Zakládáte firmu? 5 tipů, jak vyzrát nad byrokracií

Zdroj: Oral B

Návštěvy úřadů mohou být noční můrou. Dlouhé fronty, nekonečné čekání, složité a nepřehledné formuláře. Kvůli jedné záležitosti musíte často oběhat několik různých odborů. Mezi nejnáročnější úkony patří založení firmy. To může zabrat až 24 hodin čistého času po úřadech, které ještě navíc vyplňují týdny čekání. Jak ušetřit čas a vyzrát nad byrokracii? Poradíme vám.

1. Vše na jednom místě: CzechPoint

Pro podnikatele a občana je celá řada způsobů, jak ušetřit čas a vyřídit více záležitostí na jednom místě. Můžete například využívat systém CzechPoint, který je dostupný i na pobočkách České pošty. Nemusíte tak chodit na specializované úřady. 

Můžete si zde obstarat výpis z trestního rejstříku či katastru nemovitostí, zažádat o změnu trvalého bydliště nebo si nechat úředně ověřit podpis. CzechPoint má ale i své nevýhody. Frontám se pochopitelně nevyhnete ani na poště.

2. Komunikace s úřady pomocí datové schránky

Mnohem modernější je využívat portál veřejné správy. To lze pomocí eObčanky nebo datové schránky. Oboje zpřístupňuje služby CzechPointu online, z pohodlí domova. Nemusíte tak kvůli nejrůznějším výpisům nikam chodit. Datová schránka ale nabízí oproti eObčance mnohem více možností. 

Skrze datovou schránku můžete například podat daňové přiznání. Veškerá komunikace s úřady poté probíhá online. Stát má povinnost vám všechny dokumenty posílat elektronickou formou. Bohužel i vy máte poté povinnost komunikovat výhradně digitálně. Pokud třeba podáte daňové přiznání fyzicky na finanční úřad, tak vám dokonce hrozí pokuta. 

3. Ready-made firma: Majitelem do druhého dne

Mnoho věcí vyřešíte online. Pokud se ale rozhodnete podnikat, čeká vás nejméně 8 úkonů, které musíte vyřídit osobně. Mezi jednotlivými kroky jsou navíc procesní lhůty, takže se to celé může protáhnout na několik týdnů. Čas jsou peníze a pokud ten svůj nechcete trávit na úřadech, tak vám se založením firmy mohou pomoci profesionálové. Jak to funguje?

Jedno z nejrychlejších řešení je koupit ready-made firmu. Jedná se o existující s.r.o., akciovou společnost (a.s.) nebo evropskou společnost (SE), která je zapsaná v obchodním rejstříku, ale nevyvíjí žádnou obchodní činnost. Můžete si vybrat z celé řady existujících firem. Jejich majitelem se stáváte do druhého dne a ušetříte si tak několik týdnů běhání po úřadech.

4. Koupě firmy se základním kapitálem a sídlem

Ready-made firma má splacený základní kapitál. Nemusíte tak řešit složení 2 milionů korun pro založení akciové společnosti nebo 120 tisíc eur pro vznik evropské společnosti. Není nutné si lámat hlavu s registrací sídla firmy, pokud například pracujete z pronajatého bytu. 

U ready-made firmy si můžete například také vybrat sídlo v Praze či Brně. A to včetně lukrativních adres v centru, které vaší rozjíždějící se firmě dodají prestižní dojem. Na virtuální adrese je přebírána a přeposílána veškerá korespondence.

Komplexní servis u ready-made firem

K hotové firmě můžete kromě virtuální adresy získat celou řadu dalších služeb. Patří mezi ně například tvorba webu, vedení účetnictví, právní služby či zastupování před úřady.

5. Založení firmy přesně na míru

U zakoupených společností jde změnit název, sídlo, počet společníků či jednatelů. Změna se dělá pomocí notářského zápisu. Můžete si tak ready-made firmu přizpůsobit podle potřeb vašeho podnikání. Nebo je možné si nechat založit novou firmu na míru

Specialisté se v tomto případě postarají o veškeré formality. Připraví a podle vašich požadavků vyplní všechny dokumenty a formuláře. Vše potřebné potom podepíšete u notáře a v bance složíte základní kapitál. Nová firma je obvykle do týdne zapsaná v obchodním rejstříku a vy se můžete věnovat svému podnikání.