Sporná propagace regionálních potravin, platily se třeba indické masáže

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Jiri Kotatko, E15

Propagace značek Klasa, Regionální potravina a Vína z Moravy, vína z Čech spolykala za šest let 1,5 miliardy korun. Výsledky kampaní jsou ale podle kontrolorů Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) sporné. Většinu zakázek navíc ministerstvo zemědělství a Státní zemědělský a intervenční fond (SZIF) zadaly bez výběrového řízení.

U šesti nadlimitních zakázek ministerstvo a SZIF navíc porušily zákon o veřejných zakázkách, protože zadávací řízení proběhlo netransparentně. Za klíčový nedostatek kontroloři také považují fakt, že cíle kampaní byly většinou nekonkrétní.

Nejvyšší kontrolní úřad prověřoval výdaje na komunikační kampaně, které se uskutečnily v letech 2008 až 2013. Ministerstvo na propagaci poskytlo 1,4 miliardy korun formou dotací a zbytek pak zaplatily za svých prostředků SZIF a Vinařský fond.

SZIF například v letech 2009 až 2013 v několika desítkách akcí na podporu značky Klasa proplatil faktury za práce, které nebyly ukončeny nebo vůbec neproběhly, případně byly nad rámec uzavřených smluv, či vůbec nebyly předmětem dané veřejné zakázky. Celkem šlo o 96,3 milionu korun. Provizi ve výši 840 tisíc korun získala třeba agentura a subdodavatel, kteří nic podle smlouvy dostat neměli.

Lázně a masáže

Dále fond proplatil tři novinářské exkurze za celkem 171 tisíc korun, jejichž program se značky Klasa týkal jen zčásti. Součástí exkurze v mlékárně tak byla například i návštěva lázní a indická masáž. Výsledkem této akce byly mimo jiné články, v nichž o značce Klasa nebyla ani zmínka.

LogaLoga | E15

Vinařský fond zase v letech 2006 až 2009 vůbec nesoutěžil komunikační kampaně na podporu značky Vína z Moravy, vína z Čech. A to přesto, že podle NKÚ byl v pozici veřejného zadavatele. Fond v těchto letech za kampaň zaplatil téměř 198 milionů korun. Kontroloři zjistili, že přes 42 milionů proplatil bez uzavřených písemných smluv.