Vít Zajíček: Z garáže na konec světa

„Nevím, co by se dalo na současných výrobcích
zlepšovat. Jde o komplexní řešení, ke
kterému momentálně není co dodat.“

„Nevím, co by se dalo na současných výrobcích zlepšovat. Jde o komplexní řešení, ke kterému momentálně není co dodat.“ Zdroj: Lubos Wisniewski

Velké příběhy vznikají i z maličkostí. Z drobných, nenápadných částeček, které se časem samy začnou spojovat a nabalovat jako velká sněhová koule. Přesně tak tomu bylo tehdy v Praze: dva vysokoškoláci a malá garážová firmička. „Majitelé firmy původně pracovali pro americké noviny Prague Post. Pak si ale řekli, že by mohli zkusit něco jiného, a založili si firmu,“ vzpomíná na začátky Vít Zajíček, dnešní šéf a jednatel společnosti Jansen Display.

Psal se rok 1995 a nikoho by nenapadlo, že z několika kusů klipových rámečků za 15 let vyroste jednička na evropském trhu POS technologií. Původní pražské prostředí opustila firma Jansen Display v roce 2005. Přestěhovala se do nových výrobních prostorů v Krupce na Teplicku. „Všichni investovali do výroby, my jsme investovali spíš do budování vlastní sítě poboček. Teď se nám to vrací, protože nejsme závislí na partnerovi, na kterého nemáme možnost dosáhnout,“ vysvětluje strategii vzestupu firmy její šéf a jeden z prvních zaměstnanců, Vít Zajíček. Jansen Display vlastní pobočky v sedmi evropských zemích (Německo, Británie, Slovensko, Maďarsko, Polsko, Španělsko, Rakousko), jde však pouze o obchodní společnosti. Hlavním centrem pro návrhy, vývoj, design i výslednou výrobu je totiž Česká republika.

Doposud měla firma rozeseto po celém Teplicku deset skladů. Letošní novinkou je proto obrovské logistické centrum, které firma buduje v Přestanově kousek od Teplic. Na rozloze více než 10 000 m2 tak vznikají největší skladovací prostory v Evropě. „Zvažovali jsme stavbu vlastních hal, ale nakonec jsme využili velice kvalitní prostory bývalé keramičky. Je to kvalitnější i ekologičtější řešení, nezatěžujeme krajinu dalšími výrobními a skladovými halami.“ Ačkoli prostory ještě hotové nejsou, doslova rostou před očima. Haly plné dlouhých regálů vyrovnaných vysoko ke stropu se už garážové firmě rozhodně nepodobají.

In-house a hezky česky

Za každoroční 10-15% růst a obrat přes 13 milionů eur se firma stydět nemusí. Přiznává však, že s reklamou a povědomím na trhu to není slavné. Konkurenční výrobci, kteří získají zakázky na projekty, totiž často ve výsledku stejně skončí u Jansen Display, protože sami nemají výrobní prostředky. Přitom kontaktovat společnost rovnou a přímo by bylo mnohem jednodušší. „Nabízíme komplexní služby bez mezičlánků. Poskytujeme úvodní konzultaci při výběru vhodných komunikačních nástrojů, konkrétních produktů, návrhy architektů, designérů produktů nebo přípravu pohyblivé grafiky do digitálních displejů. Máme vlastní české designéry, fotografy, vývojové centrum. Všechno děláme in-house,“ dodává Vít Zajíček.

Hlavní předností firmy jsou opravdu české výrobky, od prvního designu po sériovou výrobu. „Servis pro zákazníky je pro nás na prvním místě,“ upozorňuje. „V naší nabídce máme přes 1000 výrobků, určití dodavatelé v Evropě nás berou jako hlavního hráče.“ O přední pozici v rámci evropských měřítek svědčí i nedávný úspěch Jansen Display na dvou prestižních zahraničních výstavách, Paperworldu v německém Frankfurtu a hlavně pak amsterodamském Integrated Systems Europe, kde vůbec poprvé firma představila vlastní, české výrobky mezi světovými jedničkami na trhu. „Zjistili jsme, že jsme lídři v tom, co trh potřebuje,“ pochvaloval si situaci Vít Zajíček. A právě to je zřejmě důvodem, proč se na Jansen Display obrací i takoví giganti elektronického a digitálního světa, jako je Samsung nebo LG. „Mají B2C, ale ne B2B. Nemají na to výrobu a my ty technologie máme. Jsme jediní výrobci v Evropě, kteří mohou dodávat software, hardware, ale i celou designovou základnu produktu, včetně inovací inspirovaných zpětnou vazbou s koncovými klienty,“ vysvětluje.

Spektrum klientů, kteří využívají nákupu POS výrobků za nízké ceny a s krátkou dodací lhůtou, je celá řada. „Naše portfolio je tak široké, že ani nemůžeme říct, že bychom pro někoho byli nějaký prioritní dodavatel.“ Nicméně mezi největšími klienty zmiňuje Coca-Colu, Reve, Penny Market nebo T-Mobile. Pozadu nezůstávají ani banky (ČSOB, Raiffeisenbank) nebo autosalony (BMW, Kia). Z celkové skladby tvoří 80 procent zákazníků reklamní agentury, koncoví klienti pak zbylých 20 procent. „Chceme procento u koncových klientů posunout na 30-35 procent,“ prozrazuje plány Zajíček. Nezanedbatelné objemy tvoří také katalogový prodej, který se z hlediska velikosti řadí od roku 2008 mezi evropskou špičku. „Ručíme za to, že to, co je v katalogu, máme i na skladě.“ Výhodné jsou i zahraniční kanceláře, které usnadňují a zefektivňují odběr na regionální úrovni. Českou stopou se tak díky místní pobočce může pochlubit například londýnské metro nebo letiště Heathrow s vitrínami a digitálními tabulemi vyrobenými na Teplicku.

Co není vaše, je vám jedno

Téměř 90 procent výrobků se vyváží do celého světa. „Jsme významným exportérem do Německa, Rakouska, Francie, Španělska, mimo Evropu třeba do Dubaje, Austrálie nebo Kanady. V Čechách je to ale lidově řečeno zaprděné. Pořád to není ono. Je to problém lhostejnosti, že co není vaše, je vám jedno,“ říká šéf společnosti. Rovnice „výrobek-kvalita-řešení“ je narušená trendy individualizovaných produktů vyráběných co nejlevněji s maximálním ziskem. Smutným příkladem je zkušenost Jansen Display s jedním velkým projektem v bankovním sektoru. „Byla to půlroční práce, navržené designy, projekty, investice.

A když jsem pak přišel a viděl, že nákupčí se domluvil s cizí firmou, která ukradla naše designy a vyrobila totéž, říkal jsem si, proč bychom se měli soustředit na český trh?“ Otázka zatím zůstává bez odpovědi. „Upřednostňujeme kvalitu a orientaci na zákazníka. Neděláme věci na jedno použití,“ dodává. Loni firma investovala řádově 15 milionů korun do nákupu strojů (osekávacích strojů, laserů, ohýbaček), díky kterým se může pochlubit unikátní technologií vytlučených rohů, speciálně testovaných proti nebezpečnosti. „Nabízíme komplexní, user friendly řešení, žádná španělská vesnice. Tady máte krabici, zapojte ji do zásuvky, dejte tam vlastní reklamu a je to, “ shrnuje firemní strategii jednou větou Zajíček.

Jednoduché to nebude

Pokud jde o pohled do budoucnosti, Zajíček prozrazuje, že plánují na 20 let dopředu. „Díváme se daleko, i když je to v této oblasti obtížné - inovace jsou moc rychlé.“ Myslí si však, že masovost digitálů bude i nadále stoupat. „Malé produkty už se firmám nevyplatí vyrábět. Možná se tak dostanou do našeho portfolia výrobků,“ vysvětluje. Připouští však, že to v čínské, německé nebo turecké konkurenci nebude jednoduché. Klíčem bude design a novinky na trhu v kombinaci s českým úsilím. „Konkurence nás motivuje, pomáhá nám, abychom byli lepší,“ dodává Zajíček.

Jako další krok digitálních technologií odhaduje Zajíček OLED technologie, organické displeje. Předpokládá však, že jejich nástup bude pozvolný. „Teď nevím, co na současných výrobcích zlepšovat. Jde o komplexní řešení, ke kterému momentálně není co dodat,“ shrnuje. Přední příčky na evropských trzích by si společnost Jansen Display chtěla udržet i nadále. „Jsme ziskoví, v roce 2016 bychom chtěli mít obrat kolem 25 milionů eur. Znamená to pro nás každoroční růst kolem 10-15 procent, jde vlastně o udržení současné situace.“ To, že i kompletně český výrobek může uspět na světovém trhu, pochopil už dávno Tomáš Baťa. Dnes je toho příkladem právě společnost Jansen Display.

Jansen Display v číslech

* pražská firma vznikla v roce 1995
* 110 zaměstnanců
* obrat přes 13 milionů eur
* 90 % výrobků se exportuje do celého světa
* každoroční 10-15% růst
* nabídka přes 1000 výrobků
* denně (za 8 hodin) se vyskladní přes 1000 výrobků
* každý den odváží 4 až 5 kamionů až 70 palet
* sklady na 10 000 m2 jsou největší v Evropě
* přes 2500 paletových míst
* 80 % klientů tvoří reklamní agentury, 20 % koncoví klienti
* plánovaný obrat v roce 2016 je kolem 25 milionů eur

„Jsme jediní výrobci v Evropě, kteří mohou dodávat
software, hardware, ale i celou designovou základnu produktu, včetně inovací inspirovaných zpětnou vazbou s koncovými klienty,“ říká Vít Zajíček.„Jsme jediní výrobci v Evropě, kteří mohou dodávat software, hardware, ale i celou designovou základnu produktu, včetně inovací inspirovaných zpětnou vazbou s koncovými klienty,“ říká Vít Zajíček. | Lubos Wisniewski

Vít Zajíček (1978)

Jeden z prvních zaměstnanců firmy Jansen Display. Společnost založili v roce 1995 Petr Rokůsek a Sebastian Jansen, kteří jsou zároveň 100% vlastníci firmy. Svou profesní kariéru si vybudoval v Jansen Display, začínal balením balíčků na poště své asistence a postupně si prošel úplně vším, až se vypracoval na jednatele společnosti. Vedl čtyři roky pobočku v Polsku a dva roky v Maďarsku. Po návratu do Česka řídil dva roky výrobu v Krupce a pak převzal vedení společnosti.