Turismus má novou cílovku: věřící a gayové

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Podobně jako v jiných oblastech ekonomiky, přinesla ekonomická krize i do turistického ruchu úpornou snahu o hledání nových zákazníků a nových způsobů propagace. V hledáčku turistického ruchu se tak v poslední době objevily dvě nové, a extrémně rozdílné, skupiny zákazníků - náboženští poutníci a za zábavou mířící gayové.

Nic tak turistický ruch nepodpoří jako velká akce s mezinárodním ohlasem. Turistické agentury, hoteliéři a vůbec všechny firmy podnikající v cestovním ruchu u našeho severního souseda se tak klepou na nadcházející Euro 2012, o jehož pořádání se Polsko dělí s Ukrajinou a které těmhle zemím přinese nejen velké množství turistů, ale dostane je i do hledáčku světových médií. Česko čeká obdobná akce za rok. Pátého června 2013 u nás vyvrcholí akce, která k nám přitáhne turisty z celého světa, a pokud se dostaví i plánovaní dva hlavní aktéři, bude o ní slyšet od Moskvy až po Jižní Ameriku. Že vůbec netušíte, oč se jedná? Tak to zřejmě nesledujete nové trendy cestovním ruchu.

Čtěte také: Jan Kratina: Cestovní ruch je plný příležitostí


Poutnický šampionát

Náměstek hejtmana zlínského kraje Jindřich Ondruš se už dva roky snaží zorientovat v nepřehledném světě církevní diplomacie. Na Dny dobré vůle na Velehradě, které budou příští rok ve znamení oslav 1150 výročí příchodu Cyrila a Metoděje na Velkou Moravu, se snaží dostat dvě nejvýznamnější postavy současného křesťanství - římského papeže, tedy hlavu katolické církve, a také konstantinopolského patriarchu, prvního mezi pravoslavnými křesťanskými patriarchy. S ohledem na význam obou zvěrozvěstů, kteří jsou důležitým symbolem pro východní i západní křesťany, by se mu to mohlo podařit. Akce spojené s výročím organizuje společná skupina zástupců Zlínského kraje, pražského arcibiskupství, prezidentské kanceláře, obou komor parlamentu a několika muzeí a ministerstev. Oslavy prakticky začnou už letos. Budou zahrnovat i dvě celosvětové vědecké konference zabývající se počátky křesťanství v Evropě.

Velehradská akce by mohla dostat Česko na mapu velmi zajímavého turistického segmentu - poutní turistiky. Statisíce turistů ročně brázdí Evropu kvůli duchovním zážitkům a Česko je destinace jako stvořená stát se v Evropě v téhle turistice minimálně jednou ze tří nejnavštěvovanějších destinací. A co je největší výhoda této turistiky - co nabídnout mají i jiná města než obligátní Praha. Zlínští to cítí, a tak v souvislosti s Velehradem 2013 chystají i zapojení své lokality do systému Evropských kulturních stezek, které jsou u turistů velmi populární. Proto se chystají vytvořit úplně novou autentickou kulturní stezku, která by se měla stát cyrilometodějskou evropskou stezkou a vést ze Soluně přes Velehrad až do Říma a přívádět poutníky do Zlínského kraje.

Cesty s příběhem

V souvislosti s důrazem na poutní turistiku v lednu vyvrcholil i ambiciózní projekt vedený Markem Touškem s názvem Magni - cesty s příběhem. Jeho cílem bylo zmapovat sakrální památky a destinace spojené s křesťanstvím a židovstvím v Česku. Projekt domácím i zahraničním turistům prezentuje Česko jako zemi prodchnutou duchovní historií, stavbami a také nespočetným počtem sakrálních příběhů. Vzhledem k tomu, že jsme skutečně zemí spojenou s počátky křesťanství ve východní Evropě, dlouhou židovskou tradicí i počátky reformace, tak rozhodně nebylo třeba vařit z vody. Do spolupráce se nejen v rámci tohoto projektu tak pustili jednotlivé křesťanské církve, ale i různá města a lokality. Výhodou tohoto typu turistiky je totiž to, že poutníci jsou už ze své podstaty zvyklí cestovat. Církevní turistika tak otevírá turistický byznys i lokalitám, které pro něj byly nepřitažlivé. Stačí mít nějakou církevní památku a strategicky se spojit s atraktivnější destinací v rámci turistického okruhu nebo tématické stezky. Právě takové turistické okruhy vytváří projekt Magni.

Jak se dá neuvěřitelně efektivně využít církevní nebo - jak se spíš používá - poutní turistika, ukazuje obec Koclířov. Má sedm set obyvatel, tři kostely a jeden starý klášter. Jenže v tom klášteře začala organizovat poutě církevní organizace Českomoravská Fátima. Ročně tak Koclířov navštíví přes třicet tisíc návštěvníků z Česka, ale i okolních států.
Velmi aktivní v propagaci sakrálních památek jako turistického cíle je Federace židovských obcí.
Židovské město patří k jednomu z největších turistických taháků v Praze. Židovské památky ale mají potenciál oživit turistický ruch i v mnoha částech republiky. V příštím roce by měl být dokončen projekt Federace židovských obcí „Revitalizace židovských památek“, který na deseti místech po celé republice nejen obnoví synagogy, rabínské domy a hřbitovy, ale klade si za cíl připomenout židovskou historii toho kterého regionu a umístit zde i tematické expozice. Unikátní síť židovských památek tak bude sloužit k oživení turistického ruchu i mimo Prahu.

Pink money = good byznys

Poutníci po duchovních místech mají tu výhodu, že se často na destinace, které už navštívili, vracejí. Podobně jsou na tom i gayové, kteří jsou podle všech možných marketingových průzkumů velmi náruživí cestovatelé a navíc na cestách utrácejí víc než jejich heterosexuální protějšky. Kdo chce mít v turistice zisk, musí být dnes prostě gay friendly. Nejvíc gay friendly je samozřejmě Praha, která se za to poslední dva roky vůbec nestydí. Naopak. Gay byznys v ní kvete přímo neuvěřitelně. Podle posledních odhadů je v Praze na šedesát podniků určených přímo gayům. Navíc se hotely a penziony stále častěji snaží dostat na listinu gay friendly ubytování. Webové stránky Prague4gay.com takové hotely gay turistům z celého světa zprostředkovávají a také tu najdete průvodce po gay podnicích - Prague gay guide.

Na rozdíl od poutníků je zatím poměrně neprozkoumanou oblastí jak dostat gay turisty z Prahy i do zbytku Česka.
Prague4gay.com nabízí jenom dva výlety - Plzeňský pivovar a Český Krumlov. Gay turisté se chtějí hlavně bavit, takže je samozřejmě logické, že hlavní je pro ně Praha, ale začíná se v souvislosti s gay turistikou mluvit i o Plzni, případně o Ostravě.
Její Stodolní ulice ovšem zatím zůstává důsledně heterosexuální. Gay turistika se ovšem rozvíjí i do netušených směrů.

Starší gay turisté touží nejen po zábavě, ale i odpočinku, jaký může nabídnout český venkov a také destinace, které se dnes soustředí na agroturistiku. Výhodou tohoto typu nových turistů mířících do Česka je totiž to, že ani nepotřebujete mít památky a už vůbec ne sakrální. Stačí být prostě gay friendly. Jak poutní-církevní turistika, tak gay turistika jsou nové a zajímavě se rozvíjející oblasti turismu, které mohou velmi pozvednout český incoming. Máme u nás totiž nejenom dost památek, ale zároveň s tím jsme velmi tolerantní národ, což je naopak silným lákadlem pro gay turisty.

Gay komunita investuje do zábavy a dovolené víc peněz

Product placement jako nový nástroj propagace cestovního ruchu Je až s podivem, že se sílu filmového product placementu jako nástroje na propagaci destinací u nás nikdo neuvědomil dřív. Ve světě už totiž existuje nepřeberné množství příkladů, kdy filmy nastarovaly boom turistických destinací. V poslední době jde bezesporu o N ový Zéland, který proslavila trilogie Pán prstenů. Stejně tak si v kanceláři slavného amerického režiséra Woodyho Allena podávají dveře představitelé nejrůznějších měst s jednoduchou otázkou: Nechtěl byste u nás taky točit, pane Allene? Aby ne. Muž, který proslavil New York jako romantické a krásné město, nedávno pomohl oživit zájem o P aříž. Své o síle filmu ví kastelán Karlštejna Jaromír Kubů. Kdykoli zjistí, že na nějaké televizní stanici vysílají Noc na Karlštejně, chystá se na zvýšený zájem návštěvníků.

První českou vlaštovkou, vlastně vlaštovkami, využívající filmový product placement jako nástroj propagace turistického ruchu byly komedie Bobule. Nejen, že zvýšily zájem o Jižní Moravu, ale ještě uspěly jako film. Klíčová se teď ovšem stává zahraniční produkce. Letos v lednu tak vyletěla další pokusná vlaštovka. Na Pernštejně natáčel norský štáb filmovou pohádku Cesta k vánoční hvězdě. CzechTourism na ni přispěl 300 tisíci korunami. Vysílat by se měla na letošní Vánoce, takže příští rok uvidíme, jestli k nám první filmový product placement zaměřený na turistický rozvoj přilákal norské turisty. Co je ale zajímavé, při product placementu nemusí jít jenom o filmy. Někdy stačí třeba kniha. Jak se serveru Mistojakoznacka.cz svěřil tajemník Federace židovských obcí Tomáš Kraus, tak do pražského židovského města proudí zvýšené množství turistů díky poslední knize Umberta Eca s příznačným názvem Pražský hřbitov.