Svět módy celebrity potřebuje. Na jednu sezonu

Spolupráci Blažek - Mareš dosud v Česku nikdo nenásledoval.

Spolupráci Blažek - Mareš dosud v Česku nikdo nenásledoval. Zdroj: Repro Strategie

Kolekce světových návrhářů žijí krátkým životem, tempo jaro–podzim je vskutku vražedné. Podobně jepičí osud sdílejí i hvězdy showbyznysu a uměle vyrobené celebrity. Není proto divu, že se oba světy tolik přitahují a navzájem potřebují.

Módní značky dnes a denně hledají nové star, a to nejen ty zářící ohromujícím jasem, ale i blikající hvězdičky. Pokud se objeví v oblečení té které značky, zaručují okamžitý úspěch, a když ne ten, rozhodně vyvolají pozornost. A o to jde v první řadě.

Podobné příběhy se už odehrály i v Česku. Módní dům Blažek byl dlouhé roky vnímán jako konzervativní. Nabízel pánské společenské obleky, košile a doplňky – všechno bylo kvalitní, ale také uměřené a usedlé. Tak trochu nuda.

Jenže doba se změnila a tohle už nestačilo. Neformální styl rozzářil ulice i kanceláře a zakladatel značky Ladislav Blažek si uvědomil, že je nutné zareagovat. Psal se rok 2013 a on stál znovu na křižovatce. Najal nové návrhářky a radikálně proměnil nabídku.

„Inspirovali jsme se vývojem módy ve světě a nabídkou nových žerzejových materiálů, které nám představily italské textilky, s nimiž dlouhodobě spolupracujeme. Formální styl, kterým jsme byli známi, tak trochu ustoupil do pozadí a naopak se začal silně prosazovat styl neformální, jehož hlavním představitelem je měkké přiléhavé sako ve zkrácené délce, které nemá podšívku ani vycpávky a kombinuje se s lehce opranými džínsy nebo s kalhotami vyrobenými z luxusní dvojmo skané strečové bavlny,“ říká Blažek.

V nabídce firmy Blažek se prosadil i neformální styl.V nabídce firmy Blažek se prosadil i neformální styl. | archiv

Pole neorané

Blažek si uvědomoval, že o dramatickém obratu musí zpravit zákazníky a vůbec veřejnost. „Věřím na to, že nejlepší věci přicházejí tak trošku neplánovaně. V té době se mě na jedné obchodní schůzce partner zeptal, zda by mě nezajímala spolupráce s Leošem Marešem. A my jsme zrovna ve firmě přemýšleli, s kým bychom se měli dát dohromady, kdo by měl naše nové věci prezentovat,“ vzpomíná Blažek.

Do té doby využívali jen profesionální fashion modely. Žádnou známou tvář. Vše tedy bylo pro něho nové. Navíc nikdo v Česku nic podobného nezkusil a nebylo od koho „opisovat“, kde se poučit. „Zdálo se nám ale, že známost Leoše Mareše by mohla pomoci,“ říká Blažek.

Firma navýšila rozpočty na velkorysou kampaň. O spojení Blažek–Mareš se lidé dozvídali z billboardů, internetu, módních a ekonomických časopisů, natočili fashion filmy, které měly v Česku premiéru. Rychle se ukázalo, že šlo o správné rozhodnutí. Během půl roku už každý v Česku věděl, že „Mareš je Blažek“.

Titánský úkol

Spolupráce byla původně plánována na rok, nakonec se protáhla ještě o další. To bylo ovšem až moc pro svět módy, který potřebuje neustálou změnu. Letos módní dům opět sází na profesionálního modela. Tentokrát z Francie. Od konceptu „známé tváře“ ustoupil Blažek z jednoduchého důvodu. Leoš Mareš je výrazná figura a lidé si ho po úspěšné kampani natolik ztotožnili se značkou, že jeho následovník by stál před doslova titánským úkolem. Málokdo ve firmě věřil, že by se mu povedlo na sebe, potažmo značku strhnout stejnou pozornost.

Na otázku, proč si vybrali modela ve Francii, Ladislav Blažek odpovídá: „V minulosti jsme vždycky využívali české modely. Jako lídři trhu jsme jim tím vlastně odstartovali kariéru, oni se hned na to objevili v kampani na Bancu i jinde a tím se to rozmělnilo. Jenže my potřebujeme, aby ta tvář byla přinejmenším jednu sezonu jen naše. Proto už vždy hledáme v zahraničí. Rozhodně to není tím, že bychom nenašli české kluky.“

Malá pražská módní značka se zaměřuje především na "streetwear".Malá pražská módní značka se zaměřuje především na "streetwear". | archiv Malá pražská módní značka se zaměřuje především na „streetwear“.

Stylový, ale malý rybník

Vzorový příklad spolupráce Blažek–Mareš dosud v Česku nikdo nenásledoval. Nikdo nenajal známou osobnost a nevyvolal tolik pozornosti. Je očividné, že to má souvislost s velikostí ostatních firem. Ne každý má vlastní síť prodejen a podobné objemy prodejů jako Blažkův módní dům, na podobnou marketingovou akci je navíc třeba vynaložit nemalé finanční prostředky. Čeští designéři jsou dnes povětšinou vidět v malých salonech a spolupracují spíše s ambasadory. A stejně fungují zahraniční značky zastoupené v Česku.

Celá branže upřednostňuje model „red carpet“, kdy se hvězdy objeví ve vypůjčených róbách na vybraných akcích – například v Karlových Varech při filmovém festivalu. Projdou se před festivalovým kinem a bulvární „módní policistky“ mají na chvíli o čem psát. Módní firmy také oslovují své známé, spřízněné duše či kamarády. Využívají sociální sítě, účastní se různých módních akcí, jako například Prague Fashion Week nebo berlínského týdne módy a mezinárodního veletrhu Premium.

Takto postupuje třeba malá pražská značka Chatty, která se zaměřuje na „streetwear“, stylovou městskou módu pro ženy i muže. Její zakladatelky Radka Sirková a Anna Tušková šily první věci pro sebe. To se psal rok 2005 – dnes jsou dál, ale stejně si velkou kampaň dovolit nemohou. Původně si dokonce myslely, že reklamu ani nepotřebují a že si o nich zákazníci řeknou sami, a tím se dostanou do povědomí. Dnes však již umně využívají nejrůznější marketingové kanály, zejména sociální sítě. Pořádají i privátní prezentace, sázejí na originalitu a kvalitu – třeba na džíny dávají doživotní záruku.

Nejen ony si stěžují na to, že v Česku se do módního odvětví investoři nehrnou. Všechno je tu malé. Omezený okruh návrhářů plus málo zákazníků rovná se téměř nulový odbyt. A móda je nevyzpytatelná, často neuchopitelná, nelze ji nacpat do excelových tabulek. Takže v ní v tuzemsku chybějí peníze.

Největší ikona stylu
Bývalý fotbalista David Beckham stále víří pozornost a i ve svých 41 letech je tento otec čtyř dětí hvězdou první velikosti. Pokud se spojí s nějakou módní značkou, úspěch je zaručený, její prodeje vždy letí raketově vzhůru. Přitom mění styly (a také účesy) stejně rychle, jako měnil dresy po odehraných zápasech. Proč zrovna on je tím, kdo ukazuje směr?
Famózní záložník Manchesteru United zaujal nejprve svým tetováním. V roce 1999 se objevilo na dolní části jeho zad první – bylo to jméno jeho prvorozeného syna Brooklyna. Dnes jich má kolem čtyřiceti. Proslavené jsou hlavně jeho umělecké „rukávy“ na svalnatých pažích.
V roce 2007 podepsal smlouvu a stal se tváří kampaně na pánské spodní prádlo Emporio Armani. Italský návrhář tehdy prohlásil, že právě Beckham je ten pravý ambasador. „David je skutečná ikona moderních časů, je slavný, známý po celém světě, a to nejen v tom fotbalovém. Zosobňuje představy o moderním muži: je sportovní hrdina, manžel a otec. Je také muž s ohromným smyslem pro styl. Byly časy, kdy se na fotbalisty nepohlíželo jako na módní ikony. Beckham to změnil.“
Se svojí manželkou stvořil více než 25 vůní a vod po holení. Můžete vonět jako on a stejně se oblékat. Partnerství se značkou H&M začalo tak, že se Beckham podílel na zrodu kolekce spodního prádla. Spolupráce se ale rozrostla a značka už představila druhou kolekci oblečení s jeho jménem.

Pokud se David Beckham spojí s nějakou módní značkou, je úspěch zaručený.Pokud se David Beckham spojí s nějakou módní značkou, je úspěch zaručený. | Repro Strategie