Zneužíváte postavení na belgickém trhu, obvinila Evropská komise AB InBev

AB Inbev zdvojnásobil zisk

AB Inbev zdvojnásobil zisk Zdroj: AB Inbev

Světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev se dohodla na koupi svého menšího rivala SABMiller, majitele Plzeňského Prazdroje.
Světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev se dohodla na koupi svého menšího rivala SABMiller, majitele Plzeňského Prazdroje.
3
Fotogalerie

Evropská komise (EK) obvinila největší světový pivovar Anheuser-Busch InBev ze zneužívání dominantního postavení na belgickém trhu piva. Firma podle zjištění zabraňuje levnějším dodávkám svých dvou nepopulárnějších značek Jupiler a Leffe z Francie a Nizozemska, uvedla ve čtvrtek komise.

Exekutivní orgán EU tvrdí, že odhalil více praktik, jimiž AB InBev ovlivňuje dovoz do Belgie. Například z plechovek piva prodávaných v Nizozemsku odstraňuje francouzský text a naopak ve Francii je text na etiketách jen ve francouzštině, což v případě dvoujazyčné Belgie limituje vývozní možnosti.

Firma podle komise rovněž omezuje prodej některých svých značek nizozemským obchodníkům, u nichž existuje možnost, že by její výrobky mohli dodávat na belgický trh. V Belgii působí například francouzský řetězec supermarketů Carrefour a nizozemský Ahold Delhaize.

"Belgičtí spotřebitelé musejí za své oblíbené pivo platit víc. Takové praktiky porušují pravidla EU pro hospodářskou soutěž, protože popírají výhody jednotného trhu EU - výběr a nižší ceny," prohlásila komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

Komise antimonopolní vyšetřování oficiálně zahájila loni v červnu a nyní má společnost AB InBev možnost na obvinění reagovat. Případ může být uzavřen kdykoli, žádná lhůta neexistuje.

Skupina AB InBev vznikla v roce 2008, kdy belgický pivovar InBev převzal za 52 miliard dolarů amerického rivala Anheuser-Busch. Ve svém portfoliu má skupina zhruba 200 značek z celého světa, včetně budějovického pivovaru Samson.