„Nenechte se zmást.“ Budvar v britské kampani útočí na letitého amerického konkurenta
Budějovický Budvar se pustil do dalšího souboje se svým americkým jmenovcem Budweiser, se kterým sdílí své jméno používané v zahraničí. Tentokrát ale nejde o pokračování soudních tahanic o ochrannou známku, které začaly už v roce 1907. Budvar v reklamní kampani nabádá své britské spotřebitele, aby se nespletli a zvolili „originální“ Budweiser, který byl vyroben v Českých Budějovicích.
Kampaň se rozběhla na billboardech i na sociálních sítích. Zdůrazňuje použití českých surovin jako žateckého chmele a moravského sladu a odkazuje na dlouhou historii vaření piva. Výsledkem je „nezaměnitelný český ležák“ – nezaměnitelný s produktem „zrozeným v USA“, jehož lahev stojící na druhé polovině reklamní plochy je záměrně rozostřená.
Budvar poukazuje na to, že nejmenované pivo od konkurence je masově vyráběné. Ačkoliv Budějovický Budvar nemůže být se svým loňským výstavem 1,9 milionu hektolitru v žádném případě označovaný za minipivovar, oproti vlastníkovi amerického Budweiseru je skutečně malý. Belgický obr Anheuser-Busch InBev loni vyrobil 585 milionů hektolitrů piva.
„Jsme různé značky. Různá piva. Různé podniky. Ve skutečnosti si nemůžeme být méně podobní. Jsme dva různé světy. A my věříme, že je na čase chopit se světel reflektorů a dát Velké Británii vědět, co představuje Budějovický Budvar,“ uvádí ke kampani britské zastoupení českého pivovaru.
Budvar ve Velké Británii zároveň spouští PR kampaň nazvanou Unmistakably Us (Not U.S.), v českém překladu Nezpochybnitelně my (ne USA). Pro ni vyhledal jmenovce slavných amerických osobností: Michaela Jordana z hrabství Hertfordshire, Julii Roberts z Bedfordshiru a Dwayna Johnsona z Glasgow. S nimi natočil rozhovory o tom, jaký má sdílení jména se slavnou osobností dopad na jejich životy. Zároveň Budvar vyzývá další jmenovce slavných Američanů, aby se mu přihlásili. Zřídil pro to zvláštní telefonní linku a e-mailovou adresu, na které se mohou tito lidé obracet a získat od Budvaru basu piva.
V hospodách po celé zemi pak pivovar chystá setkání s jmenovci slavných, kteří mají přijít na pivo, jež pro ně bude zdarma, a sdílet příběhy ze svého života.
Spory o značku Budweiser, v překladu Budějovický, se táhnou už víc než sto let. V mnoha zemích soudy přiznaly právo na užívání značky jedné, nebo druhé straně. Americký Budweiser se tak ve většině evropských zemí prodává jako Bud. Naopak Budweiser Budvar se ve Spojených státech prodává jako Czechvar. Ve Velké Británii soudy odmítly přiznat kterékoliv ze stran sporu výhradní právo na užívání značky, na tamním trhu se tak obě piva prodávají jako Budweiser.