Zprávy sledujeme online, noviny pouštíme k vodě

VÍCE A MÉNĚ: Čtenáři kladou důraz na vizualizaci a kvantitu

VÍCE A MÉNĚ: Čtenáři kladou důraz na vizualizaci a kvantitu Zdroj: Repro Strategie

Zpravodajské weby jsou podle výzkumu NetMonitor třetí nejnavštěvovanější internetovou kategorií a současně i místem, kde trávíme nejvíce času. Častěji na internetu už jen vyhledáváme nebo píšeme e-maily.

Výzkumná studie o zpravodajství potvrzuje, že zprávy na mnoha různých platformách konzumujeme s velkým elánem. Polovina aktivní internetové populace 15+ sleduje zpravodajské weby několikrát denně a alespoň jednou týdně na ně zavítá valná většina. Nejčastějším ale přesto zůstává televizní zpravodajství, na které se dívá alespoň jednou denně 70 procent internetových uživatelů.

Jak často sledujete zpravodajství v těchto médiích?Jak často sledujete zpravodajství v těchto médiích? | Repro Strategie

Ani poslech zpráv v rozhlase není pro současné aktivní uživatele internetu passé. Denně je takto přijímají téměř čtyři z deseti respondentů a alespoň jednou týdně je vyslechne sedm z deseti. I když zpravodajská role rádií v letech pozvolna klesá, sestup novin má mnohem rychlejší spád. Zmenšuje se zejména podíl denních čtenářů, kterých bylo v roce 2008 30 procent, ale v poslední studii už jen 17 procent. Polovina internetových uživatelů čte zprávy v novinách méně často než jednou týdně. Pro srovnání: před pěti lety jich byla třetina.

Pokles novin kompenzuje prudký nárůst sledování zpráv v mobilních zařízeních. Zprávy v mobilu čte denně necelá čtvrtina lidí aktivně využívajících internet, což je více než dvojnásobek oproti roku 2010.

Silnějšími konzumenty zpráv jsou celkově muži, kteří také v průměru vybírají o něco serióznější zdroje. Zatímco u novin je poměr pohlaví vyrovnaný, televizní zpravodajství sledují aktivněji ženy. Silnějšími konzumenty televizního zpravodajství jsou také starší ročníky, které u tohoto mediatypu tráví nejvíce času. Mladší lidé naopak více využívají internetové zpravodajství, a to jak na počítačích, tak v mobilech. Právě nejmladší věkové kategorie, které jinak zprávám příliš neholdují, brouzdají na zpravodajských webech a aplikacích nejčastěji.

Jak často navštěvujete zpravodajské weby?Jak často navštěvujete zpravodajské weby? | Repro Strategie

Doba zkratkovitá

Studie potvrzuje i další trendy, například to, že nejoblíbenější jsou krátké zprávy, dále fotografie a videa. Delší články, a tedy náročnější čtivo, které vyžaduje soustředění a práci s informací, sledují lidé mnohem méně. Zpravodajství se díky posunu v technologiích a mentalitě jeho uživatelů stává téměř rychloobrátkovým zbožím, důraz je kladen na vizualizaci a kvantitu.

Výzkum zároveň ukazuje, že Češi jsou věrní svým oblíbeným médiím. Například na internetu, kde je známo, že konkurence je jen o jeden klik vedle, si přední příčky s velkým náskokem už léta drží Novinky a iDnes a nejdůvěryhodnější jsou pro nás stále média veřejné služby. Na druhé straně lze vidět i změny uživatelského chování a preferencí. Důkazem budiž třeba rostoucí pozice TN.cz a Blesku.cz či chápání Facebooku jako zdroje zpravodajských informací.