Aero napadlo francouzský tendr na letadla, je prý diskriminační

Aero Vodochody úspěšně zalétlo novou verzi vojenského letounu L-39NG

Aero Vodochody úspěšně zalétlo novou verzi vojenského letounu L-39NG Zdroj: Aero Vodochody

Favorizovaný švýcarský letoun Pilatus PC-21
Tovární pilot Aera se podepisuje na bok letounu L-39NG
Aero Vodochody úspěšně zalétlo novou verzi vojenského letounu L-39NG
3
Fotogalerie
Český letecký výrobce Aero Vodochody zpochybnil soutěž francouzské vlády na nákup dvou desítek cvičných letadel pro armádu, do které se neúspěšně hlásil. Firmě vadí údajné diskriminační kritéria tendru a nestandardní postupy zadavatele. Aero proto chystá žalobu na francouzský vládní úřad pro vyzbrojování GDA.

Aero Vodochody se tendru zúčastnilo s novým cvičným letounem L-39NG, nedostalo se však do užšího výběru. „V průběhu řízení jsme evidovali několik zásadních pochybení zadavatele, podali jsme proto podnět k prošetření zákonnosti postupu francouzských orgánů,“ uvedla pro E15.cz mluvčí podniku Tereza Vrublová.

Firma ale očekává, že podnět skončí neúspěchem, na řadě je tak soudní řešení. „Připravujeme s francouzskou advokátní kanceláří žalobu,“ potvrdila mluvčí. Podle ní by měl být výsledek sporu jasný v řádu měsíců a je přímo spojen s kroky ostatních uchazečů. Podle předpokladů Aera se totiž proti soutěži obrátí i další výrobci.

Do tendru na pořízení 20 až 25 letounů, na nichž se budou cvičit francouzští piloti pro stíhačky Dassault Rafale, se přihlásily například italská firma Alenia Aermacci se strojem M-345, britský BAE Systems s letounem Hawk nebo americký Beechcraft T-6 Texan. Jako favorit byl ovšem v médiích označován švýcarský stroj Pilatus PC-21. A to je jeden z důvodů, který silně vadí Aeru.

„Za doslova skandální považujeme zveřejnění rozhovorů s velitelem vzdušných sil Francie, který otevřeně preferuje dodavatele bez řádné soutěže a určuje žádoucí parametry budoucího cvičného letadla. Je více než jasné, že takovýto postup není slučitelný s férovým průběhem soutěže,“ vysvětlila Tereza Vrublová. Tím preferovaným dodavatelem má být právě švýcarský výrobce Pilatus.

Aero dále kritizuje údajně diskriminační a nelogická kritéria. Francouzský vyzbrojovací úřad totiž po kandidátech chce oprávnění podle civilních předpisů EASA, které se vztahuje výhradně na výrobce civilních strojů, zatímco tendr požaduje vojenský cvičný letoun. „Nejenom, že se takové oprávnění v rámci této zakázky nijak neuplatní, ale zároveň tento požadavek jednoznačně diskriminuje čistě vojenské výrobce,“ řekla Vrublová.

Stíhačky i vrtulové stroje

Nejednoznačnost kritérií dokládá i fakt, že se do tendru přihlásily firmy se značně odlišnými letadly – turbovrtulovými i proudovými. „V zadávací dokumentaci jsme nalezli řadu pochybení a nejasností. Obrátili jsme se na zadavatele s žádostí o vysvětlení a případně napravení těchto nedostatků, což zadavatel neučinil, dokonce na naše formální dotazy nereagoval včas,“ uvedla k tomu Vrublová.

Aero zároveň spolupracuje s českými úřady, zejména ministerstvem zahraničí. „MZV je se zástupci firmy Aero v kontaktu. Pokud to situace bude vyžadovat, jsme připraveni poskytnout další součinnost,“ řekl mluvčí resortu Tomáš Kára. Podle něj však v této chvíli ministerstvo není účastníkem řízení a nemůže zasahovat do případného soudního sporu.

Modernizovaný stroj chce navázat na úspěchy albatrosu
Cvičný podzvukový letoun L-39NG je modernizovanou verzí staršího modelu L-39 Albatros. Aero projekt nové generace úspěšného stroje představilo loni v červenci na veletrhu v britském Farnborough. Letoun má trup z původního albatrosu, dostal ale nový motor a avioniku. Firma již letos v červnu oznámila, že má několik zájemců o nový model. Prvním uživatelem bude státní letecká společnostLOM Praha, která zajišťuje výcvik armádních pilotů. O spolupráci už projevily zájem také dva špičkové letecké akrobatické týmy Breitling Jet Team a Black Diamond Jet Team.
Projekt je rozdělený do dvou fází. V první Aero nabízí uživatelům L-39 instalaci nového motoru a volitelně také avioniky z projektu L-39NG do stávající rodiny letounů L-39. Druhá fáze počítá s dodávkou nových L-39NG, pro které půjde použít komponenty z první fáze.
Aero vyvinulo vojenský cvičný letoun Aero L-39 Albatros v 60. letech minulého století. Je to nejrozšířenější proudový cvičný letoun na světě, poslední kusy byly vyrobeny na počátku 90. let. L-39NG je jeho inovovaný typ. Letadel L-39 Aero vyrobilo více než 3000 kusů a používá je kolem 45 států.