Televize hledají nové cesty k zisku

Televize hledají nové cesty k zisku

Televize hledají nové cesty k zisku Zdroj: Repro Strategie (Martin Pinkas)

Domácí televize pro letošní rok zdražují a poohlížejí se po dalších možnostech, jak šířit program a vydělávat na reklamě. Mobily a tablety pro ně budou hrát stále důležitější roli.

V průměru o šest procent více si musí v příštích dvanácti měsících připlatit zadavatelé za reklamu, kterou budou chtít umístit na televizní kanály s největším zásahem, tedy Novu, Českou televizi a Primu.

Ani další stanice ale nezahálejí a chtějí více. Například společnost Atmedia, která zastupuje Šlágr TV, Relax, National Geographic, Sport 1 a 2 a další stanice, navyšuje cenu svých balíčků hned o deset procent. Tvrdí přitom, že poptávka u nich převažuje nad nabídkou. Jen v říjnu daly firmy do reklamy v jejích televizích o pětinu více peněz než loni, celkem okolo 4,3 miliardy korun. Za celý rok se pak tento nárůst pohybuje v průměru nad desetiprocentní hranicí.

Ušetřit mohou spíše jen ti, kteří si pospíší a stihnou své objednávky vyřídit nejpozději v lednu. Například skupina Nova slibovala za podpis, který s klientem vyřídí do 1. prosince, slevu ve výši 10 procent. Další šance pak bude ještě do poloviny ledna, to už však bude toto snížení představovat jen pět procent. Podle měsíčních koeficientů prodejů se jako nejatraktivnější pro umístění reklamy jeví duben a květen a pak říjen spolu s listopadem. Naopak nejnižší prodej GRP je v lednu, za nímž následují únor a čas od 23. prosince až do konce roku.

Olympijské ceny

Vedle klasických spotů se čím dál více daří dalším formám propagace, jak potvrzuje Karolína Blinková z tiskového oddělení České televize. „V příštím roce očekáváme pokračující trend z letošního roku, kdy rostla poptávka nejen po reklamě či videoreklamě na internetu, ale také po sponzoringu u významných sportovních událostí, kde byli čeští sportovci.“

Veřejnoprávní stanice se proto zaměří především na květnové mistrovství světa v ledním hokeji, červnové fotbalové mistrovství Evropy ve fotbalu a letní olympijské hry, které se budou konat v srpnu v brazilském Riu de Janeiro. Pro tyto akce proto také připravila samostatné ceníky. Jinak ale zůstávají sponzoringové náklady v České televizi pro zadavatele i příští rok na stejné úrovni jako letos.

V televizním studiuV televizním studiu | Repro Strategie (Hynek Glos)

Perspektivní trh

Nova si nejvíce slibuje od tenisového Wimbledonu, který proběhne na přelomu června a července, fotbalového poháru UEFA, kde má Česko i na jaře jednoho svého zástupce, a dalších tenisových událostí, jakými jsou Turnaj mistrů a ATP Masters.

Pro majitele Primy, kterým je švédská společnost MTG, zůstává Česko i nadále důležitým trhem navzdory faktu, že se v tomto roce zbavil v blízkém Maďarsku svých kanálů Viasat 3 a Viasat 6 a služby Viasat Play, jež prodal mediálnímu koncernu Sony Pictures Television Networks. Prima, které se v posledních měsících dařilo zejména díky oslovení mladších cílových skupin, se v listopadu nakonec dohodla s televizí Barrandov na užší spolupráci v obchodní oblasti prostřednictvím svých mediálních zastoupení Media Club a Media Master. Rozhodla se zároveň přesně vymezit svoji prodejní cílovou skupinu.

„Lidé ve věku 50 až 69 let dnes tvoří až třetinu kupní síly dospělé populace,“ okomentoval uvedený krok Ladislav Dianiška, obchodní ředitel Media Clubu. Zastupitelství, které se jinak živí i prodejem online, rozhlasové a printové inzerce, bude navíc prodávat reklamu nejen pro kanály Primy a Barrandova, ale také pro lifestylovou Mňam TV a dětský Nickelodeon.

I pro vlastníka Novy, společnost CME, je místní region navzdory klesajícím programovým nákladům pořád ještě perspektivní. Firma si zde hodlá držet své vedoucí postavení a prostředky investovat zejména do lokální tvorby. Dodat část svého programu a technologicky pomoci se bude snažit i čínská investiční skupina China Energy Company (CEFC), která v září získala menšinový podíl ve vydavatelském domě Empresa Media.

„Partnerství nám umožní další rozvoj naší televize, tiskových i dalších médií. Zároveň budeme posilovat naše postavení na trhu elektronických médií s ohledem na technologický náskok a know-how CEFC,“ řekl k tomuto možná trochu neočekávanému kroku Jaromír Soukup, jenž ve firmě vlastní většinový podíl.

ilustrační fotoilustrační foto | Mlada fronta E15

Nezájem o obsah

Mediální investoři už dlouho vědí, že pouhé televizní vysílání a s tím spojené zisky z reklamy nebudou tím jediným, co bude určovat jejich budoucnost. V polovině letošního roku u nás byla poprvé prolomena magická hranice 50 procent, která stanovuje vybavenost domácností chytrými elektronickými zařízeními. Celkem je má už zhruba 4,5 milionu z nás. Smartphony má podle Media Projektu téměř 45 a tablety 25 procent populace. Meziročně tak počet držitelů uvedených zařízení narostl o 12 procent.

I když televizní obchodníci příliš neočekávají, že by příjmy z reklamy nějak dramaticky stouply, na jednom se vesměs shodují – význam moderních cest k vysílání bude posilovat. „Dochází k přelévání budgetu do nových komunikačních nástrojů, jako je HbbTV, a přesunu financí do online platforem,“ tvrdí Dianiška. Právě technologie HbbTV představuje pro Media Club zcela nový formát, s nímž od nového roku půjde na trh.

Mobilní televize postupně už loni spustily O2 s T-Mobilem, letos se k nim přidal Vodafone. Sledovat lze přitom nejen desítky televizních stanic, ale program lze i zpětně přehrát nebo si z něho pořídit záznam na virtuální videorekordér. Součástí služeb je rovněž využívání videotéky.

Hlavní výhodou je pro marketéry lepší zacílení kampaní, protože tato zařízení dovedou oproti peoplemetrům snáze určit, kdo vlastně vysílání sleduje. Horší je to už s vytvářením vlastního obsahu, o který by mohlo být digitální vysílání do příště obohaceno.

Do toho se nicméně nikomu z operátorů zatím příliš nechce. Jejich úloha se proto zatím spíše jen zužuje na zvýšení dostupnosti programu a nárůst agregovaného obsahu, tedy zprostředkování co nejširšího okruhu vysílacích kanálů a dalších zdrojů, jako je například streamování YouTube.