Airbus se zalekl potíží Boeingu, v A350 použije klasické baterie

První prototyp Airbusu A350, na němž nyní probíhají testy

První prototyp Airbusu A350, na němž nyní probíhají testy Zdroj: Airbus

Právě vyvíjený letoun Airbus A350 nepoužije moderní li-ion baterie. Evropský výrobce aktivuje „plán B“ poté, co konkurenční Boeing 787 Dreamliner postihlo několik požárů baterií. Jejich příčinu se zatím nepodařilo nalézt a americký výrobce sčítá škody, které napáchá uzemnění celé flotily nejmodernějších letadel současnosti.

„Příčinu dvou incidentů baterií z poslední doby se dosud nepodařilo vysvětlit,“ uvedl Airbus. Namísto modernějších a lehčích Li-ion baterií použije „prověřené“ nikl-kadmiové, které používá většina dnešních letadel. Airbus předpokládá, že změna se nedotkne termínu předpokládaného spuštění provozu A350.

Airbus využije starší technologie právě také kvůli tomu, aby se vyhnul dalším zpožděním během vývoje. Podle původního plánu měli první zákazníci svá letadla dostat už letos, projekt ale průběhu vývoje nabral roční zpoždění. Airbus právě provádí první testy na skutečném letadle, následovat budou letové zkoušky.

Ačkoli Airbus nejmodernější baterie v A350 prozatím nevyužije, bude je nadále vyvíjet. „Airbus je přesvědčen, že lithium ionová baterie, kterou vyvíjí a připravuje se společností Saft, je silná a bezpečná,“ uvedla firma. Testovací lety A350 budou probíhat i s li-ion bateriemi.

Boeing bateriím stále věří

Vyvíjený Airbus je přímým konkurentem Boeingu 787, který nedávno postihla série poruch. Americké a evropské úřady nedávno zakázaly následně provoz těchto letadel. Americký úřad pro bezpečnost v dopravě NTSB nyní žádá zkoušky problémových baterií letadel podle nových podmínek, což by mohlo výrazně oddálit návrat letadel do provozu.

Boeing minulý týden připustil, že kvůli probíhajícímu vyšetřování nebude moci v termínu splnit některé objednávky. Už nyní je na celém světě v provozu asi 50 Dreamlinerů a všichni majitelé dali najevo, že budou po výrobci žádat kompenzace. Ty by mohly v některých případech mnoha desítek milionů dolarů. Japonské aerolinky ANA tvrdí, že jen v lednu přišly o téměř deset milionů dolarů, a například polský LOT na základě informací amerických úřadů předpokládá, že Dreamlinery budou mimo provoz do podzimu.

Navzdory požárům ale Boeing li-ion bateriím věří a tvrdí, že jsou zcela bezpečné. Dreamlinery nyní smí do vzduchu jen kvůli testování a mohou létat pouze nad neobydlenými oblastmi.