Airbus otevírá první továrnu v USA. Bude blíž zákazníkům i konkurenci

Airbus naváží první komponenty do své nové továrny v Alabamě

Airbus naváží první komponenty do své nové továrny v Alabamě Zdroj: Airbus

Továrna Airbusu v Alabamě
Továrna Airbusu v Alabamě
Airbus naváží první komponenty do své nové továrny v Alabamě
Airbus naváží první komponenty do své nové továrny v Alabamě
4
Fotogalerie
Evropský výrobce letadel Airbus může na svá letadla ode dneška umisťovat nápisy Made in USA. Firma v Alabamě otevírá svou první továrnu ve Spojených státech, která má být nejefektivnější na světě. Závod má Airbusu pomoci ukousnout větší tržní podíl na americkém trhu na úkor domácího Boeingu a také snížit výrobní náklady.

Továrna ve městě Mobile, která zaměstná tisícovku lidí, stála Airbus přibližně 600 milionů dolarů. Zpočátku bude závod vyrábět čtyři letouny řady A320 měsíčně, kapacitu lze ale s pomocí jen minimálních investic a zvýšením počtu směn až zdvojnásobit.

Airbus už v USA zaměstnává okolo 1400 pracovníků v továrně na helikoptéry a ve výcviku pilotů. Své ambiciózní plány ale musela firma přehodnotit poté, co neuspěla v několika tendrech americké armády.

Závod v Mobile tak měl původně sloužit pro výrobu tankovacích letadel, tuto zakázku Petagonu ale nakonec získal Boeing. Airbus tak změnil účel továrny z vojenské na civilní produkci a doufá, že stejně jako se investice do továren na americké půdě vyplatila evropským či japonským automobilkám, i jemu pomůže k většímu úspěchu na trhu, který ovládá domácí Boeing. První Airbus A320 novou továrnu opustí příští rok na jaře a zamíří k aerolinkám JetBlue Airways.

Airbus nyní vyrábí 42 menších letadel s jednou uličkou v továrnách v Toulouse, Hamburku a čínském Tchien-ťinu. Toto číslo by mělo do roku 2017 stoupnout na 50 a možná až 63 letadel.

Konkurenční Boeing volí odlišnou strategii. Svůj nejpopulárnější model 737 vyrábí v pouze v jedné továrně v Rentonu v státě Washington. I americká firma se ale nyní rozhodla produkci diverzifikovat a přesunout její část do Jižní Karolíny. Především kvůli nižším mzdovým nákladům a neexistenci odborů v novém závodě.