Prazdroj zdraží, přidávají se i ostatní. Pivo je nesmyslně levné, zní z minipivovarů

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Michael Tomeš

Ilustrační foto
2
Fotogalerie
Plzeňský Prazdroj od 1. října zvýší ceny některých piv v průměru o 3,7 procenta. Zdražení se dotkne především balených i čepovaných ležáků, které na trhu patří k dražším pivům. Ceny výčepních piv v sudech a tancích se nemění. Zdražení cen potvrdila mluvčí pivovaru Jitka Němečková. Prazdroj tak podle ní reaguje na zvyšující se náklady. Podobně se nejspíš zachová také Budějovický Budvar. Státní podnik čeká, jak se vyvinou ceny výrobních vstupů. Podle člena prezidia minipivovarů Radovana Koudelky jsou ceny piva nesmyslně nízké.

Prazdroj naposledy zdražoval loni v říjnu o 3,1 procenta, ale pouze balená piva. Ceny čepovaných piv se dva roky neměnily. Změnu cen největšího českého pivovaru v minulosti kopírovala většina tuzemských pivovarů.

Ležáky v lahvích a plechovkách i čepované od října zdraží zhruba o korunu, Pilsner Urquell o 1,50 korun za půllitr. Ceny jedenáctistupňových piv se zvednou asi o 60 haléřů za půllitr. Ceny výčepních piv v sudech a tancích se nemění, u balených desítek se zvednou pouze u některých značek. Cena nejpopulárnějších desítek Gambrinus a Radegast a také ciderů zůstane na současné úrovni.

Zdražení je reakcí na zvyšující se náklady, uvedla mluvčí pivovaru. Podle ní rostou ceny vstupních materiálů, zvyšují se zejména náklady v dopravě a logistice - především u externích dodavatelů, kteří do svých služeb promítají i zvyšující se mzdy. "Zohlednit musíme i vysoké investice, včetně již naplánované stavby nové linky na plechovky v Nošovicích a loňských i letošních investičních akcí, které jsme realizovali. Dohromady jde o více než 1,2 miliardy korun, které směřovaly zejména do výroby ležáků," řekla Němečková.

Cílem Prazdroje je také cenově odlišit desítistupňová, jedenáctistupňová a dvanáctistupňová piva, dodala. "Platí to zejména pro obchody, kde ceny piv v posledních mnoha letech víceméně stagnují," uvedla.

Ceny zřejmě příští rok zvedne i Budějovický Budvar. Především ty, které nabízí v takzvaných promočních akcích v obchodech při slevových akcích. Růst cen bude několikaprocentní. Nejde prý o reakci na zdražení cen piv Plzeňského Prazdroje, ale o následek toho, že ceny v těchto akcích byly příliš nízké. "My naši cenovou politiku neodvádíme od Prazdroje. Vstupujeme do našeho rozpočtového procesu a na ceny budeme koukat, ale v tuhle chvíli nedokážu vůbec říct, o kolik a jak, spíš půjdeme podle jednotlivých produktů," řekl ředitel Budvaru Petr Dvořák.

Myslí si, že je prostor ceny ve slevových akcích zvednout. Nejdřív ale potřebuje znát analýzy a ceny výrobních vstupů. "Obecně jsem přesvědčený o tom, že ty promoční ceny jsou příliš nízké. V minulosti byly hodně nízké, teď bude potřeba nějakých dílčích změn. Nejsme teď připraveni, do konce roku nemáme nic naplánovaného. Nemyslím si, že dřív než po Novém roce budeme něco upravovat," řekl ředitel Budvaru.

Růst by měl být v jednotkách procent. "Nepředpokládám, že bychom měli skákat nějak dramaticky. Spíš se díváme na ty promoční ceny, které máme, než čistě na ceníkové ceny. Potřebuju vědět, jak se vyvinou ceny surovin a všech ostatních věcí, a hlavně, abych dostal jasný přehled cen vstupů. Jsme na začátku toho procesu," řekl Dvořák.

Za opodstatněné považuje zvýšení cen předních českých pivovarů člen prezidia Českomoravského svazu minipivovarů Radovan Koudelka. "Cena piva je u nás nesmyslně nízká. Je třeba navýšit cenu na reálnou úroveň," řekl pro deník E15. Koudelka zároveň odmítl spekulace, že by se pivovary na zdražení předem dohodly. "Může to vypadat zvláštně, ale nemyslím si, že založily kartel. Myslím, že zoufale čekaly, kdy to oznámí ten druhý," uvedl. Nicméně Koudelka předpokládá, že minipovary na zvýšení ceny velkých pivovarů nenavážou.

Kartelovou dohodu vylučila i výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová. „Jako svaz popíráme spekulace o tom, že by se pivovary společně domlouvaly na změnách cen za pivo. Jejich cenová politika je plně v jejich kompetenci a stejně tak načasování komunikace,“ okomentovala Ferencová.

Rodinný pivovar Bernard v Humpolci, který je největším výrobcem piva na Vysočině, počítá se zvýšením cen v nejbližších týdnech a měsících. Podle mluvčího pivovaru Zdeňka Mikuláška to bude kvůli rostoucím nákladům způsobeným situací na trhu.

Zdražení svých produktů v řádu desítek halířů zvažuje také náchodský pivovar Primátor, který je největší v Královéhradeckém kraji. Ředitel pivovaru Josef Hlavatý dnes ČTK řekl, že by se tak mělo stát ještě letos. "Zdražovat budeme, otázka je odkdy a o kolik. Určitě to ale nebude k 1. říjnu," řekl Hlavatý. Zdražování podle něj souvisí s rostoucími náklady. "Klíčové suroviny letí nahoru, nevíme ale ještě, jaké budou ceny sladu, chmele, takže vyčkáváme," vysvětluje Hlavatý.

Pivovar Samson loni meziročně zvýšil tržby o 6,3 procenta na 89,1 milionu korun, zisk nezveřejnil. Výstav loni vzrostl z 82 800 hektolitrů na 88 tisíc hektolitrů. Prodej piva se loni zvýšil především v Česku, meziročně o 25 procent.