Příležitost pro platformy s brigádami. Lidé hledají přivýdělek, zájem roste i o polovinu

Zdroj: E15 (Midjourney)

Lidí se zájmem o brigádu meziročně řádově přibylo. Roste počet těch, kteří nevyjdou s příjmy a musejí si hledat přivýdělek. Vzniká tak příležitost pro platformy, které flexibilní úvazky nabízejí. Například startup Grason, který propojuje brigádníky se zaměstnavateli prostřednictvím aplikace a nabízí práci třeba i jen na jednu směnu, zaznamenal v prvním pololetí dokonce třikrát větší zájem o směny v porovnání s předcovidovým rokem 2019.

Potřebu hledat další práci potvrdil u mileniálů i pozdější generace Z v Česku například květnový průzkum Deloitte. Pětině zaměstnanců podle dubnového průzkumu LMC, které provozuje pracovní portály Jobs.cz nebo Prace.cz, dokonce jejich příjmy ze zaměstnání vůbec na pokrytí nákladů nestačí. Je to přitom o třetinu více lidí než loni. I kvůli tomu je nyní o pětinu více brigádníků.

Počet registrací nových uživatelů v první půlce letošního roku vzrostl v Grasonu v porovnání se stejným období roku 2019 dokonce o 221 procent. „Vidíme teď extrémní zájem lidí o aplikaci, mají hlad po práci, chtějí mít druhé i třetí zaměstnání,“ tvrdí spoluzakladatel a šéf startupu Karel Mařík.

Nejvíce takový zájem vnímá u méně kvalifikovaných, kteří vydělávají v hlavním zaměstnání málo peněz, a rostoucí náklady tak potřebují kompenzovat dalším příjmem. S tvrzením, že by málo lidí bylo ochotných pracovat, nesouhlasí. Pracovní trh se podle něj mírně ochlazuje.

„Myslím si, že firmy prostě stále chtějí lidi nastálo. Kdyby s tím ale uměly pracovat, šikovných lidí na částečné úvazky je tu velmi mnoho,“ podotýká. „Na druhé straně vidíme i ochlazení v tom, že řada lidí firmy oslovuje přímo,“ tvrdí Mařík s tím, že podniky jsou také v krizi a více si rozmýšlejí, kam peníze investují.

Stejně to vnímá také Michal Harásek, spoluzakladatel portálu Tymbe, který nabízí jednorázové i dlouhodobé brigády. Zájemců o brigády i u nich přibývá kvůli vysoké inflaci. V první polovině roku narostla poptávka po brigádách o 55 procent oproti loňsku, vzrostl také počet odpracovaných hodin asi o polovinu.

Meziročně se dokonce zvýšil průměrný věk uchazečů zhruba o dva roky, aktuálně činí 28,5 roku. „Sledujeme také nárůst počtu brigádníků starších 45 let; ti v současnosti tvoří patnáct procent ze všech našich uživatelů,“ podotýká Harásek. „Zásadními faktory, které ovlivní trh s brigádami po zbytek roku, budou míra zaměstnanosti a reakce spotřebitelského chování na vývoj inflace,“ tvrdí Harásek.

Osmdesát procent zájemců ze všech registrovaných na pracovním portálu QuickJobs chce jít na jednorázovou brigádu. Loni i předloni se to přitom pohybovalo okolo sedmdesáti procent, v roce 2020 to byla jen polovina. „Setkáváme se s případy, kdy si učitelky přivydělávají jako hostesky nebo podnikatelé brigádami, aby uživili své podnikání,“ popisuje jednatel QuickJobs Dalibor Herbrich.

Také portál drobných prací Vyřešmito.cz zaznamenal v průběhu roku ve srovnání s tím minulým meziroční nárůst počtu zájemců. Lidí, kteří rádi ostatním opraví drobné věci v domě, jako to dělají takzvaní hodinoví manželé, přibyla čtvrtina. Na druhou stranu ale zhruba o 22 procent přibylo drobných zakázek.

Platforma Hlídačky.cz propojuje rodiny s uchazeči o hlídání dětí, úklid domácnosti nebo třeba o péči o seniory. Primárně se však snaží, aby na ní nebyly pouze jednorázové příspěvky. Proces schvalování nových uchazečů tak není automatický a takových žádostí projde asi jen pětina. Zájem uchazečů o tento typ přivýdělku i přesto výrazně přibývá, zatímco v roce 2021 to bylo průměrně za měsíc necelých sedm tisíc, letos je to už 9274. „Vidíme zvýšený počet registrací většinou zájemkyň z Ukrajiny na úklidy, třeba i jednorázové,“ říká šéf Hlídačky.cz Petr Šigut.

K jedné z flexibilních forem přivýdělku patří i práce po rozvážkové služby. Ty největší v čele s Woltem a s Foodorou silnou poptávku ze strany kurýrů údajně pozorují dlouhodobě, přesto ale roste. „Zejména na začátku roku byl zájem uchazečů o práci obrovský,“ tvrdí provozní ředitel Woltu Ondřej Sládeček. Většině kurýrů Woltu práce vyhovuje jako přivýdělek a přes sedmdesát procent má další zdroje příjmu.

Téměř čtvrtina kurýrů Woltu také pracuje pod deset hodin týdně. „Jsou to často studenti, kteří si při škole přivydělávají, lidé, kteří nemohou pracovat na plný úvazek, nebo ti, kteří si chtějí zajistit doplněk k hlavnímu zdroji příjmu,“ popisuje Sládeček.

Foodora také zaznamenává významný nárůst v počtech partnerských kurýrů, příčin ale šéf logistiky Tomáš Kýček vidí hned několik. „Vedle obecně vyššího zájmu o přivýdělek tohoto typu cítíme, že významnou roli sehrál i nový systém odměňování, který jsme po několikaměsíční diskuzi s partnerskými kurýry napříč Českem dali dohromady,“ tvrdí Kýček.