Známka je hodnocení minulosti

Vysvědčení na základní škole

Vysvědčení na základní škole Zdroj: E15

Je nesporné, že každou odvedenou práci je třeba vyhodnotit a výsledek spravedlivě ocenit. Platí to i pro učení ve škole. Jenže čemu má sloužit a o čem má vypovídat školní hodnocení, komu je určeno a jakou má mít podobu?

Určitě nás napadne, že jde o informaci, jak dobře dítě zvládlo látku. Má dítě povzbudit k vytrvalosti a ještě lepším výkonům v budoucnosti, informuje rodiče, jak si stojí jejich potomek v porovnání se spolužáky, a v neposlední řadě má dát i státní správě informaci, jaké jsou vzdělávací výsledky v jednotlivých třídách a školách. Může však tyto rozmanité informace poskytnout jedno číslo známky na vysvědčení?

Pro rodiče, kteří se o vzdělání svého dítěte nezajímají do hloubky, je prostá známka vynikající informace. Je jednoduchá k pochopení, rodiče s ní totiž mají vlastní bohaté zkušenosti, nicméně jinak obsahuje velmi hrubé posouzení výkonnosti dítěte. Podobně však nemusejí nad známkami moc přemýšlet ani žáci.

Každý školní výkon je však výslednicí obtížně ovlivnitelných schopností dítěte, jeho pozornosti, píle, vytrvalosti, množství předcházejících znalostí, ale také dovednosti učitele vyložit látku, ochotě rodičů pomoci dítěti látku zvládnout. Všechny tyto aspekty známka opravdu zachytit nedokáže a za příliš vhodnou ji proto dnes nepokládáme. Nabízí tedy lepší řešení slovní hodnocení? Jen částečně. Některé slovní hodnocení obsahuje pouze obsáhlejší slovní transformaci známek.

Jindy však učitel začlení právě popis zlepšení, vyjádří se i ke snaze, píli i vytrvalosti žáka – tato varianta je mnohem vhodnější.

Ovšem existuje i slovní hodnocení, které má zcela jiný charakter, než je dosud obvyklé. Soustřeďuje se na konkrétní podněty ke zlepšení učení, obsahuje i konkrétní doporučení ke zvýšení výkonnosti. Takové hodnocení jednoznačně směřuje do budoucnosti, protože aktuální výkon už je minulostí a změnit se prostě nedá. Tento přístup se týká zejména průběžného hodnocení, kdy učení směřuje k vytčenému cíli.

České školství se zatím známek zbavit nechce, rovněž odborná veřejnost řeší patrně zásadnější problémy. Děti, rodiče i učitelé jsou totiž na známky zvyklí. Chceme-li však zlepšovat výsledky českých žáků, budou jim muset učitelé poskytovat faktické informace potřebné k tomu zlepšení. Známka v tomto směru nemá dlouhodobě šanci.

David Klimeš: Státní maturita uléhá do rakve

Děti, otevřete si netbooky