíše změny negativní (16 procent) než pozitivní (6 procent). Výtky zaznívají především na adresu nejsledovanějších portálů: Novinky.cz (zkreslené informace, ale i gramatické a pravopisné chyby), iDnes.cz (neobjektivita informací) a tištěný deník Dnes (zhoršení kvality informací a nová grafika). Změna designu tohoto deníku je ovšem zároveň uváděna nejčastěji i jako pozitivní změna.

Další výtky adresují dotázaní např. i Nově, České televizi, Blesku, Aha!, Reflexu a Hovorům z Lán. Obecně si lidé stěžují na bulvarizaci (téma Bartošová), postoje k islámu, neobjektivnost informací o Ukrajině, způsoby vystupování politiků a prezidenta, cenzuru a autocenzuru a množství reklamy.

Zajímáte se o zpravodajství/publicistiku v médiích?Zajímáte se o zpravodajství/publicistiku v médiích? | Repro Strategie

Vznik žádného z nových titulů v roce 2014 česká internetová populace ve větší míře nezachytila. Pokud ano, jedná se spíše o jednotlivosti: DVTV (2 procenta) a dále tituly s méně než jedním procentem zmínění – Echo24, 5+2, Téma, Reportér.

Vlastnické změny si spontánně vybaví čtvrtina internetové populace a téměř výhradně se jedná o spojení Andreje Babiše se skupinou Mafra. Výjimečně je zmíněn i Daniel Křetínský. Ale ani v případě, kdy jsou nějaké změny vlastníků médií zaznamenány, nezdá se, že by jim byl přisuzován významnější vliv. Většina hodnotících se necítí být dostatečně kompetentní vlastnické změny komentovat (13 %) nebo žádný vliv nepozorovali (6 %). Pokud ano, kritizují ztrátu nestrannosti a objektivity, obcházení některých témat, snížení kvality a odchod novinářů.

Promítly se podle vás vlastnické změny do kvality titulů?Promítly se podle vás vlastnické změny do kvality titulů? | Repro Strategie

Výzkum byl proveden 27.–29. 1. 2015 na Českém národním panelu (ČNP) prostřednictvím internetového dotazování na vzorku 513 respondentů. Za pomoci kvótního a náhodného výběru respondentů podle pohlaví, vzdělání, věku a regionu reprezentuje výsledný soubor internetovou populaci ve věku 15–59 let. Základ: Všichni respondenti, n = 513. Zdroj: STEM/MARK, leden 2015