Trapasy a tragédie marketingových válečníků

Volkswagen zaručeně bez nepoctivého motoru

Volkswagen zaručeně bez nepoctivého motoru Zdroj: archiv

Není se čemu divit, že automobilka Volkswagen se snaží zvednout svoji pošramocenou reputaci. A také se není čemu divit, že se jí to moc nevede.

Americká divize Volkswagenu čekala šest týdnů po průšvihu kolem emisních podvodů s marketingovým nástupem zaměřeným na postupné znovuzískávání ztracené důvěry. „Omluvili jsme se a děláme všechno pro to, abychom to napravili,“ říká šéf americké divize VW Michael Horn v inzerátu určeném pro publikaci v nejméně 30 největších amerických denících a ne internetu. Zároveň firma začala rozdávat předplacené kreditní karty na 500 dolarů (Scanner samozřejmě zase přišel zkrátka, nejsa vlastníkem žádného z ulhaných modelů VW).

Firemní ocas stažený mezi kola však zatím moc nepomáhá: globální tržby dosud největší světové automobilky se v říjnu meziročně propadly o 5,3 procenta.

Nous sommes Parisiens?

Mark Zuckerberg znovu ukázal, co je jeho Facebook zač. Po islamistickém vraždění v Paříži spustila řečená sociální síť funkci „safety check“, díky níž mohou uživatelé sami sebe označit jako „v bezpečí“. Při následujícím podobném útoku v libanonském Bejrútu fejsbuk naopak mlčel. Tak vypadá „all men are created equal“ v praxi, kdybyste nevěděli, vzkazuje pro Cukrberka Scanner.

I jiné firmy pěkně využily pařížské tragédie ke zviditelnění: Starbucks a Amazon vyvěsily na svých stránkách francouzské vlajky s prostým nápisem „Solidarité“, agentura Havas si z počátečního písmena udělala francouzskou vlajku a variací na téma Eiffelovy věže bylo na internetu přehršel.

Vražda v pizzerii

Scanner ví, že život je složitý, ale co je moc, to je moc. Jednou z věcí, které do té kategorie bezpečně spadají, je Michael Bolton, v Americe působící ruský zpěvák toho nejstrašnějšího v dějinách sluchu. Inu, stane se – každý má nějaký vkus a v Americe je nakonec svoboda projevu.

PizzaPizza | archiv

Ale teď to přijde: Pizza Hut, firma, která jinak prodává sice krapet pitomou a nudnou pizzu, ale zato obvykle dlouho do noci, si Boltona objednala – a patrně i zaplatila –, aby figuroval v jejích předvánočních spotech. A aby toho nebylo málo, bude asi i zpívat své staré písně (slovo „hit“ zde zní nějak nepatřičně). Podle Scanneru to poškodí nejen Pizza Hut, nýbrž celé světové pizzařství.

Oddělení zakázek? Ven!

Když už zde byla řeč o různých smutných věcech od trapasu po tragédii, zmínka o PepsiCo nepřekvapí. Tentokrát však není pejorativní (ano, Scanner se taky diví). Výrobce hnědé limonády kolového typu provedl na začátku listopadu neobvyklý tah, když šmahem zrušil celé dvanáctičlenné oddělení zadávání zakázek v oblasti brand marketingu. Odůvodnil to tím, že – inu, že je zbytečné.

Revolučnost onoho kroku spočívá v tvrzení, že lidé odpovědní za rozvoj jednotlivých značek jsou myslící bytosti, a když nějakou zakázku potřebují, umějí si ji taky objednat. Časopis Advertising Age, jenž zprávu přinesl mezi prvními, se domnívá, že k podobným závěrům mohou dojít i další korporace a celá jedna marketingová profese tak zanikne (aniž by si kdo čeho povšiml, dodává Scanner).

Odezva

Kdosi z časopisu Adweek dostal svěží nápad zjistit, co si běžní lidé myslí o reklamě. Použil k tomu obvyklý rešeršní prostředek, Google. Do okénka vždy naťukl část otázky a nechal vyhledavač, aby ji dokončil podle toho, jak se lidé ptají nejčastěji. Nejpovedenější výsledky: Proč jdou televizní reklamy tak nahlas? Proč reklamě nikdo nevěří? Proč jsou reklamy tak hloupé? A to si Scanner pomalu myslel, že je v tom sám.

Titulní stránka Strategie 11/2015Titulní stránka Strategie 11/2015 | Repro Strategie (Tomas Novak)

Čtěte v nové Strategii
Článek vychází v listopadovém čísle měsíčníku Strategie, kde si dále můžete přečíst rozhovor s generálním komisařem Expa 2015 v Miláně Jiřím F. Potužníkem a také s reklamním režisérem a autorem filmu Domácí péče Slávkem Horákem, dále o dvaceti letech Asociace PR agentur či proměně brandu Playboy.
Strategie vychází 27. 11. 2015.