Airbus A350 dostal zelenou od EU, čeká na rozhodnutí amerického úřadu

Zisk typové certifikace pro letoun A350 Airbus oslavil společným letem všech pěti testovacích letadel

Zisk typové certifikace pro letoun A350 Airbus oslavil společným letem všech pěti testovacích letadel Zdroj: Airbus

Zisk typové certifikace pro letoun A350 Airbus oslavil společným letem všech pěti testovacích letadel
Zisk typové certifikace pro letoun A350 Airbus oslavil společným letem všech pěti testovacích letadel
Zisk typové certifikace pro letoun A350 Airbus oslavil společným letem všech pěti testovacích letadel
Zisk typové certifikace pro letoun A350 Airbus oslavil společným letem všech pěti testovacích letadel
Zisk typové certifikace pro letoun A350 Airbus oslavil společným letem všech pěti testovacích letadel
13 Fotogalerie
bru
Airbus A350 úspěšně překonal poslední byrokratickou překážku, která bránila jeho uvedení do provozu. Nejnovější letoun evropského výrobce, který bude konkurencí pro Boeing 787 Dreamliner, tak může na konci roku převzít první zákazník.

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) letounu přidělila takzvanou typovou certifikaci, která jej opravňuje k provozu nad územím EU. „Měli jsme co do činění s velmi vyspělým letadlem,“ uvedl výkonný ředitel EASA Patrick Ky. A350 byl vůbec prvním novým letounem od Airbusu, jehož uvedení do provozu agentura založená v roce 2003 schvalovala.

Hotovo ale ještě v Airbusu nemají. Certifikaci zatím získala jen verze A350-900. Chybí i certifikace americké agentury FAA, i když podle hlavního inženýra programu Gordona McConnella ji letadlo získá „velmi brzy“.

Letoun také ještě musí získat povolení nazvané ETOPS, určené pro dvoumotorová letadla, která létají velké vzdálenosti přes oceány bez možnosti přistání. Od jeho udělení podle McConnella Airbus dělí několik týdnů.

Návrat k moderním bateriím

Airbus také potvrdil, že se vrátí k lithium-ionovým bateriím – dostanou je všechny A350 vyrobené od roku 2016. Firma se od této technologie dočasně odklonila po požárech baterií konkurenčního Dreamlineru, které vyvrcholily několikaměsíční odstávkou všech vyrobených letadel. Obávala se totiž, že úřady změní podmínky pro certifikaci baterií, což by zdrželo uvedení A350 do provozu.

Sedmiletá cesta A350 k certifikaci

Nový Airbus pojme v typickém uspořádání 315 cestujících, podle certifikace EASA činí maximum 440 pasažérů. Nejvyšší hmotnost letadla může dosáhnout 268 tun. Podle šéfa vývoje Didiera Evrarda je tak A350 o tři tuny těžší, než se původně plánovalo.

EASA navíc rozhodla, že A350-900 lze považovat za verzi Airbusu A330. To znamená, že piloti s typovou zkouškou na velmi rozšířený starší Airbus mohou s A350 létat bez nutnosti procházet dalším školením.