Airbus hledá nový způsob výroby, chce zabránit zpožděním

První trup A350

První trup A350 Zdroj: Airbus

První trup A350
Část trupu A350 v transportním letounu A300 Beluga
Část prvního trupu A350
Příďový podvozek A350
Testování motorů pro A350 zatím probíhá na obří A380
5
Fotogalerie
Airbus finišuje s přípravou svého nového letounu A350 do výroby. Zákazníkům slibuje, že se stane novým měřítkem pohodlí a úspornosti, ještě předtím ale musí rozptýlit jejich obavy ze zpoždění ve výrobě. Firma se proto snaží vymyslet nový způsob výroby, píše deník Wall Street Journal.

Během posledních šesti let se Airbus i konkurenční Boeing potýkali s několika krizemi při vývoji letadel. Evropský výrobce udělal drahou zkušenost s programem A380, americký rival se potýkal s podobnými problémy při vývoji modelu 787 Dreamliner.

Penále od zákazníků oběma výrobcům způsobují mnohamiliardové ztráty. Proto nyní hledají způsob, jak se takovým problém v budoucnu vyhnout. Firmy už vyzkoušely obě protikladné metody výroby – nynější outsourcing co největšího množství dílu i jemu předcházející centralizovaný model.

Před deseti lety se americká firma zbavila rozsáhlých částí své výroby a při výrobě převratného letounu 787 z kompozitových materiálů se ve velké míře spolehla na subdodavatele. Plán měl snížit náklady Boeingu na vývoj, na němž výměnou za větší budoucí podíl na zisku spolupracovali dodavatelé.

V roce 2007 ale Boeing nad programem zcela ztratil kontrolu. „Vzdali jsme se velké části výroby a neposkytli jsme potřebný dohled firmám, které na podobných zakázkách pracovaly poprvé,“ prohlásil viceprezident Boeingu Jim Albaugh. Nyní firma pomalu otáčí. Některé dodavatele Boeing přímo koupil, s jinými začal úžeji spolupracovat.

Čtěte také:

Na aerosalonu se čeká urputná bitva Boeingu s Airbusem

Francouzi opět kolonizují Louisianu. Airbus tu postaví továrnu

Airbus zašel ještě dále. Budoucí dodavatelé dílů pro A350 na projektu spolupracují od počátku a Airbus také k těmto firmám vysílá své inženýry, který jim mají pomoci se zvládnutím výroby.

Nová tovární hala Airbusu A350 je navíc navržena tak, aby bylo možno pracovat na více částech letadla zároveň. I zde se firma poučila z minulosti, když se před šesti lety zasekla výroba modelu A380, protože dodané kabelové vedení bylo příliš krátké a bez jeho instalace na místo nebylo možné pokračovat v montáži.

Poprvé také Airbus přiměl všechny své dodavatele používat stejný software, který jim umožní sdílet potřebné informace. Sjednocení muselo proběhnout také v továrnách Airbusu ve Španělsku a Německu, které v některých případech používaly jiné vybavení než centrála ve francouzském Toulouse.

Výrobní hala Airbusu A350 v ToulouseVýrobní hala Airbusu A350 v Toulouse | AirbusVýrobní hala Airbusu A350 v Toulouse

Přesto nakonec Airbus počet subdodavatelů ve srovnání v Boeingem nesnížil. Naopak polovina dílů na A350 vznikne mimo Airbus. U A330 se tak děje jen u 30 procent dílů. Nyní firma z Toulouse dohlíží na 450 dodavatelů. „Nevíme vše o všech, ale o těch rizikových víme všechno,“ prohlásil šéf výroby A350 Thierry Larroque.

Program se přes změny nevyhnul půlročnímu zpoždění, které Airbus oznámil v roce 2010. Experti se nyní obávají dalších odkladů zahájení výroby naplánovaného na rok 2014, Airbus se ale dušuje, že produkce začne včas.

Podle všeho mu věří i zákazníci. Aerolinky Cathay Pacifik na právě probíhajícím aerosalonu ve Farnborough oznámily, že ke své stávající objednávce 38 A350 přidají dalších deset kusů. Jedná se o nejdelší verzi, na níž bude změněno i 16 stávajících objednávek. Dlouhá verze, která pojme až 550 lidí, přitom dosud nalákala nejméně zájemců.