Velký Cirkus: Prima Zoom odstartovala raketově

logo Prima Zoom

logo Prima Zoom

Na první čísla nového dokumentárního kanálu Prima Zoom asi hleděli poněkud překvapeně i na pražské Palmovce. Hned první celý den v sobotu 2. února si z koláče 15+ ukousla celých pět procent. To je velmi solidní výkon. Naopak Skupina Nova se ve stejný den v 15+ musela dívat na záda nejen Primy Group, ale i veřejnoprávní České televize. Možná že tento raketový start Zoomu trochu přehodnotí předsevzetí nového ředitele FTV Prima Martina Konráda další kanál letos nespouštět.

Terestricky šířená Prima Zoom se s velkou pravděpodobností stane zabijákem placených dokumentárních kanálů jako například National Geographic Channel. I přes tuhle hrozbu se televizní podnikatel Leoš Pohl pustil do dalšího projektu dokumentárního Kina Svět (kromě toho spouští i netradiční Horor Film). Údajně i na CET 21 koketovali s myšlenkou dokumentárního programu. Buď jak buď, mnout ruce si budou hlavně výrobci obsahu jako například BBC nebo právě National Geographic, u jejichž dveří se budou potkávat hoši z ČT a Primy s naditými peněženkami.

Telka pro všechno

S novým kanálem by měli finišovat i Nováci na barrandovském kopci. Sice si ho nejdříve chtěli dát k 19. narozeninám staré matky Novy, ale nakonec sedmý program zahájí 22. února. Novinka ponese název Telka a bude to holka pro všechno, stejně jako Smíchov. Sem budou směřovat všechny ležáky, stojáky, držáky a větráky z takřka bezedné novácké programové knihovny. A k tomu koketování s drobným nápadem: zpožděné vysílání některých pořadů hlavní Novy. Dobrý nápad, jak maximálně zlevnit vysílání nového programu.

ČT Saldo

To na České televizi řeší poněkud jiné starosti. Samozřejmě, i tady se pilně připravuje dětské vysílání ČT3. Hlavním problémem Petra Dvořáka jsou a budou finance. Saldo ve financování instituce letos vyskočí až na 955 milionů korun – televize od koncesionářů vybere něco přes 5,7 miliardy korun, čerpání z fondu poplatků však vyleze skoro na 6,7 miliardy korun. Peníze v bankách se tak ztenčí z 3,7 miliardy na 2,7 miliardy korun.

Jistě, České televizi spadl objem reklamy skokově o stovky milionů korun, ano, je tu naplánována stavba nového brněnského studia. Nikdo se však už neptá, zda je za této situace rozumné rozjíždět pátý kanál nebo zda je dobré udržovat přezaměstnanost České televize.

Nemastný flastr

Spoustu podnětů k přemýšlení dal měsíc leden i šéfovi satelitních platforem Skylink a CS Link Jaromíru Glisníkovi. Český telekomunikační úřad, vybuzen hněvivými reakcemi hrdých majitelů satelitních antén, se rozhoupal k činu a udělil cizákovi M77 z Lucemburska pokutu za zavedení servisního poplatku ve výši 29 korun měsíčně. Zatím je to bratru za 15 milionů, na cestě je další flastr za 20 milionů korun. Přesto si však Glisník může gratulovat: zavedení poplatku přinese ročně zhruba 300 milionů korun. A deset mastných pokut za rok ČTÚ rozhodně nedá. Takže jednoznačně zisková záležitost a správné rozhodnutí.

Du jů spík BBC?

Jako hodně pozdní reakci lze hodnotit rozsáhlou kampaň, kterou Český rozhlas spustil po oznámení, že Lagardère kupuje BBC Radiocom (Praha). Ta je provozovatelem rozhlasové stanice BBC, na jejíchž frekvencích nyní vysílá i Rádio Česko. Vedení rozhlasu podalo podnět k antimonopolnímu úřadu, Radě pro rozhlasové a televizní vysílání, a zburcovalo dokonce i ministerstvo zahraničních věcí, aby přes londýnského ambasadora tlačilo na radu BBC. Upřímně řečeno, ČRo o frekvencích BBC jednalo roky, loni velká vysílací rada ale zatrhla plán na rozšíření vysílání Rádia Česko na příslušných frekvencích. Zlé jazyky tvrdí, že za neúspěchem vyjednávání tkví i špatná jazyková výbava některých veřejnoprávních „vyjednávačů“. Tenhle handicap těžko dohánět u oficiálního regulátora. Každopádně bude zajímavé sledovat, jak si s touhle šlamastykou předsedkyně Kateřina Kalistová a spol. poradí.

Království za inlajny

Někdejší ředitel Českých Radiokomunikací Kamil Levinský je dalším důkazem toho, že občas je dobré z velkého mediálního kolotoče vystoupit a podívat se na věci zvenčí. Na párty mediazastupitelství Atmedia dorazil ve výborné náladě a o poznání lepší zdravotní kondici. Žádný div: každodenní sportování (Levinský údajně jezdí na inline bruslích) a čas na rodinu udělají s člověkem své.

O krůček dál

Seminář o digitálním rozhlasu na půdě Poslanecké sněmovny příliš nevybočoval z očekávaného zábavného koloritu letitých otázek a odpovědí: „Kdo to zaplatí?“, „Stát nemá peníze“, „Digitalizace rozhlasu nepřinese nic nového“ nebo „Není potřeba technický plán přechodu“. Za pozornost tak stála alespoň rychlost, se kterou předseda Českého telekomunikačního úřadu Pavel Dvořák zatrhl představu Lagardère Active ČR, která by chtěla přidělovat digitální kmitočty podle stávajících FM kmitočtů. Na druhou stranu Lagardère ví, že Dvořák v čele úřadu za pár týdnů končí… I přes omílání stále stejných věcí se však proces digitalizace evidentně dává pomalu do pohybu: České Radiokomunikace nyní spouští v Praze multiplex pro digitální rozhlas, konkurenční operátor RTI CZ pražský vysílač odstartuje v druhé půlce letošního roku.