Zakázaná líbačka

Nový ohoz od kontroverzního Benettonu aneb Když ho miluješ, není co řešit

Nový ohoz od kontroverzního Benettonu aneb Když ho miluješ, není co řešit

Pamatujete na tu odpudivou fotografii, na které se líbá Brežněv s Husákem? Něčím podobně kontroverzním teď zkusil osolit svoji kampaň Benetton - a narazil. Korektní cenzoři řádili

Co mají společného New York, Řím a Londýn? Jako by si všechny bývalé metropole světového obchodu v listopadu vylily zlost ze ztráty pozic na autorech celkem nevinných reklam. Cenzoři - vlivné americké NGO, katolická církev a londýnský reklamní regulátor - běhali s pěnou u úst a zakazovali jeden kreativní počin za druhým. Výrobce vodky jménem Wódka narazil se sloganem „Kvalita jako na Vánoce, ceny jako za Chanuky“, jenž na billboardech doprovázel obrázek s dvojicí psů - jeden měl na hlavě santaclausovskou čepici, druhý jarmulku. Poselství sloganu je „hodně muziky za málo peněz“; je obdobou předcházejících sloganů firmy „eskortní kvalita, ceny jako u pouliční kurvy“ a podobně.

S námitkou přišla Liga proti zostouzení (Anti-Defamation League) - že prý jsou billboardy s řečeným sloganem antisemitské. Nevládní organizace ADL, jež se živí hájením skutečných či domnělých zájmů všech, kdo by se mohl kvůli něčemu urazit, dosáhla svého. Wódka, jež si jindy stojí za svým, stáhla ocas mezi nohy i billboardy z newyorských ulic.
O pět tisíc kilometrů východněji musel stáhnout i Benetton své billboardy v Římě a Miláně. Důvodem byl snímek - nikoli autentický - papeže Benedikta XVI. líbajícího předního egyptského imáma. Billboardy byly součástí reklamní kampaně „Unhate“ (zhruba přeloženo jako „Návist“), jejímž účelem bylo probudit vzájemnou lásku a toleranci.

Ze všech takto vyobrazených - líbající se dvojice tvoří Obama s Chávezem, Netanjahu s Abbásem, Korejci Kim Čong-il s Li Mjung-pakem - se proti reklamě ohradil, jak typické, pouze Vatikán. A konečně se pomátl britský Úřad pro dohled nad dodržováním norem v reklamě (ASA), jenž využil svých pravomocí a zakázal televizní spot, v němž čtrnáctiletá dívka sedí na kolejích (Hailee Steinfeldová jako součást kampaně pro módní značku Miu Miu), protože „vyobrazuje dítě na nebezpečném místě“. Inu, když se takhle vyvádí v Anglii, kdo se diví katolíkům a americkým právníkům?

Dvacet let za drzé textovky

Thajský král Bhumibol patří k lidem, s nimiž se vyplatí být zadobře. To znamená být dostatečně uctivý a rozhodně neposílat hanlivé esemesky - ne jemu, nýbrž vůbec komukoli. Přesvědčil se o tom tamní jedenašedesátiletý řidič na odpočinku jménem Ampon Tangnoppakul, jenž měl jistému vládnímu úředníkovi odeslat čtyři textovky urážlivé vůči Jeho Majestátu. Dostal bez pardonu pět let za jednu každou, a to přesto, že sám posílat textové zprávy ani neumí. Nechť má jeho příběh na paměti každý, kdo v Česku vykřikuje cosi o nedostatku svobody slova.

Kdo vydělá na Occupy Wall Street?

Budete si myslet, že Scanneru přeskočilo, ale není to tak docela pravda: dosavadními vítězi jsou bezesporu výrobci pepřového spreje. Jejich artikl zaujal prominentní místo v americké mysli poté, co policisté kolem sebe stříkali pepřovým aerosolem hlava nehlava (při dvou na sobě nezávislých incidentech v San Francisku a v New Yorku). Walmart zdvojnásobil objednávky sprejů, které jsou k dostání už od čtyř dolarů. A Walmart se také stal dějištěm premiéry inovace v soukromém použití spreje. Když se čtyřiapadesátiletý zákazník kdesi v Arizoně začal na začátku předvánoční nákupní sezony obávat, že na něj nezbude zlevněné zboží, prostě konkurenční nakupující postříkal. Policie - náš vzor, kvituje Scanner s povděkem.

Příliš zábavné!

Jednou ze stinných stránek pokroku, řekli si čínští komunisté, je příliš mnoho idiotských televizních pořadů. A udělali, co umějí nejlépe, totiž vydali zákaz. Od prvního ledna nebude 34 čínských satelitních TV stanic vysílat více než dohromady devět „příliš zábavných“ pořadů, a sice pouze v době mezi 19,30 a 22. hodinou. Každý kanál bude mít limit dvou takových programů týdně v celkové délce do 90 minut. (A pak že diktatura nemá svá plus, říká si pro sebe potichoučku Scanner.)

Jennifer Nelopez

Televizní spot, v němž se Jennifer Lopezová vyznává z lásky ke svému rodnému Bronxu, skončil blamáží. Novinář na volné noze Ed Morales viděl natáčení klipu na ulicích drsné newyorské čtvrti - a viděl, že po JLo nebylo ani vidu, ani slechu. Záběry, v nichž figurovala, se dotáčely v Los Angeles, v Bronxu za hvězdu jezdila maličkým fiatem 500 dublérka.
Dobře ti tak, říká Scanner.

Autor je publicista a spolupracovník redakce