Airbus a Boeing: za 20 let se prodá alespoň 28 tisíc letadel

Výroba Airbusů A330 ve francouzském Toulouse

Výroba Airbusů A330 ve francouzském Toulouse Zdroj: E15 Stepan Bruner

Letecký průmysl je na vzestupu. Airbus měl loni co do objednávek nejlepší rok své historie, také Boeing si meziročně polepšil téměř o třetinu. Objednávky, které přicházejí hlavně z Asie, se hromadí i u dalších výrobců. Za poptávkou stojí i vysoké ceny paliva, které dopravce nutí k nákupu nových, úspornějších letadel.

Airbus si loni zajistil 1608 objednávek a doručil 534 letadel. Dohromady s Boeingem obě firmy zákazníkům předaly 1011 letadel. Podle odhadu pojišťovny Euler Hermes jich bude letos jen o 12 více, evropský výrobce ale odhaduje, že do roku 2030 celosvětová letecká doprava každý rok poroste v průměru o 4,8 procenta. Boeing je ve své čerstvé předpovědi ještě optimističtější, každoročně prý přibude pět procent cestujících.

S tím by měl růst i zájem o nová letadla. Podle Airbusu se za dvacet let od roku 2011 prodá 27 900 letadel, Boeing ve své čerstvé analýze s výhledem na stejnou dobu odhaduje poptávku po 34 tisících letadel. Předpovědi obou výrobců jsou přitom poměrně spolehlivé, například ta poslední odhadující vývoj od roku 1999 Airbusu vyšla s odchylkou desetiny procenta.

Nové letouny slibují úspory

Analýza Bank of Nova Scotia upozorňuje, že silný růst poptávky nelze očekávat jen v Asii, ale i v USA. Stejně jako jinde ve světě je jedním z největších problémů odvětví drahé palivo. Navíc téměř dvě třetiny dopravních letounů v USA jsou starší deseti let, 35 procent je více než patnáctiletých.

Čtěte také:

Airbus napadne Boeing na domácím hřišti. Chystá továrnu v USA

Z Londýna do Sydney za čtyři hodiny? Za několik let možná realita

Boeing odhaduje, že výměna stojů za novější se na celkových dodávkách letadel bude podílet 41 procenty. Efektivitu novějších letounů dokládá výzkum americké poradenské společnosti IHS, podle nějž se objem přepravených cestujících od roku 2000 zvýšil o 53 procent, zatímco poptávka po leteckém palivu vzrostla jen o tři procenta.

Podle obou hlavních rivalů v oboru bude největší poptávka po menších tryskových letounech s jednou uličkou pro cestující, jako je Airbus A320 a Boeing 737. Airbus odhaduje prodej před 19 tisíc strojů, Boeing přes 23 tisíc letadel. U větších letounů se širokým trupem předpokládá Boeing poptávku po téměř osmi tisících, Airbus odhaduje asi o tisícovku méně. U obřích letounů je předpověď přesně opačná. Boeing čeká zájem jen o asi 790 strojů jako je jeho 747 nebo Airbus A380, Airbus odhaduje více než dvojnásobný zájem.

Výrobní linka Airbusu A380 v ToulouseVýrobní linka Airbusu A380 v Toulouse | E15 Stepan BrunerAirbus věří, že poptávka po obřích letounech, jako je jeho A380, bude silná

Další výrobci moc šancí nemají

Firmy se rozcházejí také v tom, kolik zákazníci za letadla v příštích dvaceti letech utratí. Airbus odhaduje tržby odvětví na 3,5 bilionu dolarů. Boeing předpokládá tržby 4,5 bilionu dolarů, i při zohlednění optimističtější předpovědi počtu prodajích strojů tak předpokládá, že zákazníci za jednotlivá letadla utratí více.

Předpovědi obou společností sice neříkají, jaké společnosti zmíněné počty letadel na trh dodá, v minulých letech se ale o jeho většinu dělily téměř rovným dílem právě Airbus a Boeing. Na spodním okraji jejich nabídky se sice pomalu objevuje konkurence v podobě letounů brazilského Embraeru a kanadského Bombardieru, šéf marketingu Airbusu A330 Alain Pardoe nicméně očekává, že tyto firmy se na celkových prodejích budou podílet jen minimálně.

Letoun ATR 42 Českých aeroliníLetoun ATR 42 Českých aeroliní | E15 Stepan BrunerLetadla ATR využívají i České aerolinie

Na trhu s ještě menšími dopravními letouny s 30 až 70 sedadly, kde nemají Airbus a Boeing své zástupce, dominují turbovrtulové letouny francouzského ATR a kanadského Bombardieru. Také zde se poptávka zvětší, v příštích dvaceti letech se podle odhadu mezinárodní asociace ICA prodá 3500 takových letadel v hodnotě 78,5 miliardy dolarů.