Televizi nezmění technologie, ale obsah

Televizi
nezmění technologie, ale obsah

Televizi nezmění technologie, ale obsah

Český televizní trh se dovlekl i s pytlem recyklovaného obsahu až na práh velkých změn. Zda a kdy jej překročí, závisí hlavně na odvaze hráčů vpustit dovnitř ještě víc čerstvého vzduchu.

Rozvířený prach po fragmentaci českého televizního trhu ještě nesedl, ceníky inzerce už ale ukazují na záměr managementů vrátit se k cenám z dob před hospodářským úpadkem. Nakolik uspějí, to bude záviset na sledovanosti nových kanálů.

Dá se předpokládat, že většinoví diváci, zvyklí sledovat hlavní kanál Novy, Primy, potažmo ČT1, občas vystoupí z vyjetých kolejí a vezmou na milost novou nabídku. Tato změna chování ovšem potrvá měsíce. Teprve až se trh stabilizuje, bude sledovanost rozloženější. Do jaké míry se tak stane, ale – nikterak překvapivě – určí obsah nových kanálů. A v tomto ohledu mají potenciální zadavatelé pořád ještě důvod ke skepsi.

„Velké stanice přicházejí s novými kanály proto, že skýtají příležitost recyklovat obsah a tím ho znovu monetizovat a do budoucna možná i zvětšit celkový zásah jejich portfolia a nabídku cílenějšího prostoru,“ vysvětluje si hlavní okolnost zahuštění trhu šéf digitálního oddělení Sanoma Media Tomáš Žlůva. Pohled na kanál Smíchov, pro nějž je oprašování formátů příznačné, jeho slova potvrzuje.

„S neustále se snižujícím objemem inzertních příjmů klesá i kvalita produkce,“ poukazuje na zacyklenou potíž Tomáš Baldýnský, kreativní producent Filmového centra České televize. Horší podle něj je neumětelství, které v převaze případů čiší ze současné původní tvorby. „České televizní stanice dlouhodobě nedokážou kreativně a profesně produkovat rozumný a konkurenceschopný obsah,“ komentuje nabídku televizí ve vztahu k jiným druhům zábavy.

Inzertní balíčky možná projdou

Rozpaky nad podobou vysílání ale ani tak nezastřou skutečnost, že digitalizované televize zaujaly k potřebným změnám dobrou výchozí pozici. Ta má základ v rozumně pojaté fragmentaci – čistě sitcomové, stejně jako dokumentární kanály alespoň podle zkušeností ze Západu fungují. Pokud tedy Nova a Prima svůj Smíchov, resp. Zoom nevyčlení jako smetiště pro starý nebo podřadný obsah, jak občas poznamenávají diskutující na různých internetových fórech, získají šanci na obstojnou sledovanost.

„Zadavatelé inzerce ovšem mají na zřeteli i možnost přesnějšího zacílení, což úzce tematizované stanice teoreticky umožňují,“ poznamenává Tomáš Žlůva, který posledních pět let působil v mediální agentuře MindShare.

ilustrační fotoilustrační foto | Profimedia

V tomto ohledu obchodníci zatím příliš vstřícní nebyli, když reklamní čas nabídli především v balíčcích zahrnujících více programů. Slevit z této obchodní politiky v prospěch úzce zaměřených firem mohou televize s ohledem na velikost a tržní potenciál předmětných segmentů kdykoli.

Zatím ovšem zjevně věří v to, že televizní trh bude časem kopírovat dění na tom internetovém, kde je stále mnoho klientů, kteří navzdory velkému výběru tematických webů „stejně kupují prostor tzv. floating způsobem, protože to považují z hlediska ceny za výhodnější“, jak poukazuje Žlůva. Úzce cílenou inzerci do televize nejspíš zatím nevnese ani rozmach smart TV. „Jedině snad, že by někdo přišel s něčím přelomovým, co budou využívat takřka všichni – podobně, jako se to v minulosti stalo s Facebookem,“ přemítá Žlůva.

Internet televizi neohrozí

Také obavy, že by televizi nějak zásadně ohrožoval internet, zatím vyznívají naprázdno. S tím souvisí chápání „televize“ především jako výrobce obsahu, který se distribuuje například v televizním vysílání, ale také všemožně jinde. Oproti YouTube i všem amatérským nebo poloamatérským způsobům televize se totiž ty skutečné mohou prosazovat tím, že budou vyrábět obsah na vysoké úrovni – s rozpočtem a profesionály.

„Nic tak pokročilého jako Lost Homeland nebo Killing ani BBC Sherlock Holmes nebo Doctor Who nikdo doma na koleni nevytvoří,“ vyzdvihuje možnosti televize Baldýnský.

Námitku, že na českém trhu se obsah zpoplatňuje hůře než ve vyspělejších zemích, opět vyvrací poukázáním na nízkou kvalitu domácí produkce: „Vyrábíme takový obsah, aby se dalo vydělat na merchandisingu a prodeji do okolních zemí? Obložit produkt reklamou přece není jediný způsob, jak ho zpeněžit,“ odvrací pozornost od zaběhlého uvažování. Tuto podstatu nezvrátí ani technologie s přenosnými obrazovkami a aplikace pro ně určené. „Fakticky je to pořád totéž – musíte udělat něco dobrého, nějak to přenést k lidem a zpeněžit to.“