V Hollandii mixují jogurty roboti. Nahradí deset lidí | E15.cz

V Hollandii mixují jogurty roboti. Nahradí deset lidí

Barbora Pánková

K výměně lidské práce za roboty dohnal nedostatek lidí další tuzemskou firmu. Výrobce jogurtů Hollandia Karlovy Vary do svého jediného závodu v Krásném Údolí zakoupil jednoho robota, který kompletuje kartony na paletu.

Další tři roboty a mixážní pás pořídila Hollandia do skladu vlastnicky spřízněné logistické společnosti Hopi v Jažlovicích, který mlékárna využívá. „Jeden robot vybírá podle potřeby požadované příchutě, druhý robot mixuje a třetí umisťuje produkty v kartonech na připravenou paletu. Ta se automaticky zabalí a je připravená k expedici nebo uskladnění,” uvedl marketingový manažer Hollandie Jan Škoda. 

Roboti od japonského výrobce Fanuc stály šestnáct milionů korun, z nichž třicet procent pokryla podle Škody dotace ministerstva zemědělství. Mlékárna si spočítala, že se jí investice vrátí za pět let, přičemž robotizované linky jí ušetří až deset pracovníků. „Kromě vyšší konkurenceschopnosti si od modernizace slibujeme úspory za lidskou práci, snížení chybovosti a zvýšení kvality,“ doplnil Škoda. 

Bohemia Sekt spustí obří lisovnu hroznů už letos

Logistická společnost Hopi by chtěla do budoucna nabídnout podobné služby také dalším klientům, mezi které podle webových stránek patří například Vodňanské kuře, Haribo nebo Tesco

Problémy se sháněním zaměstnanců mají podle agrárního analytika Petra Havla také další české potravinářské firmy. „Nedostatek personálu se týká všech potravinářských oborů. To znamená nejen zpracování mléka, ale také zpracování masa nebo pekáren,” řekl Havel, podle kterého jsou roboti nejlepší řešení.

Mlékárna Madeta loni koupila dva roboty a plnicí linku za téměř 200 milionů korun do závodu v Jindřichově Hradci, kde se vyrábějí krémy Lipánek. Většinu výroby a balení pro expedici už zastanou roboti také v Choceňské mlékárně.

Český průmysl 4.0 spí. Modernizace výroby přitom může zmírnit personální tíseň
Digitální prodejny se čím dál více prosazují. Data pomáhají jak v logistice, tak v reklamě

 

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!